1.
Mikor
hozzáfogtam a munkához, uram, híres királyom, melyet boldog István
életéről nagy hatalmadban királyi paranccsal rám róttál, sokáig
szenvedtem hitványka elmém ellenszegülő tudatlansága miatt, kiváltképpen
azért, mert Priscianus, a grammatikai művészet tanítója, kit egykor
agyvelőmbe véstem, messze távozott, mintha köd burkolná arcát most, hogy
megvénültem, teljesen elhomályosodott. Ám másrészről, míg méltóságod
iránti tiszteletemet fontolgatván bizonytalan töprengéssel
kelletlenkedem, végül az engedelmesség, minden erény fénye-gyöngye
legyőzi az aggódó szív kétségeit, az ő erős gyámolítására kapott újra
erőre csüggedésnek indult önbizalmam, hogy a munkát megkezdjem. De
minthogy a bizakodva véghezvitt ügy gyakran az irigység taplója, térdet
hajtva kérve kérem diadalmasan kiemelkedő felségedet, e munkácskát
királyi karjaid védelmébe vegyed, a rossz hangzású mondatok rendje vagy a
szabálytalanul összezilált szerkezet olvasásakor ne sértse szemedet.
Mert ha szemed netán egy méltatlan bökkenőre rábukkanna, égesse meg
akkor inkább a kódexet a tűz lángja, mielőtt egy harmadiknak irigy szeme
elé jutna. Tehát mivel minden létező jó a Teremtő irgalmából cseppen,
az ő ajándékából kezdi a következőket zengeni beszédem.
Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék felülről van, és a világosság Atyjától száll alá (Jakab 1,17).
Mivel
ennek az Atyának legjobb adománya és legtökéletesebb ajándéka
mindenkire bőven árad, mert senkit sem vet meg, hanem azt akarja, hogy
minden ember üdvözüljön és eljusson az igazság ismeretére (1Tim. 2,4),
kiáradt a magyarokra is, akik tudvalevőleg egykor a keresztények ostora
voltak. Hogy ez miképp s mikor történt, úgy gondolom, a toll tiszte az
emlékezetre bízni.
2.
Abban az időben ugyanis, melyben az említett nemzet Isten egyházát
pusztította, volt egy bizonyos Géza nevű fejedelme, a negyedik attól
számítva, ki a magyaroknak Pannóniába jövetele idején első vezérük volt;
szigorú és kegyetlen, szinte hatalmaskodva bánt az övéivel, s
irgalmasan s bőkezűen az idegenekkel, kiváltképpen a keresztényekkel;
ámbár még belesüppedt a pogány életmódba, mégis, a lelki kegyelem
fényének közeledtére figyelmesen kezdett tárgyalni a körös-körül fekvő
valamennyi szomszédos tartománnyal a békéről; úgyhogy már ebből
felismerhető, kinek fiává vágyott válni. Üdvözítőnknek az evangéliumban
mondott szavai szerint: „Boldogok a békességben élők, mert Isten fiainak
hívják majd őket” (Máté 5,9). Ezenkívül elrendelte, hogy valamennyi
keresztényt, ki fejedelemségébe be akar lépni, a vendégbarátság és a
biztonság kegyében részeltessék, felhatalmazta a papokat és a
szerzeteseket, hogy elébe járuljanak, szíves örömest hallgatta meg őket,
kedvet lelvén abban, hogy az igaz hitnek keble kertjébe vetett magja
kicsírázik.
Minek
szaporítsam a szót? Eljött az égben rendelt idő, háza népével együtt
hitt és megkeresztelkedett, megfogadván, hogy minden uralma alá vetett
alattvalóját a keresztény hit szolgálatába állítja.
Mivel
pedig igen sok gondot okozott neki a lázadók megzabolázása, a
szentségtörő szokások lerontása, és hogy püspökségeket alapítson, hite
szerint a szentegyház javára, egy éjjel csodálatos látomással
vigasztalta meg az Úr, gyönyörű külsejű ifjat állított elébe, aki így
szólt hozzá: „Béke veled, Krisztus választottja, megparancsolom, hogy
szűnjenek meg gondjaid. Nem néked adatott meg véghezvinni, amit eszedben
forgatsz, mert kezedet emberi vér szennyezi be. Tőled származik a
születendő fiú, kire az Úr mindezek elrendezését az isteni gondviselés
terveinek megfelelően rábízza. Ő az Úrtól választott királyoknak egyike
lesz, a földi élet koronáját majd az örökkévalóval fogja felcserélni.
Mindamellett a különleges követségben hozzád küldendő férfit
tiszteletteljesen fogadd, ha befogadtad, megtiszteljed, intelmeit
hűséges szívvel, nem színlelt helyesléssel hallgasd.”
3.
Hogy felserkent a fejedelem, a látomást kábultan előbb magában, majd
Krisztus híveivel és az övéivel meghányta-vetette, Istennek kitárt
karokkal a földre borulva alázatosan hálát adott, s könnyeket ontva
ajánlotta magát és fejedelemségét születendő fiával együtt annak
őrizetébe, aki nem alszik s nem is pihen. Miközben pedig az Istentől
megjövendölt férfiún töprenkedik, jelentik neki, hogy boldog Adalbert, a
cseh egyház főpapja úton van hozzá az ő megtérítésére és az őszinte hit
előmozdítására, hagy dicsőítő áldozattal áldozzon az Úristennek.
Elmondhatatlan öröm támadt Krisztus új katonáiban, a vezér híveivel
Krisztus apródja elé vonult, tisztességgel fogadta, és ahogy a látomás
intette, minden módon kimutatta neki, hagy engedelmes gyermek lesz.
Így
hát a fejedelem parancsára a zabolátlan nép mindenünnen összegyűlik, a
szent püspök társaival szüntelenül int, téríti és kereszteli az ország
fiait, sok helyen egyházakat alapít. A világosság, mely megvilágosít
minden embert, elűzvén a sötétséget, elkezdett Magyarországon fényleni,
és beteljesedtek ebben a próféta szavai, ki így szólt: „A pogányok népe,
amely sötétben jár, nagy fényességet lát” (Izaiás 9, 1). A láthatatlan
világosság világossága Krisztus, kinek megpillantását a pogányok akkor
érdemlik meg, mikor megtérve a sötétségből valóban teljes meggyőződéssel
hiszik, hogy ő valóságos Isten és ember.
Azt
sem szabad elhallgatni, hogy minden kétség eloszlatására, ha netán az
említett, egyedül a férfi előtt feltűnt látomásnak kevés hitele
látszana, feleségét, kihez már közeledett a szülés órája, az isteni
kegyelem vigasztalni ilyen látomással akarta. Megjelent ugyanis boldog
István levita és első vértanú előtte, a levita öltözet díszeivel
ékesítve, és így kezdett szólni hozzá: „Bízz az Úrban, asszony, s légy
biztos, hogy fiút fogsz szülni, akinek e nemzetségben először jár korona
és királyság, és az én nevemet ruházd reá.” Rácsodálkozván az asszony
így válaszolt: „Ki vagy, uram, vagy mely néven neveznek?” „Én vagyok –
felelt az –, István első vértanú, aki először szenvedett vértanúságot
Krisztus nevéért.” Ezt mondván eltűnt.
4.
Közben megszületett a fejedelem Istentől megjövendölt fia, akit a
próféta szerint ismert az Úr, még mielőtt a méhben megfogant volna, és
akinek, mielőtt megszületett, első vértanúja nevét adta. Ezt Isten
kedveltje, Adalbert püspök, hite őszinteségéért a keresztség fehér
ruhájába öltöztette, és ő lett lelki gyámola. Akkor az István nevet
kapta; hisszük, hogy Isten is ezt akarta, mert ami „István” a görög
nyelvben, „korona” a latin beszédben. Mivel Isten azt óhajtotta, hogy e
világban is királyi hatalom koronázza, s a jövőben váltsa fel az örökké
tartó boldogság koronájával, kijelölte őt az örök, el nem múló dicsőség
elnyerésére.
