2020. június 22., hétfő

Áthoszi Szt. Nikodémosz bevezetője a Filokáliához






Először magyarul!


Áthoszi Szt. Nikodémosz bevezetője a Filokáliához



Isten, az Áldott Természet, a Transzcendens Tökéletesség, minden jó és szép dolognak a Teremtő Princípiuma, aki transzcendens módon Jó és Szép, az örökkévalóságtól kezdve elrendelve, hogy az Ő Isteni Ideája szerint az embert átistenítse, és a kezdetektől ezt tűzve ki célként Önmagában, megteremtette az embert, amikor Ő igen örvendezett. Az anyagból megteremtette a testet és egy Őáltala teremtett lelket helyezett belé. Ő az embert egyfajta kozmoszként alkotta meg, aki a lélek számos és kiváló ereje révén nagyszerű, egy kis kozmoszban. Ő az embert a Látható Teremtés szemlélőjévé és a Felfogható Teremtés beavatottjává tette – Gergely szerint, aki a Teológia tekintélye). [1] És mi más, mint valóban egy szobor és Istenien teremtett kép, telve minden kegyelemmel. Miután megadta neki a Parancsolatok Törvényét, mint szabad akaratának és önmegtartóztatásának egyfajta vizsgáját. Ahogy Sirák mondja, Ő az embert saját belátására bízta, [2] hogy minden helyzetben saját véleménye szerint döntsön. És nyereményként, megkapja a teózis* hiposztatikus ajándékát, Istenné váljon [3] és örökké ragyogjon a legtisztább Fénnyel.

De sajnos! A bűn szószólójának ravasz gonoszsága és irigysége a kezdetektől nem tudta elviselni, hogy ez megvalósuljon. Telve volt irigységgel a Teremtő és Teremtettje ellen, ahogy azt Szent Maximosz [4] is mondja. A Teremtő ellen annak érdekében, hogy az Ő dicséretre méltó Jósága mely megteremtette az embert meg ne valósulhasson; az ember ellen pedig annak érdekében, hogy az ne lehessen részese a teózis mennyei dicsőségének. A Ravasz, ravaszság által rászedte a nyomorult embert és színlelt jó tanáccsal rábírta, hogy megszegje Isten átistenítő Parancsolatát. És miután elválasztotta az embert az Isteni dicsőségtől, a lázadó, Olimpiai győztesnek tűnt önmaga számára, mert sikerült félbeszakítania Isten örökkévaló Akaratát.

Akárhogy is, az Isteni kinyilatkoztatás szerint, Isten Akarata az ember természetének átistenítésére örökké tart. „De megmarad az Úr terve mindörökre, szíve szándéka nemzedékről nemzedékre.” [5] Azaz a nyilatkozatok a Gondviselésről és az Ítéletről, melyek ezt a célt szolgálják, változatlanul folytatódtak évszázadokon át, ahogy azt Szent Maximosz elbeszélései is mutatják. Ezzel összhangban, a közelmúltban mély együttérzése révén, az Atya Isteni Logosza* méltóztatott, hogy félreállítsa a Sötétség Urainak kívánságait és, hogy aktualizálja az Ő ősi és eredeti tervét. Ebből adódóan, az Atyának jószívűségével és a Szentlélek közreműködésével, Ő megtestesült. Felvéve teljes természetünket átistenítette azt, és felajánlotta az Ő üdvözítő és átistenítő Parancsolatait. A keresztség révén, mint isteni magvat, elvetette szíveinkben a Szentlélek tökéletes Kegyelmét és az isteni Evangélista szerint[6], hatalmat adott nekünk arra, hogy az Ő életadó Parancsolatai szerint élve kioltatlanul megőrizzük magunkban az Isteni Kegyelmet, hogy gyümölcsöt teremjünk, ezáltal válva Isten gyermekeivé és átistenülteké és, hogy „mindnyájan eljussunk a hitnek és Isten Fia megismerésének egységére, az emberi érettségre, olyan életkorra, amelynek mércéje Krisztus teljessége”. [7] Röviden összefoglalva ez az Isteni Rendelkezés lényege.

