Minthogy a királyi méltóság rangját csakis a
hívők és a katolikus hitet (ez akkor még nem római katolikust jelentett) vallók nyerhetik el, ezért parancsainkban a
szent hitet tesszük az első helyre. Ha a királyi koronát meg akarod
becsülni, legelőször azt hagyom meg, tanácsolom, illetve javaslom és
sugallom, kedves fiam, hogy a katolikus és apostoli hitet akkora
buzgalommal és éberséggel őrizd, hogy minden Istentől rendelt
alattvalódnak példát mutass, s valamennyi egyházi személy méltán
nevezzen igaz keresztény hitvallású férfinak; enélkül bizony, tudd meg,
sem kereszténynek, sem az egyház fiának nem mondanak. Akik ugyanis
hamisat hisznek, vagy a hitet jó cselekedetekkel teljessé nem teszik,
fel nem ékesítik, minthogy a hit tettek híján meghal, sem itt nem
uralkodnak tisztességgel, sem az örök uradalomban vagy koronában nem
lesz részük. Ám ha a hit pajzsát tartod, rajtad az üdvösség sisakja is.
Mert e lelki fegyverekben szabályszerűen harcolhatsz láthatatlan és
látható ellenségeid ellen. Hiszen az apostol ezt mondja: "Csak az nyeri
el a babérkoszorút, aki szabályszerűen küzd." A hit tehát, melyről
beszélek, a következő: higgy erősen a mindenható Atyaistenben, minden
teremtmény teremtőjében, és az ő egyszülött fiában, a mi Urunkban, Jézus
Krisztusban, kit az angyal meghirdetett, ki Szűz Máriától született, az
egész világ üdvösségéért a keresztfán szenvedett és a Szentlélekben, ki
szólt a próféták s az apostolok, valamint az evangélisták szavával,
mint egyetlen tökéletes oszthatatlan szeplőtelen istenségben, és kétely
hozzád ne férjen. "Ez a katolikus hit, melyben - miként Atanáz mondja -
ha akárki híven és erősen nem hisz, semmiképp sem üdvözül." Ha valamikor
uralmad alatt akadnának olyanok - távol legyen! -, kik az így egységbe
fűzött Szentháromságot megosztani vagy kisebbíteni, vagy nagyobbítani
próbálják, tudd meg: az eretnekség fejének szolgái azok, és nem a
szentegyház fiai. Az ilyeneket pedig ne gyámolítsd, ne védelmezd, hogy
magad is ellenségnek és bosszulónak ne mutatkozz. Mert az efféle emberek
a szentegyház népét nyomorultul megrontják és szétszórják. Hogy ez ne
történjék meg, különös gondod legyen.
A királyi palotában a hit után az egyház foglalja
el a második helyet, az egyház, melynek első ízben a mi fejünk,
tudniillik Krisztus vetette el magját, majd az ő tagjai, vagyis az
apostolok és szent atyák ültették át, meggyökereztették erősen, s
elterjesztették az egész földkerekségen. És ámbár mindig hajt új sarjat,
más helyeken mégis mintegy réginek tartják; itt viszont, kedves fiam, a
mi birodalmunkban eddig még mint ifjú, friss hajtást prédikálják. Épp
ezért kíván meg szemfülesebb s szembetűnőbb őröket, nehogy a jó, amivel
az isteni kegyelem bennünket mérhetetlen irgalmában érdemtelenül
elárasztott, tunyaságod és restséged, valamint hanyagságod miatt
megromoljék s megsemmisüljön. Mert aki a szentegyház méltóságát
csorbítja vagy csúfítja, azon munkál, hogy Krisztus testét csonkítsa.
Hiszen maga az Úr mondta Péternek, akit a szentegyház őrzőjévé és
felügyelőjévé emelt: "Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat." Ő
ugyanis önnönmagát nevezte kősziklának, s nem ám fából avagy kőből épült
egyházról beszélt, hanem az újonnan nyert tömeget, a kiválasztott
népet, Isten nyáját, mely hitben kioktattatott, keresztségben
megmosatott, kenettel olajoztatott, hívta a saját magára épült
szentegyháznak. Ha valaki lázában e szentegyház tagjait vagy kicsinyeit
megbotránkoztatja, az evangélium tanítása szerint méltó arra, hogy
malomkövet kössenek a nyakára és a tenger mélységébe vessék, azaz a
hatalom méltóságából kivetik, és az igazak egyházán kívül marad a világi
nyomorúságban, mint valami pogány és vámos. Így hát, fiam, napról napra
virágzó szorgalommal kell őrködnöd a szentegyházon, hogy inkább
gyarapodjék, mintsem fogyatkozzék. Azért is nevezték az első királyokat
nagyságosnak, mert az egyházat nagyobbították. Te is ezt tegyed, hogy
koronád híresebb, életed boldogabb és hosszabb legyen.
