Ez
volt Seraphim atya életének utolsó lelkipásztori beszéde –
orthodox keresztény lelki növekedésének és érett orthodox
lelkipásztori szemléletmódjának gyümölcse. Sok olyan témát
tartalmaz, melyeket élete utolsó éveiben hangsúlyozott: annak
szükségességét, hogy az orthodox hit behatoljon az életünkbe és
annak egészét átformálja, nem pedig csak annak egyes részeit;
hogy egy szerető, irgalmas és megbocsájtó szívet kultiváljunk
magunkban, hogy egyszerűek és ártatlanok legyünk lelki
életünkben; hogy egy tudatos orthodox hittel, orthodox világképpel
rendelkezzünk, annak érdekében, hogy ne legyünk könnyen
befolyásolhatóak a világi gondolkodásmód és viselkedés által;
hogy tisztában legyünk az idők jeleivel és a totalitárius
elvárásokkal, melyeket a modern világ támaszt velünk szemben;
hogy legyünk józanok de ezzel egy időben szívünk Krisztussal
legyen a másvilágon; hogy magunkat az istentiszteletek, a szent
misztériumok, a Szentírás, a szentek élete, és a szentatyák
írásaival tápláljuk; hogy a lelket a keresztény kultúra
legkiválóbb művészeti kifejeződésein keresztül formáljuk,
beleértve a nyugati keresztény kultúrát; és végül annak a
szükségességét, hogy tanuljunk a vasfüggöny mögötti orthodox
keresztények szenvedéséből.
Mielőtt
elkezdeném a beszédemet ejtenék egy-két szót arról, hogy miért
fontos az, hogy egy orthodox világképpel rendelkezzünk, és hogy
az elmúlt századokhoz képest ma miért nehezebb felépíteni
egyet.
A
múlt századokban – például a 19. század Oroszországában –
az ortodox világkép fontos része volt az ortodox életnek, és azt
a körülvevő élet is támogatta. Nem is volt szükséges, hogy
külön dologként beszéljen róla – az orthodoxiát a téged
körülvevő orthodox társadalommal harmóniában élted meg, és a
társadalom és az egyház szolgáltatott számodra egy orthodox
világképet. Sok országban a kormány maga is orthodox volt; ez
volt a közhivatalok középpontja, és maga a király vagy uralkodó
volt az első ortodox laikus, azzal a feladattal, hogy keresztény
példát mutasson minden alattvalója számára. Minden városnak
voltak orthodox templomai, és sokukban minden nap tartottak reggeli
és esti istentiszteletet. Minden nagyvárosban voltak monostorok,
sok városban, a városokon kívül, és vidéken, a kietlen
területeken és a vadonban. Oroszországban több mint ezer
hivatalosan szervezett monostor volt, más nem hivatalos csoportok
mellett. A szerzetesség elfogadott része volt az életnek. A
legtöbb családban általában található volt egy nővér vagy
testvér, nagybátty, nagyapa, unokatestvér vagy valaki, aki
szerzetes vagy apáca volt, az orthodox élet összes többi példája
mellett: a monostorról monostorra járó emberek, és a Krisztusért
balgák. Az egész életstílus orthodox emberektől volt áthatva,
melynek természetesen a szerzetesség volt a középpontja. Az
orthodox szokások részei voltak az életnek. Az átlagosan olvasott
könyvek nagy része orthodox volt. Maga a hétköznapi élet a
legtöbb ember számára nehéz volt: keményen kellett dolgozniuk
azért hogy életben maradjanak, a várható élettartam nem volt túl
nagy, a halál egy gyakori valóság volt – mindezek megerősítették
az Egyház tanítását a másvilág valóságáról és
közelségéről. Orthodox életet élni ilyen körülmények között
valójában egyenlő volt az orthodox világképpel, és nem volt rá
nagy szükség, hogy arról beszéljenek.
Ma
viszont, mindez megváltozott. A mi orthodoxiánk egy kis sziget egy
olyan világban, ami teljesen más elvek alapján működik – és
ezek az elvek napról napra rosszabbodnak, egyre inkább elidegenítve
minket azoktól. Sokan hajlamosak arra, hogy két élesen elkülönülő
kategóriába sorolják életüket: a hétköznapi élet, amelyet a
munkahelyen, világi barátokkal, világi ügyeinkben folytatunk és
az orthodoxia, melyet vasárnaponként és a hét azon pontjain élünk
amikor időnk van rá. De az ilyen ember világnézete, ha közelről
megnézitek, általában egy furcsa kombinációja a keresztény és
a világi értékeknek, melyek valójában nem keverhetőek. Ennek az
előadásnak az a célja, hogy megértsük azt, hogy a ma élő
emberek hogyan kezdhetik el jobban egy darabba rakni világképüket,
hogy egy teljes orthodox világképet alakítsanak
ki.
Az
orthodoxia élet. Ha nem éljük meg az orthodoxiát, egyszerűen nem
vagyunk orthodoxok, függetlenül attól, hogy milyen formális hitet
vallunk.