Sajnos, azonban! Mivel ezen a ponton, az Isteni Aranyszájú Szerint[8], helyénvaló keserűen sóhajtani. A saját tudatlanságunk eredményeképp, és többnyire földi gondoktól elvakítva, szenvedélyekkel* temettük be a Kegyelmet, így azt a teljes eltűnés veszélye fenyegeti. Mi majdnem olyanok vagyunk, mint azok, akik azt felelték Pál Apostolnak: „Még csak azt sem hallottuk, hogy van Szentlélek.” [9] És valóban megtörtént velünk, ami már korábban megtörtént, a Próféták szerint, [10] mikor az embereket nem a Kegyelem kormányozta.

Jaj, a mi betegségeinknek! Remélem, hogy gonoszságunk és a látható dolgok iránti túlzott ragaszkodásunk örökre eltűnik! Amin csodálkoznunk kell az az, hogy ha azt halljuk, hogy a Kegyelem tevékenykedik másokban, akkor lesajnáljuk azokat, akik ezt állítják, és azt hisszük, hogy a jelen korban nem létezik tevékeny Kegyelem. És mégis, a Szentlélek ráruházta a tudást az Istenien bölcs Atyákra, felfedve számukra az általános belső éberséget*, a mindenre kiterjedő figyelmet, és a nousz józanságát. Valamint felfedte nekik az utat, hogy megtalálják a Kegyelmet egy utat, ami gyönyörű és felettébb tudományos. Ez a szakadatlan ima gyakorlása a mi Urunk Jézus Krisztushoz*, Isten Fiához. [11] Úgy értem nem egyszerűen az elmével és az ajkakkal (ez egyértelmű mindenkinek, aki úgy dönt, hogy jámbor életet folytat, valamint mindenki számára könnyű), hanem visszavezetve a teljes elmét a belső emberbe, és a szív* mélységeiben felidézve az Úr Legszentebb nevét, és az Ő kegyelméért könyörögve. Mi csak az ima puszta szavaira figyelünk és semmi másra, legyen külső vagy belső, és az elménket teljesen alaktalanul és színtelenül tartjuk. Az okot erre a praxisra* és annak módját a Szent Atyák, mondjuk úgy, hogy az Úr tanításából merítették, Aki azt mondta: „Isten Királysága bennetek van;” és máskor pedig így szólt Ő: „Te vak farizeus! Tisztítsd meg előbb a pohár belsejét, hogy a külseje is tiszta legyen!” [12] Ezt nem a fizikai dolgok tekintetében kell értelmezni, hanem a mi belső lényünk tekintetében. Pál Apostoltól a következőket idézhetnénk, ami az Efezusiaknak írt levélben található meg: „Ezért hajtom meg térdemet az Atya előtt... Adja meg nektek dicsőségének gazdagsága szerint, hogy Krisztus a hit által a szívetekben lakjék.” [13] Mi lehetne világosabb ennél a tanúságtételnél? más helyütt pedig azt mondja: „Magatok közt zsoltárokat, szent dalokat és lelki énekeket zengjetek, énekeljetek és zengedezzetek a szívetekben az Úrnak!” [14] Halljátok? „A szívetekben,” mondja ő. Péter Apostol hozzá teszi: „Amíg a nap fel nem virrad, és a hajnalcsillag fel nem kél szívetekben.” [15] Az, hogy ez minden jámbor embernek szükséges az a Szentlélek által számtalan más helyen tanítva van az Új Szövetségben, ahogy arról megbizonyosodhatnak azok, akik figyelmesen tanulmányozzák azt.

Szorgalmas szellemi praxis által, együtt egy a Parancsolatokkal és morális erényekkel összhangban álló élettel, a szívben felkelő hőtől és energiától, mely Krisztus Legszentebb nevének invokálása révén keletkezik, a szenvedélyek mind elemésztődnek – Mert az Úr, a te Istened tűz mely elemészti[16] a gonoszságot – és a nousz és a szív folyamatosan megtisztulnak és egyesülnek egymással így az üdvözítő Parancsolatok könnyebben teljesíthetőek lesznek. Ezáltal, a Szentlélek gyümölcsei megjelennek a lélekben, és azt az áldások bősége halmozza el.