A királyi trón ékessége a főpapoknak rendje,
ezért a királyi méltóságban ők kerülnek a harmadik helyre, kedves fiam,
ők legyenek főembereid, úgy vigyázz a főpapokra, mint a szemed világára.
Ha ők jóindulatúak véled, ellenségtől nem kell félned. Hiszen ha ők
megbecsülnek, bátran foghatsz mindenhez, imádságuk ajánl téged a
mindenható Istennek. Őket állította ugyanis Isten őrül az Isten népe
fölé, és őket tette meg a lelkek felvigyázóivá, valamint az egész
egyházi méltóság és isteni szentség részeseivé és osztóivá. Mert
nélkülük királyok nem is állíttatnak, nem is országolnak. Az ő
közbenjárásukra törlik el a vétkezők vétkeit. Ha irántuk az igazi
szeretetet tanúsítod, magadat is kétségkívül megjobbítod, országodat is
tisztességgel igazítod. Mert az ő kezükbe van lerakva a bűnből oldás és a
bűnbe kötés hatalma. Mert Isten megegyezett velük örök szövetségben, és
elkülönítette őket az emberektől, a maga nevében és szentségében
osztozott velük, és az istenes Dávid király szavával megtiltotta, hogy
az emberi világ gáncsolja őket: "Fölkentjeimet ne érintsétek!" Az illeti
meg ugyanis Isten felkentjeit, ki az isteni és kánoni végzéssel
szembeszállva a szent renden való férfiakat hamis vádaskodásokkal
mocskolja és a nyilvánosság elé hurcolja. Teljességgel megtiltom fiam,
hogy így cselekedj, ha boldogan akarsz élni, királyságod megbecsülni,
mert az ilyen dolgok sértik Istent elsősorban. Ha esetleg valamelyik
azok közül, akikről szó van, kárhoztatásra méltó vétekbe esik - távol
legyen! -, figyelmeztesd háromszor, négyszer is négyszemközt az
evangélium tanítása szerint. Ha akkor intelmeidet nem hallgatja meg,
nyilvánosan kell megfeddni a következők alapján: Ha rád nem hallgat,
jelentsd az egyháznak. Mert ha e rendet megtartod, dicső koronádat
teljességgel felmagasztalod.
Az uralom negyedik dísze a főemberek, ispánok,
vitézek hűsége, erőssége, serénysége, szívessége és bizalma. Mert ők
országod védő falai, a gyengék oltalmazói, az ellenség pusztítói, a
határok gyarapítói. Legyenek ők, fiam, atyáid és testvéreid, közülük
bizony senkit se hajts szolgaságba, senkit se nevezz szolgának.
Katonáskodjanak, ne szolgáljanak, uralkodj mindannyiukon harag, gőg,
gyűlölség nélkül, békésen, alázatosan, szelíden; tartsd mindig eszedben,
hogy minden ember azonos állapotban születik, és hogy semmi sem emel
fel, csakis az alázat, semmi sem taszít le, csakis a gőg és a gyűlölség.
Ha békeszerető leszel, királynak és király fiának mondanak, és minden
vitéz szeretni fog; ha haraggal, gőgösen, gyűlölködve, békétlenül
kevélykedsz az ispánok és főemberek fölött, a vitézek ereje bizonnyal
homályba borítja a királyi méltóságot, és másokra száll királyságod.
Ettől óvakodva az erényed szabta mértékkel irányítsd az ispánok életét,
hogy vonzalmaddal felövezve a királyi méltósághoz mindig háborítatlanul
ragaszkodjanak, hogy uralkodásod minden tekintetben békés legyen.
A türelem és az igaz ítélet gyakorlása a királyi
korona ötödik cifrázása. Dávid király és próféta mondja: Ítéletedet,
Isten, bízd a királyra.
És ugyanő másutt:
Király vagy, az igazságosságot szereted.