Esztergom
városában született, s már gyermekkorában teljességgel átitatta a
grammatika tudománya. ׀ Nőtt a gyermek gyámolítva a gondos nevelésben, a
kisdedévek elmúltával, miután a serdülőkor első lépcsőfokán átlépett,
apja összehívta Magyarország főembereit és az utánuk következő rendet; a
közös tárgyalás tanácsa szerint fiát, Istvánt a nép élére állította,
hogy uralkodjék őutána, és ennek megerősítésére mindet külön-külön
megeskette. Ezután betelvén napjai az Úr megtestesülésének 997.
esztendejében e világ haszontalan viszontagságait égi örömmel cserélte
fel. És ugyanazon évben boldog Adalbert püspök Isten igéjének hirdetése
végett porosz földre lépett, majd ugyanott a vértanúság pálmájával
koszorúztatott meg.
5.
Apja halála után a még serdülő István a főemberek és a köznép kegyéből
dicsőséggel apja trónjára emeltetvén, lángoló lélekkel kezdett harcolni
az igazságért, mert ámbár még serdülő éveinek virágjában állt, nem a
száján volt a szíve, hanem szívében volt a szája. Nem feledve a
Szentírást, melyért szerfölött hevült, a megfontoltságot és az igazságot
tartotta szem előtt Salamon szavai szerint: „Ha bölcs hallgatja a
tanítást, gyarapítja tudását, az értelmes megtudja, hogyan kormányozzon”
(Péld. 1,5). Így hát minden rendeletében Isten hű sáfárának
mutatkozván, azon kezdett elmélkedni, miként juttathatja a neki
alávetett népet az egy Isten tiszteletére.
De
mivel megfontolta, hogy ez a szomszédos nemzetek szövetsége nélkül
nemigen lehetséges, ő a környező tartományok népeivel életbe léptetett
békét hűségesen megerősítette, hogy amit elméjében forgatott, a
kereszténység zsenge ültetvényében annál bátrabban hajthassa végre.
6.
De minden jónak ellensége, az irigységgel és gonoszsággal teljes ördög,
hogy Krisztus apródjának szent szándékát szétzilálja, belháborút
támasztott ellene; az ő sugallatára vonakodott a pogány nép nyakát a
keresztény hit igájába hajtani; s azon mesterkedett, hogy főembereivel
együtt kivonja magát uralma alól. ׀ S már pusztították is városait,
majorságait irtották, birtokait fosztogatták, az egyház szolgáit, s hogy
a többiről szót se ejtsek, már őt magát is bántalmazták. Mikor pedig
nem akartak letérni eltévelyedett útjukról, s dühöngésük sem csillapult,
a vezér bizakodván az örök erényben, seregének sokaságával ׀ Isten
kedveltje, Márton főpap és Szent György vértanú zászlaja alatt elindult,
hogy úrrá legyen az ellenség veszett dühén. ׀ Ezek e napokban éppen a
köznyelven Veszprémnek nevezett várost ostromolták, hogy ezt az ő
gyalázatára fordítsák: ott tanyáztak le ugyanis, ahol a fejedelem és
udvar szokott tartózkodni, hogy könnyebben nyíljon út más erősségek
elfoglalásához. Ő pedig, minthogy az isteni kegyelem vezérelte, rajtuk
ütött; és emitt a hitükben, azok bizony csak a fegyverekben bizakodván,
mindkét részről küzdöttek. Végül, hogy az ellenséget legyőzték, s
részint leölték, részint foglyul ejtették és megkötözték, a győztes
vezér híveivel hazavitte a győzelmi jeleket. Ennélfogva birtokaikról –
mind a földekről, mind a falvakról – bölcsen rendelkezett, nem úgy, mint
egykor Saul, aki legyőzvén Amaleket, az Úr tilalma ellenére a zsákmány
javát válogatta ki magának (vö. 1Sámuel 15,1-9).
De
mert Pannónia dicsőségére ott született a boldog Márton főpap, s az ő
érdemeinek oltalmában aratott győzelmet ellenségein a Krisztushoz hű
férfiú – mint már mondottuk –, ׀ dolgaikból semmit sem tartván meg a
maga szükségére, ׀ tanácsot tartott Isten kedveltjeivel, s a
Szenthegynek mondott helyen, a szent püspök telke mellett, ׀ ahol Szent
Márton, amikor még Pannóniában élt, ájtatosságra helyet jelölt ki
magának; ׀ az ő nevére monostort épített, birtokokkal, javadalmakkal és
minden szükséges egyébbel gazdagította, s az ő közbenjárásával
legyőzötteken tizedet véve a püspökségekhez hasonlatossá tette, ׀
megszabva, hagy minden javaikból oly szigorúan hajtsák be a tizedet,
hogy akinek netán tíz gyermek jutott, a tizedik sarjat Szent Márton
kolostorának adja.[1]
7.
Miután Krisztus katonája legyőzte az ellenséget, lelki örömmel eltelve
elhatározta, hogy minden képességét és minden szándékát az evangélium
magjának melegágyává teszi. Alamizsnálkodással és imádkozással töltve
idejét gyakran borult a szentegyház padlójára, s könnyeit hullatva bízta
Isten akaratára tervének teljesedését, hogy az, aki az Úr nélkül mit se
tudna tenni, ha az Ő rendelkezésének betöltése segíti, a kitervelt jót
erényes kezdeményezésekkel véghezvihesse. Ennek a megkezdéséhez és
beteljesítéséhez azonban szükségesnek tartván Krisztus híveinek
tanácsát, levelekkel és követekkel mindenfelé hírül adta kívánságát.
Erre sok pap és egyházi személy, kit a vigasztaló Szentlélek látogatása
ösztökél, úgy határoz, hogy elhagyva a székhelyét az Úrért, vándorútra
kél. Apátok és szerzetesek semmi tulajdont sem kívánva csupán arra
vágytak, hogy ilyen mélyen vallásos fejedelem kormányzása alatt
szabályaik szerint éljenek.
Köztük
jött a Regula[2] szerint élő Asrik atya tanítványaival, akik közül egy
Bonifác nevűt Asrik atya helyére neveztek ki apátnak: mikor a boldog
király igehirdetés végett Magyarország alsó részeibe küldte, nyakán egy
kard megsebesítette, s bár ezt túlélte, a vértanúság dicsőségét el nem
veszítette. Érkezett két másik is a lengyelek földjéről, kik
elmélkedésre a remeteéletet választották, egyikük, név szerint András,
hitvallásának érdeme miatt az angyalok kórusába vétetett fel, melyről az
Úr általa művelt csodajelei tanúskodnak; a másik, Benedek, Krisztusért
ontotta vérét, s ezért csodálatosan megkoszorúztatott.
Miután
Asrik apátot övéivel együtt tisztelettel befogadták, a Vas-hegy lábánál
egy Szent Benedek atyáról elnevezett kolostort épített, ahol mindmáig
virul a szerzetesi gyülekezet a Regula rendjében, s mivel a szent
fejedelem adományai folytán bővelkedik a fenntartásához kellő mulandó
javakban, nincs másra szüksége, csak arra, hogy az övéi és mások lábát
az evangélium szerint mindennapos könyörgések és könnyek között
megmosogassa.
8.
Ezekkel tanácskozott Isten szolgája, a legkeresztényibb fejedelem,
olykor közösen mindenekkel, olykor egyenként egyesekkel; ׀ közben Isten
színe előtt igen dicséretessé tette magát azzal, hogy katonaságának
vezéreit az igaz Isten tiszteletére térítette. Akiket pedig rajtakapott
azon, hogy más utat követnek, fenyegetéssel és rémítgetéssel törte
igába. Az egyház tanai szerint oktatta őket, rárakta nyakukra a fegyelem
igáját és törvényét, s a gonoszság minden mocskát a földig lerontotta.
Ezek
után tartományait tíz püspökségre osztotta, az esztergomi egyházat a
többiek fejévé és felügyelőjévé tette. S mivel az okos fejedelem ismerte
az említett Asrik vallásosságát, őt a főpapi méltóság süvegével
ékesítve kánoni választással ׀ felmagasztalta, s a kalocsai püspökség
méltóságát ráruházta.
9.
