Karthágói Szent Ciprián írása különösen aktuális napjainkban, amikor már szinte egyik eretnek gyülekezet sem keresztel kanonikusan, háromszori teljes alámerítéssel úgy, ahogy az Apostolok is kereszteltek. Ez az oka annak, hogy az Igaz Egyházba megtérőket már nem lehet pusztán bérmálás útján fogadni, hisz keresztségük már nem csak, hogy nincs megtöltve Szentlélekkel, de már formailag sem egyezik az Egyház szent hagyományával.
Szt. Ciprián 71. Levele Quintus testvérének
Üdvözlet!
Lucianus presbitertársunk hírül adta nekem kívánságodat, kedves
testvérem, hogy jelezzük neked, mit gondolunk azokról, akik az
eretnekeknél és skizmatikusoknál látszólag meg vannak keresztelve. Hogy
tudd, mit határoztunk nemrég erről az ügyről egy zsinaton, ahol több
püspök és presbitertársunk is jelen volt, elküldöm neked a zsinati levél
egy példányát. Nem tudom ugyanis elképzelni, miféle balítélet vezetheti
félre azokat a társainkat, akik szerint az eretnekeknél megkent
embereket nem kell megkeresztelni, ha áttérnek hozzánk; ugyanis csak egy
keresztség létezik, és ez az egy az egyetemes egyházban van - hiszen
csak egyetlen egyház van, és az egyházon kívül nem létezhet keresztség.
Mivel pedig nincs két keresztség, ezért ha az eretnekek valóban
keresztelnek, akkor nekik van keresztségük. Aki teljes tekintélyével
kiáll ezen gyalázatosság mellett, az egyetért velük és elismeri, hogy
Krisztus ellenségei rendelkeznek az ember bűnöktől való lemosásának,
megtisztításának és megszentelésének hatalmával. Mi viszont azt
állítjuk, hogy akik tőlük áttérnek mihozzánk, azokat nem újra, hanem
megkeresztelik. Hiszen nem kaphatnak semmit onnan, ahol semmi sincs, így
azért jönnek hozzánk, hogy itt megkapjanak minden kegyelmet és
igazságot, mivel kegyelem és igazság is csak egy van. Néhány kollégánk
viszont inkább az eretnekeket akarja megbecsülésben részesíteni, mintsem
velünk értsen egyet, és azzal, hogy nem hajlandók az egy keresztséggel
megkeresztelni az áttérőket, ők maguk hoznak létre két ke- resztséget
(mivel azt állítják, hogy az eretnekeknél is van keresztség). Vagy, –
ami még súlyosabb bűn – az eretnekek mocskos és istentelen szertartását
előbbre helyezik és többre értékelik, mint az egyetemes egyház egy, igaz
és törvényes keresztségét. Nem gondolnak bele, hogy írva van: Akit egy
halott keresztelt meg, mit használ neki a mosdás? (Sir 34, 25). Az pedig
nyilvánvaló, hogy akik nincsenek az egyházban, halottnak számítanak; és
nem keltheti életre a másikat, aki maga nem él, mivel csak egyetlen
egyház létezik, amely az örök élet kegyelmét elnyerve örökké él, és
Isten népét életre kelti. Azt is állítják, hogy ebben régi szokást
követnek, mivel már elődeinknél is léteztek az eretnekségek és skizmák
kezdeményei; olyanok tartoztak oda, akik elfordultak az egyháztól, tehát
korábban megkeresztelkedtek ott. Aztán, mikor visszatértek az egyházba
és bűnbánatot gyakoroltak, már nem volt szükség rá, hogy
megkeresztelkedjenek. De mi is ezt tesszük, hiszen akikről biztosan
tudjuk, hogy itt keresztelkedtek meg és tőlünk mentek át az
eretnekekhez, de aztán felismerték bűnüket, és tévedésüket levetve
visszatértek az eredeti igazsághoz, akkor elegendő, hogy a bűnbánat
során csak kézrátételt alkalmazzunk rajtuk. Hiszen már bárányok voltak,
és a pásztor ezeket az elbitangolt, megtévedt bárányokat fogadja vissza
az akolba. Viszont aki egyenesen az eretnekektől jön, és korábban nem
volt az egyházban megkeresztelve, hanem teljesen kívülálló idegenként
érkezik, azt meg kell keresztelni, hogy bárány legyen, mivel csak egy
víz van, mégpedig a szent egyházban, ami báránnyá teheti. Így hát, mivel
semmi közös nem lehet a hazugságban és az igazságban, az árnyban és a
fényben, a halálban és a halhatatlanságban, az Antikrisztusban és