Összefoglalva, e praxis általa gyorsabban térhetünk vissza a Kegyelembe, ami a Keresztségkor adományoztatott számunkra. Ez a Kegyelem bennünk volt, de olyan volt, mint a hamuban lévő parázs, a szenvedélyektől betemetett. Most, viszont fénylően csillog, így a lélek megvilágosul, és következtetésképpen tökéletesedik és átistenül. Ezt a szellemi praxist a legtöbb Atya itt-ott megemlítette írásaikban, úgy beszélve róla, mintha olyanokhoz szólnának, akik ismerik azt. Néhányuk azonban, valószínűleg előre látva a mi generációnk tudatlanságát és elhanyagoltságát ezzel az üdvözítő szellemi praxissal kapcsolatban, részletesen elmagyarázta a módját, miszerint kell azt gyakorolni, bizonyos természeti metódusok által. Ők erőt vettek magukon, hogy mint atyai örökséget ráhagyják ezeket a módszereket leszármazottaikra. Ezt a praxist a következő magasztos terminussokkal dicsőítették: „minden Istennek tetsző praxis kezdete,” a „jó dolgok bősége,” „a megbánás legtisztább megkülönböztető jellemzője” és „egy szellemi praxis melyet a valódi teóriához* való felemelkedés alkot.” És mindenkit arra buzdítottak, hogy ebben a szellemileg nagyon jövedelmező praxisban részt vegyen.

Sajnálom a jelenlegi helyzetet, és az érzelmektől elakad a szavam. Szinte az összes könyv, amely erről a praxisról bölcselkedik, és melyet Areopagoszi Szent Dénes „Megvilágosítónak és tökéletesítőnek” nevez, eltűnt. Beszéltek róla filozófiai könyvekben, valamint másokban, amelyek a figyelemről és belső éberségről szóltak. Mind úgy említették, mint módszert és eszközt, amely az ember átistenülését szolgálja. Az idő múlásának és annak a ténynek köszönhetően, hogy soha nem jelentek meg nyomtatásban, az ilyen könyvek nagyon ritkák. Ha egyesek fenn is maradtak valahol, azok molyrágták és sérültek, és szinte olyanok, mintha soha nem is léteztek volna. Hozzá kell tennem, hogy legtöbb embertársunk közömbös az ilyen művekkel szemben. És amíg különböző problémákkal vannak elfoglalva – Úgy értem a testi és gyakorlati erényekkel, vagy helyesebben szólva, az erények eszközeivel. így egész életükben ezekkel foglalkozva, elhanyagolják az Egyetlen dolgot, ami valójában létfontosságú, az az a nousz őrzését* és a tiszta imát. Nem tudom, hogy amiatt hanyagolják-e el a nousz őrzését és a tiszta imát mert nem tudnak róluk, vagy netán valami más okból. Ezt a nagyon kedves praxist a teljes eltűnés veszélye fenyegeti, melynek eredményeképpen a Kegyelemet az elhomályosodás és kioltódás veszélye, és ennek következtében az Istennel való egyesülésünket, avagy teózisunkat pedig a meg nem valósulás veszélye. (Mely egyesülés a kezdetektől fogva Isten Akarata volt.) Ez az egyesülés a végső cél mely felé a világ teremtése és Isten Logoszának adománya irányul a mi jólétünkért, mind ideiglenesen mind örökkévalóan. És általában, ez a végső célja mindennek, ami Isteni módon történt meg az Ó és az Újszövetségben.