Atyja halála után a negyedik évben az isteni kegyelem intéséből
ugyanezt az Asrik püspököt, kit más néven Anastasiusnak mondtak, a szent
apostolok küszöbéhez küldte, hogy Szent Péternek, az apostolok
fejedelmének örökösét megkérje:[3] a Pannónia tájain kivirult zsenge
kereszténységnek bő áldását elküldje, az esztergomi egyházat aláírásának
tekintélyével főegyházzá szentelje, és a többi püspökségeket is
áldásával erősítse. Érdemesítse őt is arra, hogy királyi diadémával
izmosítsa, hogy e tisztességre támaszkodva, amit Isten kegyelméből
elkezdett, még keményebbre szilárdítsa.
Épp
ez időben fogadta el Miesko,[4] a lengyelek fejedelme övéivel a
keresztény hitet, s a római szék elöljárójához követeket küldve kérte,
hogy apostoli áldással támogassák, és királyi diadémával koszorúzzák.
Kérésére a pápa rábólintott, s már egy jeles mívű koronát csináltatott,
melyet néki áldásával s a királyi dicső ranggal elküldeni szándékozott.
De mivel ismeri az Úr, kik az övéi – hiszen mikor az apostolok kettőt
jelöltek ki az apostoli szolgálatra, Mátyást részesítette előnyben, s
vele töltötte be az apostolok számát (vö. ApCsel 1,23-26) –,
elhatározta, hogy sokkal inkább választottját, Istvánt ékesíti
szerencsésen e világi koronával, majd azután ugyancsak őt díszíti fel
még szerencsésebben az örökkévalóval. Tehát a kijelölt napon, melyen a
már elkészített koronát a lengyelek fejedelmének kellett volna küldeni,
illetve a megelőző éjszakán, a pápának látomásában megjelent Isten
küldöttje, és ezt mondta: „Tudd meg, hogy a holnapi napon, a nap első
órájában hozzád ismeretlen nemzet követei jönnek, akik tőled
fejedelmüknek az apostoli áldás ajándékával egyetemben királyi koronát
követelnek. A koronát hát, melyet csináltattál, fejedelmüknek, miként
kérik, eljuttatni ne habozzál. Mert tudd meg, hogy ez néki a dicső
királyi ranggal együtt élete érdemeiért jár.”
E
látomás rendje szerint a következő nap megszabott órájában Asrik püspök
a pápához ért, a rárótt feladatot bölcsen ellátva, a szent fejedelem
viselt dolgait rendben előadva kérte az apostoli széktől az említett
kitüntetéseket; kimutatta, hogy méltó ilyen tisztességre s méltóságra,
mert Isten segítségével meghódított több nemzetet, s hatalma által sok
hitetlent az Úrhoz térített. Ezek hallatára nagyon megörült a római
főpap, mindent megadott jóságosan, ahogy kérték. Azonfelül keresztet
küldetett a királynak, mintegy az apostolság jeleként, így szólván: „Én
apostoli vagyok, ő viszont méltán Krisztus apostola, ha Krisztus annyi
népet térített meg általa. Ezért rendelkezésére bízzuk, miként az isteni
kegyelem őt oktatja, az egyházaknak s népeiknek mindkét törvény alapján
történő igazgatását.” Elnyervén hát mindent, amit kért, Asrik püspök
vígan tért vissza hazájába, magával vitt mindent, amiért a vállalt utat
végigjárta.
10.
Elhozták hát az apostoli áldás levelét a koronával és a kereszttel
együtt, s miközben a püspökök és a papság, az ispánok és a nép
egybehangzó magasztalásukat fennen kiáltozták, Isten kedveltjét, István
királyt az olajkenettel felkenve a királyi méltóság diadémjával
szerencsésen megkoronázták. Hogy a királyi rang jelének elnyerése után
milyen életű s ítéletű férfi volt, megvilágítja a püspökökkel és
Magyarország főembereivel együtt kibocsátott törvénykönyve, melyben
tudniillik megszerkesztette minden egyes bűnnek ellenmérgét. És mert úgy
tetszett néki, hogy a békének, mellyel Krisztus fűzte egybe a
földkerekséget, legyen fia, el nem múló kötés aláírásával utódainak
szigorúan meghagyta: senki köztük ellenségként más földjét ne támadja,
törvényes vizsgálat nélkül szomszédját ne bántsa, az özvegyeket és
árvákat senki se nyomorgassa.
Királyságának
sorsosául pedig, de kivált sarjadékának szaporításáért a római császári
méltóságot viselő, szelíd erkölcsei miatt jámbornak nevezett Henrik
húgát, név szerint Gizellát vette házastársul, kit miután olajkenettel
felkentek, az ország koronájának viselésében társának rendelt. Hogy ez
Isten tiszteletének csinosításában miképp viselkedett, az Istennek
szolgálók gyülekezetei iránt mely buzgónak s jótevőnek mutatkozott,
arról a mai napig tanúskodnak számos egyház keresztjei, edényei és
csodálatos mesterséggel készített vagy szőtt oltári ékességei.
Mindenekelőtt pedig a veszprémi püspökség épülete, melyet alapkövétől
kezdve minden Isten szolgálatához szükséges arany- vagy ezüstneművel és
sokféle ruhával nemesen felékesített.
Maga
a király a nemrég alapított püspökségeket, ׀ mégpedig mind magát az
érseki, mind az összes püspöki egyházakat, miután terjedelmes
kerületüket egyenként kijelölte, és mindegyiknek mindenben alkalmas
egyháznagyot tett az élére, ׀ az apátságokkal egyetemben majorságokkal,
udvarházakkal, szolgákkal és javadalmakkal királyilag felruházta,
keresztekkel, edényekkel és az istentisztelethez járó más eszközökkel –
aszerint, hogy mire volt külön-külön szükségük – kielégítően
felszerelte, ׀ és ׀ minden egyes évben, ameddig csak élt,
tetézte az ajándékokat és megajánlásokat, nehogy valamit is kívülről
kérjenek, akik a tárház tisztét igazgatják. ׀ A szerzetesek életét és
közösségét hol mások útján, hol személyesen fürkészve gondosan
megvizsgálta, a lankadókat kárhoztatta, az ébereket szeretetébe fogadta,
s a kanonokok szolgálatát Krisztus és az egyház bizonysága alapján a
püspökök gondjára bízta; az apostol szerint mindenkinek mindene lett,
hogy mindenkit megnyerjen.
11.
Volt egy Sebestyén nevű szerzetes, kinek életét feddhetetlennek s
vallásosságát Isten szolgálatában odaadónak tartatták. Ezt a tiszteletre
méltó király csodálatos szeretettel kezdte kedvelni, mert valaki mennél
vallásosabb volt, ő ahhoz annál szívesebben hajolt. Ezt hát élete
érdemeiért főpapi tisztségre méltónak ítélte, s az esztergomi érsekség
kormányzására kinevezte. Ám minthogy megostoroz Isten mindenkit, akit
fiává fogad, a mondott Sebestyént is, hogy türelmét próbára tegye, testi
szemeinek világától egy időre megfosztotta. De hogy a hitben zsenge
nyáj a pásztor vezetése híján a kitűzött helyes ösvényről le ne térjen, a
római főpap egyetértésével a király a többször említett Asrik kalocsai
püspököt állította a helyére. Három év leforgásával Sebestyén Isten
irgalmából visszakapta szeme világát, az apostoli szék tanácsára
visszakerült hivatalába, Asrik pedig érseki palásttal tért meg saját
egyházához, a kalocsaihoz.
12.
Az említett király pedig hívő volt, minden cselekedetét teljesen
Istennek szentelte, fogadalom s felajánlás útján szüntelen imáiban magát
s királyságát az Örökszűz Istenszülő , Mária gyámsága alá helyezte,
kinek tisztelete s dicsősége a magyarok közt oly nevezetes, hogy
nyelvükön még e Szűz mennybevételének ünnepét is, tulajdonnevének
hozzátétele nélkül, csak Úrnő napjának emlegetik.
És
hogy könyörületes oltalmát még inkább elnyerhesse, magában a királyi
székvárosban, melyet Fehérvárnak mondanak, ugyanezen örökké Szűz
dicsőségére és nevére híres és hatalmas, csodálatos mívű bazilikát
kezdett építtetni, a kórus falán tarka vésetekkel, márványlapokból
kirakott padlóval. Aki ezt látta, szavaink igazságáról tanúságot tehet:
számtalan fajta miseruha, oltárdísz és más ékesség van ott, az oltárok
körül több színaranyból kalapált tábla, melyekbe a legdrágább kövek
sorozatait foglalták; Krisztus asztala fölött csodálatos mívű cibórium
emelkedik, a kincseskamra mindenféle-fajta kristály-, ónix-, arany-,
ezüstedénnyel színültig rakva.