Krisztusban, mindenképpen ragaszkodnunk kell a katolikus egyház
egységéhez, és semmiben nem szabad engednünk az ellenségnek a hitet és
az igazságot illetően. De nem is a szokás alapján kell parancsolni,
hanem józan érveléssel meggyőzni. Mert Péter sem követelt magának
kevélyen semmit, mikor Pállal vitatkoztak a körülmetélésről – pedig őt
választotta ki elsőnek az Úr, és rá építette egyházát -, és nem tartott
igényt erőszakosan semmire, nem mondta, hogy övé az elsőség, és ezért az
újak, a később jövők engedelmességgel tartoznának neki. Nem vetette meg
Pált, amiért korábban az egyház üldözője volt, hanem jóváhagyta
igazságos javaslatát, készségesen egyetértett a jogos érveléssel, amit
Pál alkalmazott. Így példát szolgáltatott nekünk az egyetértésre és a
türelemre, högy ne szeressük a magunkét túlságosan, hanem inkább tegyük
magunkévá, ami hasznosat és üdvöset testvéreink és kollégáink
javasolnak, ha azok igaz és jogos dolgok. Pál is figyelt erre, hűen
vigyázott az egyetértésre és a békére, ahogy levelében is írja: Két vagy
három próféta beszéljen, a többiek pedig ítéljék meg őket. De ha az
egyik ülő kijelent valamit, akkor az első hallgasson (1Kor 14,29-30).
Ezzel adta tudtunkra és mutatta meg, hogy egyes embereknek sok dolog
jobban feltárul, és senkinek sem szabad mereven ragaszkodnia ahhoz, amit
egyszer kipróbált, hanem szívesen fogadni, ha valami jobbat és
hasznosabbat javasolnak. Ugyanis nem legyőznek minket, amikor helyesebb
javaslatot tárnak elénk, hanem inkább épülünk, különösen azokban az
ügyekben, amelyek az egyház egységére vonatkoznak, hitünk és reményünk
igazságára; mint például, hogy Isten főpapjainak, egyházának az Ő
akaratából való elöljáróinak tudniuk kell, hogy bűnbocsánat csak az
egyházban adható, és Krisztus ellenségei semmire sem tarthatnak igényt
az Ő kegyelméből. A jó emlékezetű férfiú, Agrippinus is, aki az idő tájt
püspöktársaival együtt Africa és Numidia tartományokban Isten egyházát
kormányozta, kimondta ezt, s közös elhatározás alapján, mindent
megvizsgálva megerősítette. Véleményük istenfélő, jogos, üdvös, megfelel
a hitnek és az egyetemes egyháznak, így mi is ezt követjük. S hogy
tudd, milyen leveleket írtunk ebben az ügyben, közös elhatározással
átküldjük neked és a többi püspöktársunknak ezek másolatait. Minden jót
kívánok neked, kedves testvérem.
Szt. Ciprián 72. Levele Stephanus testvérnek
Üdvözlet!
Hogy alaposan megvitassunk bizonyos dolgokat, és hogy közös
erőfeszítéssel megvizsgáljuk őket, szükségesnek tartottuk, kedves
testvérem, hogy mi, püspökök, minél többen összegyűljünk és zsinatot
tartsunk. Ezen sok minden lett előterjesztve és elvégezve. De neked
elsősorban arról akarunk írni, és tekintélyes bölcsességed elé
terjeszteni, ami a leginkább vonatkozik a főpapi tekintélyre és az
egyetemes egyház egységére, és nem kevésbé a méltóságra, amely az isteni
akaratból történt beiktatásunkból származik. Ugyanis azokat, akik az
egyházon kívül lettek megkenve, vagyis az eretnekeknél és
skizmatikusoknál szennyezte be őket az istentelen víz fertője, meg kell
keresztelni, mikor átjönnek hozzánk és az egyházhoz, amely egy. Nem
elég, hogy csupán kézrátétellel megadjuk nekik a Szentlelket, ha nem
kapják meg az egyház keresztségét is. Ugyanis csak akkor lehetnek
teljesen megszentelve Isten fiai, ha mindkét szentségben újjászületnek,
ahogyan írva van: aki nem vízből és (Szent)lélekből születik, az nem
megy be az Isten királyságába (Jn 3,5). Az Apostolok Cselekedeteiben is
felfedezhetjük, hogy erre már ők is vigyáztak, az üdvhozó hit
igazságával õrizték. Mert mikor Cornelius százados házában az ott lévő
pogányokra leszállt a Szentlélek, és lángoltak a hit tüzétől, teljes
szívükkel hittek az Úrban, amikor vele betelvén mindenféle nyelven