Korábban sokaknak, akik a világban éltek beleértve a Királyokat, akik Királyságokban laktak és akiknek napi szinten milliónyi gondjuk és aggodalmuk volt, egy alapvető elfoglaltságuk volt, folyamatosan imádkozni a szívükben. A történelem folyamán számos ilyen példát találunk. Ez jelenleg, a gondatlanságnak és tudatlanságnak köszönhetően, nem csak azok között, akik a világban élnek, de még a szerzetesek között is nagyon ritka. Ó, a veszteség! Ettől megfosztva, habár mindegyik küzd amennyire csak lehetséges az erény megszerzésért, és elviseli a velejáró nehézségeket, a gyümölcsöket mégsem aratja le senki. Mivel az Istenre való szakadatlan emlékezés* nélkül, és a szív és nousz minden bűntől való megtisztítása nélkül, – egy tisztaság, amit ez a praxis eredményez – lehetetlen gyümölcsöt teremni. Krisztus mondja: „Mert nélkülem semmit sem tehettek;” és ismét: „Aki bennem marad és én ő benne, az bő termést hoz” [17] Ezért feltételezem, hogy nincs más magyarázat az életük során és haláluk után szentként megkülönböztetett személyek jelenlegi hiányára, mint az, hogy ebben a korban kevesen vannak, akik üdvözülnek. [18] Ennek az oka a teózishoz* emelő praxis elhanyagolása. Valaki azt mondta, hogy a nousz átistenülése nélkül, lehetetlen bárkinek is, hogy szentté váljon vagy üdvözüljön. Még csak hallani is ijesztő, a valóban bölcsek atyák szerint, hogy az üdvözülés és a teózis egy és ugyanaz. Ráadásul híján vagyunk az olyan könyveknek melyek megtanítják nekünk hogyan törekedjünk a teózisra. Ezek nélkül szinte lehetetlenség sikerre jutni ebben a törekvésben. Íme azonban a mindig jó és nemes és Krisztust szerető Kiriosz Joannisz Mavrogordatosz[19], mindenkin felülemelkedve nagyvonalúságban, a szegények szeretetében, vendégszeretetben és az erények többi részében, mindig telve isteni buzgósággal, hogy a nagyközönségnek a hasznára legyen, inspirálva Krisztus Kegyelmétől, Aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön és átisteniesüljön, örömmé változtatta a mi siránkozásainkat, kiszabadítva minket a zsákutcából. Teljes lelkével a nagyközönség elé tárja a teózis eszközeit, és hogy úgy mondjam kézzel – lábbal segít és minden eszközzel hozzájárul ehhez a célhoz, Isten örökkévalóság előtti tervéhez – Ahogy azt feljebb már említettük –

Ez a dicsőség! Ez a nagyszerűség! Íme a kéziratok melyek itt – ott feküdtek sötét sarkokban, moly rágva és megvetve. Íme ezek a szövegek, melyek szisztematikusan vezetnek minket a szív megtisztítására, a nousz őrzésére, a bennünk lévő kegyelem visszaállítására és a teózisra. Íme mind összegyűlt, átadják őket a nyomtatás nagy és ragyogó fényének. Szükséges volt, valóban szükséges volt, hogy ezek az írások, melyek Isteni felvilágosítással beszélnek, méltónak találtassanak a nyomtatás adta nyilvánosságra. Ezáltal Kiriosz Joannisz Mavrogordatosz felszabadítja a másolás küszködései alól azokat, akik ismerik ezt a művészetet, és ezzel egy időben azokban, akik nem ismerik, felkelti a heves érdeklődést, hogy elsajátítsák őket és gyakorlatba ültessék.

És így, nagyon kedves olvasó, kis költségen tiéd a mindig kiváló Kiriosz Joannisz révén, ez a szellemi kiadvány, ami a belső éberség, a nousz józansága, és a noetikus ima misztikus iskolájának kincse. Ez a könyv a praxis egy kiváló kifejtése, a teóriának egy tévedhetetlen segítője, az Atyák Paradicsoma, az erények arany gyűjteménye. Ez a könyv Jézus egy gazdag tanítása, egy harsona mely felidézi a Kegyelmet, röviden, ez a teózis eszköze, a leginkább kívánt dolog, ami után hosszú évek óta vágytunk, de nem találtuk. Ebből adódóan, abszolút kötelesség és kötelezettség lenne hosszú imákkal kérlelni Istent a jótevőért és társaiért, [20] hogy ők is elérjék a teózisnak ugyan azt a fokát; és mivel megdolgoztak érte, elsőként élvezhessék annak gyümölcsét.

Ezen a ponton azonban valaki félbeszakíthatja ezt a diskurzust mondván, hogy néhány dolgot, ami sokak fülének furcsán hangozhat, nem helyénvaló kiadni ebben a munkában, mert egy sajátos veszéllyel rendelkezik. Egy ilyen személynek röviden csak azt válaszoljuk, hogy nem a saját ötleteinket követve vállaltuk ennek a munkának az elkészítését, hanem inkább mások példáját követtük. Egyfelől a Szentírást, ami nyomatékosan arra kér minden istenfélőt, hogy szakadatlanul imádkozzanak, és hogy mindig az Úr legyen előttük. [21] Az Atyák írott hagyományának oldaláról, Nagy Szent Vazul [22] azt mondja, hogy eretnekség azt mondani, hogy van valami tiltott vagy lehetetlen a Szentlélek Parancsolataiban, és Gergely a Teológus minden embernek, akit ő pásztorált, azt a tanácsot adta, hogy gyakrabban emlékezzenek Istenre*, mint amilyen sűrűn a levegőt veszik. Továbbá az isteni Aranyszájú három szentbeszédet írt a szakadatlan és noetikus imáról; és más szentbeszédeiben is számtalan helyen arra buzdított mindenkit, hogy szüntelenül imádkozzék. A csodálatra méltó Sínai Szent Gergely,[23] pedig különféle városokat járva, tanította ezt az üdvözítő praxist.