Ezt
a szépséges, fentebb leírt egyházat a király saját templomának tartatta
meg, és olyan szabadsággal ruházta fel, hogy fölötte egyik püspöknek se
legyen semmiféle joga. De hogy a regula törvényétől e hely testvérei se
mentesüljenek, az érsek közös zsinatán meg kell jelenniük, hagy
kiképezzék őket az egyházi dogma tanításában. A gyóntatás és
olajszentelés napján akármelyik püspököt bízza meg a király
jelenlétében, vagy küldi oda távollétében, az a bűnösöket ott
feloldozza, és az olajat megszenteli. Ünnepélyes szentmisét is, ha a
király éppen jelen van, csak az a püspök mondhat, akinek a király – a
prépost és a testvérek egyetértésével – mondani megparancsolja. A király
távollétében pedig a prépost és a testvérek egyetértése nélkül
semmilyen püspök sem tarthat jogot a misemondásra vagy bármilyen püspöki
feladat ellátására. Ezenkívül elrendelte: ennek az egyháznak a népe
olyan szabad legyen, hogy semminémű tizedet ne adjon semelyik püspöknek,
hanem szolgáljon, miként ő rendelte, csakis a prépostnak és a
testvéreknek.
Azután
Isten szolgája arra törekedett, hogy mindazt, amije van s amit
megszerezhet, Krisztusnak ajánlja, kinek adományából származott, hogy
aki őt az evilági dicsőségre és tiszteletre méltóvá tette, az égi ország
lakói közé kegyesen felvenni méltassa.
13.
Olvassuk az apostolokról írt jövendölésben: „Végig a földön szárnyal a
szavuk, a világ végéig elhat szózatuk” (Zsolt. 18,5). Ez a mondás áll
nemcsak a tizenkettőre, hanem mindenkire, akit Isten az evangéliumot
hirdetni küldött, akinek hite, szavai és erkölcse révén gyarapodott az
egyház. Ezek között nem a legkisebbnek tartják ama legkeresztényibb
királyt: jóakaratának és művének hírét, melyet az egyházak építésében
saját hatáskörében szerzett, messze fekvő földeken és igen híres
városokban széthintette.
Szerzeteskolostort
alapított ugyanis Jeruzsálemben, abban a városban, ahol Krisztus emberi
természete szerint tartózkodott, bőséges mindennapi eleséget
szolgáltató majorságokkal és szőlőkkel gazdagította. A világ fejében,
Rómában is, István első vértanú nevére tizenkét kanonokból álló, minden
tartozékkal bővelkedő gyülekezetet állított, és egy kőfallal
körülkerített telepet házakkal és vendégfogadókkal azon magyaroknak
alapított, akik imádkozás végett felkeresik az apostolok fejedelmének,
boldog Péternek küszöbét. Még a királyi várost, Konstantinápolyt sem
fosztotta meg ajándékozó jótéteményeitől, csodálatos művészettel épült
templomot adományozván minden hozzávalóval.
Méltán
nyerte el hát birodalma határain belül az apostol nevét, mert noha az
evangélium hirdetésének tisztét ő maga el nem vállalta, a hit
hirdetőinek, mint vezérük és felügyelőjük, megteremtette a gyámolítás és
gondoskodás vigaszát.
14.
Az égi irgalom valamennyi jótéteménye közül, melyhez a boldog király
isteni végzésből jutott, mindenekelőtt azokat kell felsorolni s a
betűkre bízni, amelyekkel elsősorban lehet az örök élet örömeit
kiérdemelni, ezek pedig az irgalom és az igazság. Mert minden szerencsés
tetteiben egy dologra törekedett kiváltképp: ezt lelkének hivő
látásával látta meg az evangéliumban, mely igazságának bizonyságával
mondja: „Boldogok az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak” (Máté
5,7), és más helyen: „Adjatok és akkor ti is kaptok” (Lukács 6,38). Az
irgalomnak és kegyességnek oly szélesre tárt karjaival ölelte át
Krisztus szegényeit, sőt bennük Krisztust, hogy egyetlen vendég vagy
zarándok sem távozott tőle szomorúan, jósága vagy valamilyen vigasz
nélkül. A szűkölködők felsegítésére mindennapos állandó költséget
határozott meg, az éjszakát virrasztásban, tevékenyen és vidáman volt
szokása tölteni, Krisztus híveinek lábát mosogatva, a szegények keblébe
alamizsnát dugva (Sirák 29,15), mivel eltökélte, hogy e világon a
szűkölködő Krisztust tagjaiban vigasztalja, így ő maga megérdemli, hogy
örökké örvendezzen, mikor a mennyei élet kincsesházát minden
gyönyörűségekkel rakottan találja.
Egy
éjszaka aztán lelki intéstől illetve, egymagában, anélkül, hogy bárki
tudott volna róla, fogván egy Isten ajándékával teli erszényt, szokása
szerint felkerekedett Krisztus kicsinyke nyájának meglátogatására. A
szegények a mennyei kincseskamra pénzének kiosztását mindjárt kezdetben
megzavarták, Isten emberének érdemeiről szakálla kiszaggatásával tettek
tanúbizonyságot. Emiatt hatalmas öröm öntötte el Krisztus katonáját,
mindenki teremtőjének legszentebb szülőanyjához irányította lépteit, s a
földre vetve magát hálálkodva így kiáltott: „Égi királynő, én
királynőm, így tisztelték meg katonáid, akit királynak állítottál. Ha
ezt valami ellenségem követte volna el, megbosszulnám a sértést
segítségeddel. De mert tudom, úrnőm, hogy ezt nekem az örök boldogsággal
fizetik vissza, igencsak ujjongok, s megköszönöm Üdvözítőnk vigasztaló
szavait, melyekkel tanítványait vigasztalta, mondván: »nem vész el egy
hajszál sem fejetekről« (Lukács 21,18)”. E szavakból értette meg Isten
embere, hogy égi kegyelem látogatta meg, és lelki kenettel kenetett;
elhatározta, hagy szíve kapuját sohasem zárja be a segítséget kérők
előtt, s ettől kezdve személyesen vagy mások, de különösen Krisztus
szolgái és cselédei, vagyis a papok és a szerzetesek útján az égből neki
juttatott gazdagságot a szegények kezébe téve az örök kincstárba
helyezte.
Erről
a dologról igen sokan tesznek tanúbizonyságot, de egy közülük, a vele a
mennyei életben örökké osztozó boldog Günther, aki evilági nemesből
lett megtérte után remete, s akit a jótékony fejedelem bőkezűsége
csalogatott ide, s a csehek földjéről többször eljött meglátogatására.
Mert valahányszor érkezésének fényével István udvarát beragyogta, a
király kincseskamráját keze alá helyezték, s mivel ő ennek tartalmát
zarándokok, szűkölködők, szenvedők, özvegyek és árvák, klastromok és
templomok között kiosztotta, csakhamar kiürült. Isten ugyanezen
szolgájának intésére alapította meg az istenfélő király a Bélnek
nevezett monostort s minden jóval gazdagította. Itt kezdte el elmélkedő
életét élni a Velencéből jött Gellért szerzetes, akit felsőbb végzésből
főpappá választottak, s a szent király elhunyta után a kereszténység
ellen támadt zavargásokban megköveztek: a lelki kegyelem ajándéka által
méltó lett a vértanúk társaságára.
15.
Úgy vélem, azt sem hallgathatom el, hogy Isten hatalma az ő emberének
még életében meg akarta mutatni, mennyi érdeme lesz halála után. Hiszen
ahányszor fülébe jutott, hogy beteg valaki, egy darab kenyeret, egy kis
gyümölcsöt vagy fűszeres füvet küldött neki orvosságul, azt, ami épp a
keze ügyében volt, meghagyván, hogy egészségesen talpra álljon, és mivel
szavait Isten kegyelme kísérte, épségét a beteg nyomban visszanyerte.