áldották Istent, ennek ellenére Szent Péter apostol (emlékezve az isteni
parancsra és az evangéliumra) megparancsolta, hogy kereszteljék meg
őket, akiket már betöltött a Szentlélek – így nem tűnhetett úgy, mintha
az apostoli tanítás nem őrizte volna meg minden tekintetben az isteni
parancs és az evangélium törvényét. Azt pedig, hogy nem keresztség,
amivel az eretnekek élnek, és hogy semennyire sem részesülhet Krisztus
kegyelmében, aki Krisztus ellensége, alaposan bebizonyítottam
levelemben, amelyet a minap írtam ebben az ügyben Quintus kollégánknak,
aki Mauretania élére került, s abban a levélben, amelyet püspöktársaink a
Numidiát vezető kollégáinkhoz intéztek. Mindkettő másolatát
mellékeltem. Természetesen azt is hozzátesszük és hozzáfűzzük, kedves
testvérem, közös egyetértés és elhatározás alapján, hogy ha valakit
presbiterré vagy diakónussá szenteltek az egyetemes egyházban, de utána
hűtlenül az egyház ellen támadt, vagy az eretnekeknél lépett előre
valamilyen rangra Krisztus ellen, az ottani álpüspökök és antikrisztusok
istentelen beiktatási szertartása által, s az egy isteni oltár
ellenében odakint hamis áldozatot akart bemutatni szóval az ilyenek úgy
nyerhetnek felvételt, mikor megtérnek, hogy csak egyszerű laikusokként
csatlakoznak. Elégedjenek meg azzal, hogy részesülhetnek a békében, noha
korábban a béke ellenségei voltak; hozzánk megtérve nem tarthatják
beiktatásuknak és tisztségüknek ugyanazokat a fegymeg vereit, melyekkel
korábban ellenünk harcoltak. Ugyanis a főpapoknak és szolgálóknak, akik
az oltárnál és a szentségeknél teljesítenek szolgálatot, feddhetetlennek
és tisztának kell lenniük, ahogy az Úristen mondta a Leviták könyvében:
Olyan ember, akiben bűn és szenny van, ne menjen oda ajándékot
bemutatni az Úrnak (Lev 21,17). A Kivonulás könyvében is ugyanezt
parancsolja: A papok is, akik az Úristen elé járulnak, szenteljék meg
magukat, nehogy elhagyja őket az Úr (Kiv 19,22). Másutt: Akik pedig az
Isten oltárához járulnak szolgálattételre, ne vigyenek oda bűnt
magukban, hogy meg ne haljanak (Kiv 28,43). És mi lehet annál nagyobb
bűn, annál ocsmányabb szenny, mint Krisztus ellen lázadni, szétszakítani
az egyházat, amelyet a saját vérével hozott létre és alapított; mint az
evangéliumi békéről és szeretetről elfeledkezve Isten egységes
lelkületű, egyetértő népe ellen törni ellenséges, viszálykodó
őrjöngéssel? Ha ők maguk később vissza is térnek az egyházba, nem
hívhatják át, nem hozhatják magukkal azokat, akiket félrevezettek, és
mikor odakint elérte őket a halál, az egyház közösségén és békéjén kívül
rekedve hunytak el. Lelküket az ítélet napján majd azok kezéből kérik
számon, akik pusztulásuk szerzői és vezetői voltak. Igy éppen elég az
ilyen megtérőknek csupán a bũnbocsánatot megadni, nemhogy a hit
otthonában a hitetlenséget előmozdítani. Mert hát mit őriznénk meg a
jók, az ártatlanok, az egyháztól el nem fordulók számára, ha azokat
részesítjük tiszteletben, akik elhagytak minket és az egyház ellen
támadtak? Ezeket, kedves testvérem, részben a kölcsönös tisztelet,
részben az egyszerű szeretet miatt hoztuk tudomásodra, mivel hisszük,
hogy vallásos hited igazsága által tetszésedre fog szolgálni, ami
Istennek tetsző és igaz is. Egyébként tudjuk, hogy bizonyos emberek nem
akarnak letenni arról, amit egyszer a magukévá tettek, s nem
változtatnak egykönnyen a meggyőződésükön, hanem – megőrizvén a kollégák
közötti béke és egyetértés kötelékét – megtartják azt a sajátjuknak,
amit eddig elsajátítottak. Ezért senkivel szemben nem alkalmazunk erőt,
nem szabunk törvényt; hiszen minden elöljárónak szabad döntési joga van a
saját egyházközségének irányításában, és majd az Úrnak fog számot adni
tevékenységéről. Minden jót kívánunk neked, kedves testvérem.