A szkizmatikusok (értsd: Moszkvai Patriarchátus, Konstantinápolyi Patriarchátus és a velük közösségben levők.) nemcsak azért fosztatnak meg az üdvözülés reményétől, mert keresztségük érvénytelen, hanem azért is, mert kívül vannak az Egyházon és ellenségeskednek azzal. A Szentlélek kegyelmét csak az kaphatja meg és őrizheti meg, aki egyesül az Egyház szeretetében. Aki elvált az Egyháztól, annak nincs szeretete. Aki nem szereti az Egyház egységét, nem rendelkezik Isten szeretetével, hiába jelenti ki, hogy övé Krisztus szeretete. A szeretet csak az Egyházzal való egység jelenlétében őrizhető meg, mert a Szentlélek csak az Egyház testét éleszti újjá. Nem lehet törvényes és elegendő ok az Egyháztól való elszakadásra; aki elválik az Egyháztól, nem rendelkezik a Szentlélekkel, mint ahogy a test levágott tagja sem rendelkezik az élet lelkével, annak ellenére, hogy egy ideig megőrzi korábbi identitását. Így, bár mindazok akik elváltak az Egyháztól ellenzik ezt, nem lehetnek jók; bár viselkedésük dicséretesnek tűnhet - már az Egyháztól való elszakadásuk is gonosszá teszi őket.
Szent Hilarion (Troitszkíj) érsek
/
Schismatics (Moscow Patriarchate, Ecumenical Patriarchate and those in communion with them.) are deprived of the hope of salvation not only because their baptism is invalid, but also because they are outside the Church and in enmity with it. The grace of the Holy Spirit can be received and preserved only by one who is united in love with the Church. He who has separated from the Church does not have love. He who does not love the unity of the Church does not have God’s love, it is in vain that he declares that he has the love of Christ. Love can be preserved only in the presence of unity with the Church, because the Holy Spirit revives only the body of the Church. There can be no lawful and sufficient reason to separate from the Church; he who separates from the Church does not possess the Holy Spirit, just as a severed member of the body does not possess the spirit of life, even though it preserves its former identity for some time. Thus, while all those who have separated from the Church oppose it, they cannot be good; although their behavior might appear to be praiseworthy - the very fact of their separation from the Church makes them evil.
Saint Archbishop Hilarion Troitsky