A türelemről így beszél Pál apostol: "tanúsítsatok
mindenki iránt türelmet." És az Úr evangéliumban: "Ha [türelemmel]
kitartotok, megmentitek lelketeket." Ehhez tartsd magad, fiam: ha
becsületet akarsz szerezni királyságodnak, szeresd az igaz ítéletet; ha
hatalmadban akarod tartani lelkedet, türelmes légy. Valahányszor, kedves
fiam, ítéletet érdemlő ügy kerül eléd vagy valamely főbenjáró bűn
vádlottja, türelmetlenül ne viselkedjél, esküvel se erősködjél, hogy
megbünteted; bizony ez ingatag lenne és mulandó, mert a bolond
fogadalmat megszegi az ember; és ne ítélkezz te magad, nehogy királyi
méltóságodban a hitvány ügyben forgolódva folt essék, hanem az efféle
ügyet inkább bírákhoz utasítsd, az ő megbízatásuk, hogy törvény szerint
döntsenek. Óvakodj bírónak lenni, ám örülj királynak lenni s neveztetni.
A türelmes királyok királykodnak, a türelmetlenek pedig
zsarnokoskodnak. Ha pedig egyszer olyasvalami kerül eléd, amelyben
ítéletet hozni méltóságoddal összefér, türelemmel, irgalommal, esküdözés
nélkül ítélkezz, így lesz majd koronád dicséretes és ékes.
A vendégek s a jövevények akkora hasznot
hajtanak, hogy méltán állhatnak a királyi méltóság hatodik helyén.
Hiszen kezdetben úgy növekedett a római birodalom, úgy magasztaltattak
fel és lettek dicsőségessé a római királyok, hogy sok nemes és bölcs
áradt hozzájuk különb-különb tájakról. Róma bizony még ma is szolga
volna, ha Aeneas sarjai nem teszik szabaddá. Mert amiként különb-különb
tájakról és tartományokból jönnek a vendégek, úgy különb-különb nyelvet
és szokást, különb-különb példát és fegyvert hoznak magukkal, s mindez
az országot díszíti, az udvar fényét emeli, s a külföldieket a
pöffeszkedéstől elrettenti. Mert az egy nyelvű és egy szokású ország
gyenge és esendő. Ennélfogva megparancsolom neked, fiam, hogy a
jövevényeket jóakaratúan gyámolítsad és becsben tartsad, hogy nálad
szívesebben tartózkodjanak, mintsem másutt lakjanak. Ha pedig le akarnád
rombolni, amit építettem, vagy szét szórni, amit összegyűjtöttem,
kétségkívül igen nagy kárt szenvedne országod. Hogy ez ne legyen,
naponta nagyobbítsd országodat, hogy koronádat az emberek nagyságosnak
tartsák.
A királyi emelvényen a tanács a hetedik helyre
tart igényt. A tanács állít királyokat, dönt el királyi sorsokat,
védelmezi a hazát, csendesíti a csatát, győzelmeket ő arat, kerget
támadó hadat, behívja a barátokat, városokat ő rakat, és ő ront le
ellenséges várakat. Minthogy pedig a tanácsnak ekkora haszna van,
ostoba, pöffeszkedő és középszerű emberekből összeállítani, én úgy
vélem, mit sem ér; hanem a tekintélyesebbek és a jobbak, a bölcsebbek és
a legmegbecsültebb vének ajkán formálódjék és csiszolódjék. Ezért,
fiam, az ifjakkal és a kevésbé bölcsekkel ne tanácskozz, ne is kérj
tőlük tanácsot, csak a gyűlés véneitől, kiknek koruk és bölcsességük
miatt megfelel ez a feladat. Mert a királynak szóló tanács zárva legyen a
bölcs szívbe, ne terjessze a bolondok szelessége. Ha ugyanis a
bölcsekkel jársz, bölcs leszel, ha a bolondokkal forgolódsz, társul adod
magad hozzájuk, szól a Szentlélek Salamon által: "Aki jár a bölcsekkel,
bölcsek barátja lesz, nem a bolondokhoz lesz hasonlatos." És Dávid
zengi:
az igazhoz igaz vagy.
A tisztával tisztán bánsz,
a hamissal azonban hamis módra.
Ezért hát ki-ki életkorának megfelelő dologban
forgolódjék, tudniillik az ifjak fegyverben, a vének a tanácsban.
Egyébként az ifjakat mégsem kell teljesen kiűzni a tanácsból; ámde
ahányszor velük tanácskozol, még ha életrevaló is az a tanács, mindig
terjeszd az öregek elé, hogy minden cselekedetedet a bölcsesség
mértékével mérhesd.
Őseink követése foglalja el a királyi méltóságban
a nyolcadik helyet. A legnagyobb királyi ékesség, az én tudásom
szerint, a királyelődök után járni, a szülőket utánozni. Aki ugyanis
megveti, amit megszabtak atyai elődei, az isteni törvényekre sem ügyel.