Üdvözítőnk dicsőséges mennybemenetele után, s azután, hogy csodálatosan
atyja jobbjára ült, azt mondják, keveseknek jelent meg testi
valóságában, látomással azonban sokaknak nyújtott vigaszt, megtanítván
őket a jövőbe látni. Ez történt boldog Istvánnal is. Egy éjszaka ugyanis
valamely titkos sugallattól hirtelen felriasztva megparancsolta, hogy
egy futár egy nap és egy éj alatt siessen az erdélyi Fehérvárra, és
tereljen minden földeken lakót a városok falaihoz oly gyorsan, amint
lehet. Mert előre megmondta, hogy itt teremnek a keresztények
ellenségei, vagyis a besenyők, akik akkor a magyarokat fenyegették, és
fel fogják dúlni földjeiket. Alig teljesítette a követ a király
parancsát, itt is volt már a besenyők váratlan csapása; gyújtogatással
és fosztogatással mindent elpusztítottak, de Isten kinyilatkoztatása
révén a boldog férfi érdemeiért mindannyiuk lelke a falak menedékében
megmenekült.
16.
Ezután történt, hogy mikor jámbor Henrik, római császári felség, a
boldog király barátja kiszenvedett, a császári hatalmat a germánok
választásából Konrád kapta, ki a béke nyugalmát megtörve, egész
Németország csapatait egyesítve ellenségként próbált rátörni Pannónia
határaira. Tanácsot tartott ellene a király a püspökökkel és a
főemberekkel, s a haza védelmére egész Magyarország fegyvereseit
összevonta. Előbb mégis megfontolván, hogy Krisztus segítsége nélkül mit
sem tehet, kezét-szívét égnek emelte, és sérelmeit úrnője, az Örökszűz
Istenszülő , Mária elé tárva ilyen szókra fakadt: „Ha kedved telik
benne, világnak úrnője, hogy örökséged e részét ellenség pusztítsa, s a
kereszténység zsenge ültetvényét irtsa, kérve kérlek, ne róják fel az én
renyheségemnek, hanem inkább akaratod rendelésének. Ha a pásztor bűnös,
érdem szerint ő maga lakoljon, kérlek, ártatlan juhokat dühöd ne
sújtson.” E beszéd után Máriától már szinte megvigasztalva s bizakodva
útra kelt az ellenség irányába. Mindjárt másnap hírnök érkezett a
germánok táborába minden egyes vezérhez, mintha a császár küldte volna,
és parancsot adott át a visszatérésre. Mihelyt az ellenség visszavonult,
és a szent férfi felismerte, hogy Isten oltalmának irgalma látogatta
meg, a földre borulva hálát adott Krisztusnak és szülőanyjának, kinek
védelmébe magát és országának gondját szüntelen imában ajánlotta. A
császár pedig megrémült övéinek ennyire váratlan kudarcától, és
tudakolta, miképpen történt a dolog. Mikor aztán megértette, hogy a
hírnök, aki őket visszatérítette, valóban nem volt az ő híve, nem
kételkedett, hogy ez Isten szándékából történt a leghívebb király
reményeinek megerősítésére, és azontúl országának megtámadásától
tartózkodott, mert visszatartotta az Örök Bíró félelme.
17.
Ugyanez a boldog király, miután a királyi rendelkezések gondjával
elfoglalva egész napját tárgyalásokra és tanácskozásokra fordította, az
éjszaka csendjében arra törekedett, hogy magát virrasztásba s
imádkozásba vesse, idejét elmélkedéssel töltse, könnyeit hullassa,
könyörgéseiben Istent szólítsa, s kérve kérte, hogy az igaz Bíró
mérséklete szálljon irgalmasan mindennapos ítélkezésére. Buzgó lelki
vággyal gyakran így cselekedett, s egy éjszaka, mivel Isten temploma
nagyon messze esett, nagy és nemes kíséretével együtt sátrat verve
megszállt egy kiterjedt mezőn; a többieket elnyomta az álom, de ő
felkelt fekhelyéről, szívének hajlékába lépve, térdet hajtva egyedül
ajka mozgásával az örök irgalom kapuját sóhajtozva, könnyek között
ostromolta. S miután már hosszasan, kitartóan könyörgött Urának, az örök
királynak szolgái eljöttek, hogy kéréseit elfogadják, s a fölötte
kifeszített sátor felemelkedve a földről addig függött a levegőben, míg
Isten embere magához tért az elrévülésből, s lelkét eloldozta a
könyörgéstől. Ámbár ez a jelenség láthatatlanul, csak annak, ki a
dolgokat megtörténtük előtt tudja, s a rejtelmeibe avatott angyaloknak
jutott tudomására, mégis egy felette jámbor és ártatlan férfiúnak, aki
akkor talán ugyanazzal foglalatoskodott, látható módon megnyilvánult. A
szent király a Szentlélektől értesülvén, hogy ez az ember tudja titkát,
magához hivatta, először nyájas szavakkal tudakolta, mit látott, majd
királyi ajándékkal gazdagította, s megtiltotta, hogy amíg ő él, a titkot
valakinek is feltárja.
18.
Miután nevének híre eljutott sok nép fülébe, és a szájából szóló
ítéletek általános elismeréssel mindenütt híressé váltak, hatvan férfi a
besenyők közül, akiket fentebb említettem, minden felszerelésével,
nevezetesen rengeteg arannyal-ezüsttel és az ékességek sokféle
fajtájával megrakott szekereken elhagyva a bolgárok vidékét, Pannónia
határai felé közeledett, mivel a királyhoz akart jönni. De sokan a
szolgák közül, kiknek lelke hajlik a bűnre, akár a viasz, a fenekedés
fáklyájától fellobbantva elébük mentek, karddal levágtak egyeseket, a
többieknek elrabolták mindenüket, és kifosztva, félholtan otthagyták
őket. Ezek a király ítéletére tartogatva, ami történt, s amit
elszenvedtek, folytatták a megkezdett utat, egyenesen hozzá siettek, és
lába elé borultak. Láttukra így szól: „Mi az oka bajotoknak?” „Uram –
felették –, mi, a te szolgáid semmi rosszat sem forralva, ítéleted
tudományát jöttünk meghallgatni, és egyesek – bár okot nem adtunk rá –
elragadták mindannyiunktól a magunkkal hozott vagyont. Ezenkívül, akit
elkaptak, lemészároltak, és mi épp hogy életben maradva eljöttünk, hogy
ezt hírül adjuk.” A király, amilyen okos lelkű volt, sem tekintetével,
sem szavával nem fenyegette azokat, hanem tartóztatva magát, ahogy írva
van: „mérgét a bölcs végül is lecsillapítja” (Péld. 29,11), tüstént
elküldött azért a hadnagyért, aki alatt a vendégpusztítók katonáskodtak,
és elrendelte, hogy meghatározott napon állítsák színe elé
valamennyiüket. Úgy lett, ahogy parancsolta, és vallatni elébe vitték
őket. Így szólt hozzájuk: „Miért hágtátok által az Istentől rendelt
törvényt? Miért nem ismertetek irgalmat, és ártatlan embereket miért
büntettetek? Ahogy ti cselekedtetek, úgy cselekszik ma az Úr is színem
előtt veletek. Mert a törvény áthágóit sújtani kell.” Miután ítéletüket
elnyerték, valamennyit elvezették, és az ország minden táján az utak
mentén kettesével felakasztva elvesztették; ׀ ezt hihetőleg az igazság
szeretetéből tette, hogy a többiekben félelmet gerjesszen, mivel azt
akarta, hogy országa minden vendégnek nyitva álló menedéket nyújtson,
így mindenkinek szabad bejárása legyen; ha akárki lép be, senki se merje
megsérteni vagy zaklatni valamiben. Ez így is történt. Mert amíg élt,
egy vendéget sem mert senki zaklatással háborgatni.
19.
Nyilvánvalóan a boldog királyon is beteljesedett az apostol szava, mely
így szól: „Sok szorongatás közepette kell bejutnunk az Isten országába”
(ApCsel 14,22), és a Bölcsesség Könyvében: „Mert megfenyíti az Úr, akit
szeret, s megostoroz mindenkit, akit fiává fogad” (vö. Péld. 3,12).