Abból, amit mondtunk egyértelműen látható, hogy ez a mű egy minden szempontból kifogástalan praxist mutat be. Ebből adódóan nagyon hasznos lenne elfogadni a Bölcsesség [24] meghívását a menyegzőre, és magasztos kiáltvánnyal meghívni mindenkit, aki nem utálja a szellemi menyegzőket, és nem talál olyan, az Evangéliumban említett,[25] kifogásokat a távolmaradásért, mint a földek, az ökrök és a nők.

Gyertek hát gyertek! Egyetek a tudás kenyeréből és a bölcsességből, ami benne lakozik. És igyatok a borból, ami szellemileg megörvendezteti a szívet, és megszünteti a testi érzékelés tárgyaihoz való kötődéseket, az eksztázisa* által produkált teózisnak köszönhetően. És részegedjetek meg egy valóban józan részegségtől. Gyertek mind, kik részesei vagytok az ortodox elhivatottságnak, mind világi hívők, mind szerzetesek és akik Isten Királyságát keresitek mely bennetek van, és a kincset mely a szívetek mezejében van elrejtve. Ez a kincs az édes Jézus Krisztus. És így szabadon ennek a világnak a fogságától, az elmétek kóborlásától, és a szenvedélyektől megtisztított szívetekkel, a mi Urunk Jézus Krisztus szakadatlan segítségül hívásával, együtt az e mű által tanított többi közreműködő erénnyel, egyesülni fogtok egymással. És az így egyesültek mind egyesülni fognak Istennel, A mi Urunk Atyjához intézett könyörgése alapján, Aki azt mondta: „Hogy mindnyájan egy legyenek, ahogy te, Atyám bennem vagy, és én tebenned.” [26]

Így Ővele egyesülve, és teljesen átváltozva az isteni erósz által megvalósított eksztázistól, bőségesen átistenülhettek, szellemi tudatosságot és biztos tudást birtokolhattok, és visszatérhettek Isten eredeti tervéhez, dicsőítve az Atyát, a Fiút, és a Szentlelket. Ehhez a transzcendensen Szent Istenhez illik minden dicsőség, tisztelet és imádat a világ végezetéig. Ámen.
 
Fordította: Németh A. István ©


[1]    Nazianzi Szent Gergely (Kr. u. 329-390).
[2]    Sirák Fiának könyve 15:14
[3]    Abban az értelemben, hogy részesülünk Isten „teremtetlen energiáiban”
[4]    Hitvalló Szent Maximosz
[5]    Zsoltárok könyve 32:11
[6]    Itt több mint valószínű, hogy János Evangélistára gondol Szent Nikodémosz.
[7]    Levél az Efezusiaknak 4:13
[8]   Aranyszájú Szent János (Kr. u. 347-407)
[9]    Apostolok cselekedetei 19:2
[10]  Izajás könyve 63:16
[11]  Lukács evangéliuma 17:21
[12]  Máté evangéliuma 23:26
[13]  Levél az Efezusiaknak 3:14-17
[14]  Levél az Efezusiaknak 5:19
[15]  Péter második levele 1:19
[16]  Második törvénykönyv 4:24
[17]  János evangéliuma 15:5
[18]  Lukács evangéliuma 13:23
[19]  Ő finanszírozta a Filokália első Görög nyelvű kiadását, ami 1782-ben Velencében jelent meg. – A Magyar fordító megjegyzése
[20]  A „társak” kifejezés nyilvánvalóan Korinthoszi Szent Makárioszra és Áthoszi Szent Nikodémoszra utal, akik szerkesztették és összeállították a Filokáliát
[21]  Második levél a Tesszalonikieknek 5:17, Zsoltárok könyve 15:8
[22]  Kr. u. 329-379
[23]  Kr. u. 1265-1346
[24]  Példabeszédek könyve 9:1-6
[25]  Lukács evangéliuma 14:18-20
[26]  János evangéliuma 17:21