Mert az atyák azért atyák, hogy fiaikat gyámolítsák, a fiak pedig azért
fiak, hogy szüleiknek szót fogadjanak. Aki atyjával szemben áll, Isten
ellenségének áll. Mert minden engedetlen Istennel áll szemben. És az
engedetlenség szelletje a korona virágait szórja szerte. Az
engedetlenség valójában pestis az egész királyságban. Ezért, kedves
fiam, apád rendeletei, vagyis az én rendeleteim, mindig legyenek szemed
előtt, hogy szerencsédet mindenütt királyi gyeplő igazgassa. Az én
szokásaimat pedig, melyekről látod, hogy a királyi méltósággal
összeférnek, a kétkedés minden béklyója nélkül kövessed. Mert nehéz lesz
megtartani e tájon királyságodat, ha szokásban nem utánzod a korábban
királykodó királyokat. Mely görög kormányozta a latinokat görög módra,
avagy mely latin kormányozta a görögöket latin módra? Semelyik. Ezért
hát kövesd szokásaimat, a tieid közt kimagasló így leszel, s az idegenek
dicséretére szert így teszel.
Az imádság megtartása a királyi üdvösség
legnagyobb járuléka, ezért a királyi méltóság kilencedik regulájában
pendül meg. A folytonos imádkozás: a bűnöktől megtisztulás és
feloldozás. Te pedig fiam, valahányszor Isten templomához járulsz, hogy
Istent imádd, Salamonnal, a király fiával, magad is király lévén, mindig
mondjad: "Küldd le [Uram, a bölcsességet] szent egedből, dicsőséged
trónjáról, hogy munkámban velem legyen és segítsen, és így fölismerjem,
mi kedves a szemedben [minden időben]." És ismét: "Uram, Atyám,
életemnek Istene, ne hagyj engem álnok gondolatban, az én szemeimnek ne
adj kevélységet és a gonosz kívánságot távoztasd el tőlem, Uram. Vedd el
tőlem a testnek kívánságait, és a tisztátalan és esztelen léleknek ne
adj engem, Uram." Ezzel az imádsággal fohászkodtak hát a régi királyok,
te is ugyanezzel fohászkodj, hogy Isten minden vétked eltörlésére
méltasson, hogy mindenki legyőzhetetlen királynak hívjon. Imádkozz azért
is, hogy a tétlenséget, tunyaságot elkergesse tőled, megajándékozzon az
erények összességének segedelmével, s így legyőzhesd látható és
láthatatlan ellenségeidet. Hogy valamennyi alattvalóddal együtt
gondtalanul, ellenséges támadásoktól nem háborgatva, békében végezhesd
életed pályáját.
Az erények mértéke teszi teljessé a királyok
koronáját, és a parancsok közt a tizedik. Mert az erények ura a Királyok
Királya, miként égi serege áll kereken tíz karból, úgy életed vitele
kerekedjék ki tíz parancsból. Kell, hogy a királyt kegyesség s
irgalmasság díszítse, de a többi erény is hassa át és ékesítse. Mert ha a
királyt istentelenség és kegyetlenség szennyezi, hiába tart igényt a
király névre, zsarnoknak kell nevezni. Ennek okából hát, szerelmetes
fiam, szívem édessége, sarjam jövő reménysége, kérlek, megparancsolom,
hogy mindenütt és mindenekben a szeretetre támaszkodva ne csak
atyafiságodhoz és a rokonságodhoz, vagy a főemberekhez, avagy a
gazdagokhoz, a szomszédhoz és az itt lakóhoz légy kegyes, hanem még a
külföldiekhez is, sőt mindenkihez, aki hozzád járul. Mert a szeretet
gyakorlása vezet el a legfőbb boldogsághoz. Légy irgalmas minden
erőszakot szenvedőhöz, őrizd szívedben mindig az isteni intést:
"Irgalmasságot akarok, nem áldozatot." Légy türelmes mindenekhez,
nemcsak a hatalmasokhoz, hanem azokhoz, akik nem férnek a hatalomhoz.
Azután légy erős, nehogy a szerencse túlságosan felvessen, vagy a
balsors letaszítson. Légy alázatos is, hogy Isten felmagasztaljon most
és a jövőben. Légy majd mértékletes, hogy mértéken túl senkit se büntess
vagy kárhoztass. Légy szelíd, hogy sohase harcolj az igazság ellen.
Légy becsületes, hogy szándékosan soha senkit gyalázattal ne illess.
Légy szemérmes, hogy elkerüld a bujaság minden bűzét, valamint a halál
ösztönzőjét.
Mindez, amit fentebb érintettünk, alkotja a királyi
koronát, nélkülük sem itt nem tud senki uralkodni, sem az örök
uradalomba bejutni. Ámen.