Mert sokféle isteni fenyítés alatt rogyadozott, három évi szüntelen
betegségben sínylődött; miután ebből Isten kegyelmének orvossága
kigyógyította, az Örök Bíró titkos szándékának valamiféle próbatétele
következtében fiainak kimúlásában megint csak érezte a ráhulló
korbácsütéseket, mikor őket, ártatlan csecsemőkorukban, aki adta,
elvette. Halálukon érzett fájdalmát a szülőatya élve maradt fia, a jó
természetű Imre gyermek iránti vonzalmának vigaszával fékezte. Immár
egyetlen fiát nagy szenvedéllyel szerette, mindennapos imáiban örökösen
Krisztusnak és szűz Szülőanyjának szentelte. Minden óhajtásával azt
kívánta, hogy fia túlélje, s hogy utána az országot ő örökölje. S hogy
ilyen nagy uralom kormányát majd erősebben kézben tarthassa, rávette,
hogy az igazhitű férfiak tanítását mindkét füllel hallgassa mindennapos
olvasás által. Az atyai szeretet lángjától ösztökélve ő maga is
erkölcstanító könyvecskét szerkesztett néki, melyben őszintén és
barátian, a lelki intelem igéivel szól hozzá, oktatva, hogy
mindenekelőtt őrizze meg az egyetemes hitet, erősítse az egyházi rendet,
a főpapi méltóságnak rója le tiszteletét, kedvelje a főembereket s
vitézeket, hozzon igaz ítéletet, minden cselekedetében mutasson
türelmet, a vendégeket jóságosan fogadja, még jóságosabban gyámolítsa, a
tanács nélkül semmit se tegyen, az elődök példája mindig szeme előtt
legyen, sűrűn teljesítse az imádkozás kötelmét, s a kegyesség,
irgalmasság meg a többi erények ékesítsék. Az ilyen és ehhez hasonló
ismeretekben oktatott kiváló ifjú engedelmeskedve az örök végzés
intésének, amelynek mindenek alávettetnek, az Úr megtestesülésének 1031.
évében ezt a múló életet az örökre cserélte fel, csatlakozván a
mennybéliek társaságához. ׀ Lelkét angyalok vitték az ég palotájába; ez
még halála órájában egy szent életű görög püspöknek feltáratott. És
mivel szentségének érdemei miatt mindenki nagy vonzalommal szerette,
hatalmas gyásza keletkezett mindeneknek, de kivált a főembereknek, akik
között az elárvult atya sóhajtozott és kesergett. Mert látván, hogy
egyedül maradt, utód reménye nélkül, bánkódott szeretni vágyó szíve. De
ismerte az írást: „Nincs olyan bölcsesség, nincs olyan tudomány, s nincs
olyan tanács, amely megáll az Úr színe előtt" (Péld. 21,30), és a
kánoni törvényt: „Senkinek sem szabad kedvesei elmúlásán túlságosan
szomorkodni”. Letéve a gyászt teljes valójával az isteni irgalom
bőkezűségének keresésére adta magát. A kolostorok és templomok szolgáit,
a szerzeteseket és a papokat különféle alamizsnákkal és adományokkal
vigasztalta meg, minden jövedelmét, mellyel éppen rendelkezett,
zarándokokra, özvegyekre, árvákra költötte. Követei képében még a
külföldi tartományok monostorait is gyakran meglátogatta királyi
adakozókedvének számlálhatatlan ajándékával.
20.
Szellemének fiatalkorában felvett szigorát élete végéig megőrizte. Alig
nyílt ajka nevetésre, mivel az írásra gondolt: „Akkor is fájhat a szív,
amikor nevetünk, és az örömnek is lehet szomorúság a vége” (Péld.
14,13). Mindig úgy mutatkozott, mintha Krisztus ítélőszéke előtt állna,
lelki szemeivel az ő tisztelendő külsejű jelenségét látta, s kimutatta,
hogy Krisztus a száján, Krisztus a szívén, Krisztust hordozza minden
tettén. Szíve-lelke minden vágyával a végső napot képzelte maga elé, s
már a mennyország lakója, angyali társalkodás társa óhajtott lenni.
Mindenféle-fajta Istennek tetsző erénnyel ékes lévén, eltökélte: Isten
színe előtt szentségben és igazságban él életének minden napján, hogy
benne már az eljövendő megdicsőülés valamilyen ragyogása lássék.
21.
Nem sok idő múltán betegségbe esett, melytől utóbb testében
megfogyatkozott, s mivel a nyavalya hosszan tartó gyöngeséggel
nehezedett rá, már a lábára sem tudott állni. Látta pedig udvarának négy
legfőbb nemese, hogy hosszan és súlyosan betegeskedik, s mert szívük
mélyén még mindig hitetlenségben tévelyegtek, csalárd tervet
kovácsoltak, és megkísérelték leromlott állapotát halálra váltani. Már
esteledett; mielőtt a házban meggyújtották volna a világot, egyikük a
homály leple alatt vakmerően behatolt, és a király meggyilkolására
csupasz kardot rejtett köpenye alá. Alig tette be lábát oda, ahol a
király pihent, csakis égi ösztönzésre a penge lehullt, és a földhöz
ütődve megpendült. Nyomban meghallotta a király, és kérdezte, mi az, bár
már tudta, mi történt. Az az ember megtörve, szorongva bevallotta őrült
tervét, bánta, közel lépett, térdre esett, a király lábát átkarolta,
beismerte, hogy bűnözött, és kegyelemért könyörgött. A bocsánatért
esdeklőt el nem kergette, gonosztettét gondtalanul elejtette; végül a
király parancsára felkutatott gyilkosokat elővezették, s ő fejükre
törvényt mondva, méltó ítélettel sújtotta őket.
22.
Végre Isten irgalmából, a százszoros jutalom díjára érdemesen, láz
vette le lábáról, s mikor már nem volt kétséges halálának hamari napja,
előszólította a püspököket és palotájának Krisztus nevét dicsőítő
nagyjait; először megtárgyalta velük, hogy kit választanak helyette
királynak. Majd atyailag intette őket, hogy őrizzék meg az igaz hitet, ׀
amelyet elnyertek; hogy az igazságot szeressék, az égi szeretet láncait
kedveljék, gyakorolják a szeretetet, az alázatossággal törődjenek, de
mindenekelőtt a kereszténység zsenge ültetvényén csőszködjenek. E szavak
után kezét és szemét a csillagokra emelve így kiáltott fel: „Ég
királynője, e világ jeles újjászerzője, végső könyörgéseimben a
szentegyházat a püspökökkel, papokkal, az országot a néppel s az urakkal
a te oltalmadra bízom; nékik utolsó istenhozzádot mondva lelkemet
kezedbe ajánlom (vö. Zsolt. 30,6).”
23.
Közelgett éppen a jeles ünnep, ugyanazon Örökszűz Mária
mennybevitelének az angyalok és az emberek előtt nevezetes napja;
nagyobb irgalom reményét remélte, ha e nap örömei közt bomlana fel
teste, ezt külön könyörgésekkel kérte; sóhajtozás s könnyek árán el is
nyerte. Eljött hát az az áldott nap, melyet halála csakhamar még
áldottabbá tett; körben állt a papság s a püspök atyák, az ispánok
vezérlő kara s tömegestül a szolgák; középen feküdt a király, Isten
kedveltje, a lelki szentség kenetét felvette, mi urunk Jézus Krisztus
testének-vérének útravalójával felüdített szent lelkét az Úr
megtestesülésének 1033. évében az Örök Szűz s a szent angyalok kezébe
letette, hogy az el nem múló égi boldogság nyugalmára vezessék.[5] Nagy
sírás támadt övéi közt, nagy öröm az angyalok közt, de ez a sírás később
mind az életben levőknek, mind a majdan születőknek örökké való
vígságára változott. Gyásztisztességére Pannónia minden tájáról
összesereglettek, a királyi székhelyre, azaz Fehérvárra vitték el a
testet, s minthogy a tőle épített egyház a Szentséges Szűz tiszteletére
még nem volt felszentelve, tanácsot tartván a főpapok, azt határozták,
hogy szenteljék fel előbb a bazilikát, a testet a földnek csak azután
adják át. A felszentelés ünnepségét megtartván, szent testét az épület
közepén fehér márványból faragott szarkofágba helyezték, ahol érdemeiért
az Úr több éven át sok kórságban senyvedőnek, lázbetegnek,
sanyargatását s nyomorúságát kiáltozónak, törvény alatt görnyedőnek
számtalan jótéteményét tanúsította. Sűrűn hallották az angyalok énekének
dallamát éjjelente, még sűrűbben szállongott a templom hajóiban a
legkellemesebb illat édessége.
24.
Így hát a boldog test ugyanazon a helyen negyvenöt évig nyugodott,
csodás és titkos rendelkezéséből annak, akit a szent helyén
félelmetesnek (vö. Zsolt. 67,36) hirdetnek, hogy aztán – ámbár a föld
súlya nyomta, és visszaűzetett a porba – érdeme szerint mind itt az arra
elrendelt időben méltóbban nyilvánuljon meg, mind a feltámadás napján
dicsőségesebben szólíttassék elő. Jólesik lelki szemünkkel követni,
mindez merre tekint, mit jelöl; hisszük, nem is történhetett volna az
isteni előre elrendelés kegyelme nélkül. Talán a föld porának
valamilyen, az isteni vizsgálat tüzével megtisztítandó ráhintett rétege
maradt meg rajta, mely nélkül uralkodók mintegy hatalmi jogukból
kifolyólag a jelen életet alig vagy sehogy sem tudják végig élni.
Negyvenöt év múltán tehát, mikor Isten, hogy a halandóknak irgalma
jótéteményeit általa tanúsítsa, ki akarta nyilvánítani szentjének
érdemeit; a római szék intézkedéséből apostoli levéllel elrendelték,
hogy mindazoknak testét felemeljék, kik Pannóniában a keresztény hit
magvait igehirdetésükkel vagy intézkedésükkel hintve azt Istenhez
térítették. Mikor eljött az ideje, hogy ezt róla is kihirdessék, s hogy
elhíreszteljék a dicséretes kegyelmet, melyet általa a világ színe előtt
megérdemelt a magyar nemzet, László király – aki akkoriban igazgatta az
államot, s mindenben díszes erkölcsökkel jeleskedett, az erények
ragyogásával ékeskedett, teljesen átadta magát Isten szolgálatának s
dicséretének, és akit megvilágosított a vigasztaló Szentlélek –
megbeszélést tartva a püspökökkel és a főurakkal és az egész Pannónia
bölcseivel, háromnapos böjtöt rendelt mindenkinek: ez a testi-lelki
üdvösségen munkálkodó Szentlélek ajándékából a egyetemes egyház
közösségére hasznos lehet; Krisztustól kell kérni közös böjtre s
alamizsnára alapított könyörgéssel, hogy tüntessék fel csodajelek. De
hogy az Úr megmutassa, milyen irgalmas volt a szent király, míg halandó
testében élt, aziránt akkor is, mikor már Krisztussal uralkodott, minden
egyéb cselekedet fölötti tetszését nyilvánította; bár szent testét
három napig teljes erőből próbálták felemelni, semmi módon sem lehetett
helyéről kimozdítani. Ebben az időben ugyanis az elkövetett vétségek
miatt a mondott László király és unokatestvére, Salamon[6] között súlyos
viszálykodás támadt, melynek folytán Salamont fogságba ejtve börtönben
tartották. Mikor hát a test felemelésével hiába próbálkoztak, egy
Karitas nevű, a bakonysomlyói Szent Üdvözítő egyház mellé zárt apáca, ki
az akkori közvélemény szerint igen híres életű volt, égi
kinyilatkoztatásban részesülvén értesítette a királyt, hogy hiába
igyekeznek, a szent király földi maradványait nem vihetik át, míg
Salamont a börtön rabságából ki nem eresztik, s szabadsággal meg nem
ajándékozzák. Elővezették hát őt a börtönből, és megismételték a
háromnapos böjtöt. Mikor harmadnapon a szent maradványok átviteléhez
kezdtek, oly könnyedén emelték fel a koporsóra nehezedő hatalmas követ,
mintha súlya se lett volna. Véget ért hát a harmadnapi vecsernye, s
mindenki várva várta az isteni irgalom jótéteményeit a boldog férfi
érdemeiért; Krisztus nyomban meglátogatta népét, és mennyei csodajelek
árasztották el a szentegyház térségét, de minthogy sokaságuk azon az
éjjelen minden számot meghaladt, itt csak azzal az evangéliumi mondással
kívánunk előhozakodni, melyet a világ Üdvözítője küldött feleletül
Jánosnak, aki követek útján tudakolta, vajon ő-e az, aki eljövendő:
„Vakok látnak, sánták járnak, süketek hallanak, leprások megtisztulnak”
(vö. Máté 11,5), a csonkák kiegészülnek, az inaszakadtak meggyógyulnak –
mindebből mégis valamit; ha már mindent nem tudunk – tudtul adni
törekszünk.
25.
Egy béna, tizenkét éve inaszakadt ifjat, aki kezét-lábát nem tudta
használni, szüleinek segítségével odaszállítottak. Visszanyerte egész
teste épségét, s véle kezdődtek a csodajelek; mikor fürgén odaszaladt az
oltárhoz, növelte a Krisztusnak dicséretet zengő sokaság örömét. Egy
másik hétéves fiút, aki idegzsugorodás miatt születése óta csak
négykézláb csúszkált, szülei teljes hittel a boldog férfiú
közbenjárására bíztak; leborultak véle a sír mellett, hogy kegyelmet
kérjenek. Ezt csakhamar el is nyerték: ámulatukra az idegzsugorodás
fiukban feloldódott, s látva, hogy megszilárdult térde-lába, és jár,
mindannyian dicsőítő kiáltásokkal magasztalták Krisztus nevét a boldog
férfiú érdemeiben. A fiút az istenfélő király határtalan örömében sírva
fakadva, felemelte a földről és az oltárhoz vitte, s ott a dicséret
himnuszát zengve a gyermek gyógyulásával kinyilvánított jótéteményért
mindazokkal együtt, akik jelen voltak, forró köszönetet mondott. Így az
egész éjszakát, megtisztelve szolgáját, Isten sok csodajel csillogásával
csodálatosan bevilágította, a nép pedig, virrasztásba és imába merülve
el nem mulasztotta, hogy minden egyes csodát dicsérő kiáltással
kinyilvánítson. Ezekhez kell hozzáfűzni azt is, hogy nemcsak jelenvalók,
hanem távollevők is nevezetes eredményű gyógyulást nyertek érdemeinek
közbenjárásával. Mert mikor felemelésének híre mindenfelé terjedni
kezdett, a különféle kórságban senyvedők tömege Magyarország minden
végeiből, ki-ki ahogyan tudott, a szent koporsójához igyekezett. De
jóllehet egyesek odaérkeztek, másokat súlyosabb bajuk akadályozott, s
nem tudtak egyszerre odaérni, mégis hasonló irgalmat nyerve, nagyon
sokan útközben gyógyultak meg. Ezért a szent király jótéteményeinek
maradandó emlékéül valahányan általa visszakapták egészségüket, útjuknak
ugyanazon a helyén, ahol meggyógyultak, nagy kőhalmokat raktak, s ezek
ott hosszú ideig azután is megvoltak. De egy bizonyos asszony is, mikor
ezalatt egyetlen fia kilehelte lelkét, letette szülötte élettelen testét
a szent király koporsója mellé, hogy érette Istentől és szentjétől
vigasztalást könyörögjön. Csodálatos és a mi korunkban bámulatos dolog:
az asszony abba sem hagyta az imádkozást, amíg fiát, akit oda mint
halottat fektetett le, élve vissza nem nyerte.
26.
Hogy megvirradt Isten szentséges szülőanyja, Mária mennybevitele után
az ötödik nap, összegyűlt a templomban a király a főemberekkel, a papság
a főpapokkal; először gyászmisét mondtak, majd elmozdítva a padlóból
kiemelkedő márványtáblát, végül is lementek a koporsóig, s annak
felnyitásakor az édes illat oly hévsége árasztott el minden jelenlevőt,
hogy azt hitték, az Úr paradicsomi gyönyöreinek közepébe ragadtattak.
Maga a koporsó színültig volt kissé vöröslő, szinte olajjal kevert
vízzel; benne mint olvasztott balzsamban nyugodtak a drága csontok;
ezeket a legtisztább gyolcsba gyűjtötték, s a gyűrűt, mely a boldog
férfi jobb kezére volt húzva, a folyadékban sokáig keresték. Mivel ezt
nem találták, némelyek elkezdték a király parancsára a vizet
ezüstüstökbe és -hordókba méregetni, hogy ha kiürítették a szarkofágot,
bizonyosabban megtalálják a gyűrűt. De csodálatosképpen minél több
folyadékot mertek ki, annál több áradt helyébe s töltötte meg a
koporsót. Látva a csodát, a kimert vizet visszaöntötték a helyére, de a
visszazúdítással sem telt meg jobban a koporsó. Akkor befedvén a sírt,
dicséreteket s hálát zengtek az isteni kegyességnek, és a talált
kinccsel Isten boldogságos szülőanyjának, az Örök Szűz Máriának
oltárához visszatértek.
Közben
Isten, aki a szent hely félelmetes bőkezűségének jótéteményeit
árasztotta azokra, akik mind a bazilikán kívül, mind belül gyógyulást
kértek, s csodajelekkel olyannyira tudtul adta jelenlétét, hogy úgy
tetszett, ismét elkövetkezett az Úr földi életének amaz ideje, melyről
olvasható: „mindenki, akiknek különféle kórságtól megszállott betegeik
voltak, vitték azokat” (Lukács 4,40) Jézushoz és meggyógyultak. Mindez
az isteni jóság nemcsak azon a napon, hanem sok idő múltán is kegyesen
munkálkodott szolgája érdemeiért, úgyhogy más vidékről is, hallván Isten
jótéteményeinek hírét, egészségük visszanyerése végett a különb-különb
betegségekben szenvedők a boldog férfi közbenjárásához vágyton vágyva
sereglettek. Egy bizonyos ispánné, Matild nevű, fényes nemességű úrnő,
akit három éve szüntelen bélbántalmak gyötörtek, már közel állt a
halálhoz. Gyászpadon hozták el övéi, s mindjárt azon a napon, melyen a
boldog férfiú koporsójához ért, jobban kezdte érezni magát, és rövidesen
visszanyervén korábbi élete épségét, hirdette Isten nagy tetteit (vö.
ApCsel 2,11), melyekkel szolgája érdemeiért őt jutalmazta meg. Isten
csodáinak többi bizonyságát, amely az égből szolgája kedvéért
mutatkozott, nem azért nem örökítem meg írásban, mert megcsömörlöttem,
hanem mert nemcsak engem öntöz az Úr esője, aki napját a jók és gonoszok
fölött is ragyogtatja (vö. Máté 5,45); mindenkinek üdvéről gondoskodik
jótéteményeinek sokaságával; hirdesse hát mindezt tollával – nekik
hagyom – a számtalan bölcs, kit Magyarország melenget és felkarol.
Csupán azt szándékozom még a kódex végére illeszteni, hogyan bukkant
napvilágra az isteni kegyelem csodás ajándékából a sokáig keresett és
nem talált gyűrű a boldog férfiú jobbjával együtt átvitele után három
évre.
27.
Egy bizonyos Mercurius nevű szerzetest, aki papi rendjében az Örök Szűz
kincstárának őre volt, s a mennyei haza szeretete miatt a világról is
lemondott, azon órában, melyben a koporsót felnyitották, nehogy a szent
ereklyékből valamit elragadjon, megdorgált a király, és messzire küldött
onnan. Mikor szomorú arccal ült a kórusban, egy fehér ruhába öltözött
ifjú összecsavart szövetet adott át neki, mondván: „Rád bízom ezt
megőrzésre, s ha eljön az idő, felfedésre.” A szent szolgálat végeztével
a szerzetes az épület sarkában a szövetet kibontotta, s elsápadt, hogy
Isten emberének ép kezét, rajta a csodás mívű gyűrűvel meglátta; anélkül
hogy tudtak volna róla, magával vitte a monostorba, melynek igazgatása
reá volt bízva, s várva várt az ifjú által Krisztustól megjövendölt
időre. Itt a földbe rejtett kincset sokáig eltökélten egyedül vigyázta
és őrizte, majd a kolostor alapítóit értesítette, végül, hogy közeledett
a kinyilvánítás ideje, a királlyal is közölte. Ez a püspököket és
Magyarország első embereit csakhamar összehívatta, s miután ott Krisztus
sok csodás jótéteményét pazarolta, ő az ünnepélyes napot Isten embere
jobbjának felemelésére meghatározta.
Mi
dolog, testvéreim, hogy a többi tag eloszlott, s a hús porba
vegyültével teljesen szétfoszlott, csak a jobb kéz őrizte meg
csontjaihoz tapadó idegeivel s bőrével épségének ékességét? Nem hiszem,
hogy mást akarna a jeles ténnyel kinyilvánítani a megmérhetetlen isteni
szándék, mint hogy a szeretet és alamizsnálkodás az erények minden
lépcsőfokán átlép. Ezért mondja az Igazság az evangéliumban: „Boldogok
az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak” (Máté 5,7). És másutt:
„Adjatok és akkor ti is kaptok” (Lukács 6,38). Megint más helyen: „Ahogy
a víz eloltja a tüzet, úgy az irgalmas szeretet a bűnt" (vö. Sirák
3,33). Méltán mentesült a rothadástól a boldog férfi jobbja, mert a
kegyesség virágjától mindig újra kivirulva a szegényeket adományaival
kifogyhatatlanul táplálta. Segítséget nyújtott a szűkölködőknek,
igájukból kiszabadította a fogságba vetetteket, a zarándokoknak ruhát és
szállást juttatott, az özvegyek és árvák nyomorúságát és szükségét
sajátjának tekintette, az Úr vacsoráját és parancsát a szegények lába
mosására naponta megismételte, alamizsnáját nem rablásból vagy mások
kárára, hanem saját erszényének költségéből vetette, lemondott a birtok
iránti vágyról, hogy Isten házait gazdaggá tegye, s így mindenben az
Istenség akaratát segítve, húsát a bűnökkel és kívánságokkal egyetemben
keresztre feszítette. Innen van testének és jobbjának gyönyörűséges és
bámulatos csodálata, innen az örök élet édes és boldog jutalma, innen a
mennybéliekkel kívánatos együtt lakása, ahol rásugárzik mindig fénylő s
fogyhatatlan ragyogása az egy és legfőbb Istenségnek, az Atyának, Fiúnak
és Szentléleknek, mindörökkön örökké. Amen.
Fordította KURCZ ÁGNES
[Jegyzetek]
SZENT ISTVÁN KIRÁLY LEGENDÁJA HARTVIK változat
A
három Szent István-legenda összehasonlításának megkönnyítésére – az
SRH-beli kiadást követve – a margón jelöljük Hartvik forrását. Jegyzetet
itt csak Hartvik önálló fejezeteihez fűzünk.
A latin szöveg kiadása: SRH 2,401-440, a magyar fordításé: Árpád-kori legendák, 34-53.
[1]
A somogyiak a tizedet a veszprémi püspök helyett valóban Pannonhalmának
fizették, de Hartvik állítása a tizedik gyermek kötelező fölajánlásáról
nem valószínű.
[2] Nursiai Szent Benedek regulájáról van szó, melyet 540 körül írt szerzetestársai számára.
[3] II. Szilveszter pápa (999-1003).
[4] I. Mieskó lengyel fejedelem 992-ig uralkodott, ekkor már Boleszló a király (992-1025).
[5] István király 1038. augusztus 15-én hunyt el a Legszentebb Istenszülő Elszenderülésének ünnepén.
[6]
András király fiát, Salamont koronáztatta meg öccsével, Béla herceggel
szemben. Halála után Salamon elmenekült, ekkor Bélát is megkoronázták
(1060). Béla halála után Salamon elfoglalta trónját (1063), de a közte
és Béla fiai, Géza és László között kitört viszályból az utóbbiak
kerültek ki győztesen.