Az
élet a mai világunkban nagyon mesterségessé, nagyon
bizonytalanná, nagyon zavaróvá vált. Igaz, az orthodoxiának van
egy saját élete, de ez szintén nincs túl messze a körülötte
lévő világ életétől, és így az orthodox keresztény élete,
még akkor is ha az valóban orthodox, menthetetlenül tükrözi azt
valamilyen módon. Napjainkban az orthodox életbe szintén
beszivárgott egyfajta bizonytalanság és zavartság. Ebben az
előadásban megpróbáljuk megvizsgálni a kortárs, majd pedig az
orthodox életet, azért hogy láthassuk mennyivel jobban
teljesíthetnénk azt a keresztény kötelességünket hogy egy
másvilági életet éljünk még ezekben a meglehetősen szörnyű
időkben is, és hogy legyen egy orthodox keresztény nézőpontunk a
mai életről, mely lehetővé teszi számunkra, hogy hitünket
épségben megőrizve túléljük ezeket az időket.
Az
élet, mára abnormálissá vált
Bárki, aki a
jelenlegi életünket az emberek által korábbi időkben élt
normális élet szemszögéből szemléli – mondjuk Oroszországban
vagy Amerikában vagy bármely más 19. századi nyugat európai
országban – akaratlanul is megdöbben attól a ténytől, hogy
mennyire abnormálissá vált mára az élet. A hatalom és az
engedelmesség, a tisztesség és az udvariasság, a nyilvános és a
magán viselkedés egészének fogalma – mind drasztikusan
megváltozott, a feje tetejére állt, kivéve az emberek egy kis
részében – általában valamiféle keresztények – akik
próbálják megtartani az úgynevezett „régimódi” élet
stílust.
A
mai abnormális életünket elkényeztetettként,
agyondédelgetettként lehetne jellemezni. Általánosságban véve a
mai gyermekeket a születéstől kezdve úgy kezelik a családban,
mint egy kis istent vagy istennőt: gondoskodnak szeszélyeiről, és
teljesítik kívánságait; körül van véve játékokkal,
szórakozási lehetőségekkel, kényelemmel; nem nevelik és nem
képezik a keresztény viselkedés szigorú elvei szerint, hanem
hagyják hogy úgy fejlődjön ahogyan azt vágyai diktálják.
Általában elég azt mondania, hogy „Akarom!” vagy „Nem teszem
meg!” ahhoz, hogy engedelmes szülei meghajoljanak előtte és
ráhagyják a dolgot. Lehet, hogy ez nem fordul elő minden
családban, de elég sűrűn megesik ahhoz, hogy ez legyen a
jelenlegi gyereknevelés általános szabálya, és még a legjobb
szándékú szülők sem tudnak teljesen mentesülni a befolyása
alól. Még akkor is ha a szülők próbálják szigorúan nevelni
gyermeküket, a szomszédok valami mást próbálnak csinálni. Ezt
számításba kell venniük amikor a gyermeket nevelik. Amikor egy
ilyen gyermek felnőtté válik, természetesen ugyanazokkal a
dolgokkal veszi körül magát, mint amiket gyerekkorában
megszokott: kényelem, szórakozási lehetőségek és felnőtt
játékok. Az élet, a „szórakozás” folyamatos keresésévé
válik, ami egyébként
egy teljesen ismeretlen szó bármely más szókincsben; a 19. század
Oroszországában, vagy bármely más komoly civilizációban, nem
értették volna mit jelent ez a szó. Az élet a „szórakozás”
folyamatos keresése, melyből annyira hiányzik bárminemű komoly
jelentés, hogy egy 19. századi országból érkező látogató, a
népszerű televízió programjaink, vidámparkjaink, reklámjaink,
filmjeink, zenénk – a tömegkultúránk szinte bármely aspektusa
– láttán azt hinné, hogy a félkegyelműek földjére tévedett,
akik minden kapcsolatot elvesztettek a valósággal. Ezt gyakran nem
vesszük figyelembe, mert ebben a társadalomban élünk, és magától
értetődőnek vesszük.
Jelen életünk néhány
korunkbeli megfigyelője, a mai fiatalokat az „én nemzedék”-nek,
korunkat pedig a „narcizmus korának” nevezte, melyet az önmagunk
iránti imádat és lelkesedés jellemez, ami megakadályozza a
normális emberi élet kialakulását. Mások „műanyag”
univerzumról vagy fantázia világáról beszélnek, amelyben oly
sokan élnek manapság, képtelenek szembenézni vagy megérteni a
körülöttük lévő világ valóságát vagy saját maguk
problémáit.
Amikor az „én
nemzedék” a vallás felé fordul – ami az elmúlt évtizedekben
elég gyakran előfordult – azt általában egy „műanyag” vagy
fantázia vallás irányába teszi: az „önfejlesztés” (ahol az
én marad az imádat tárgya), az agymosás és agykontroll, az
isteni guruk és szvámik, az UFÓ-k és „földönkívüli”
lények keresésének, az abnormális lelki állapotok és érzések
vallásának irányába. Nem fogjuk mélyen kitárgyalni ezeket a
megnyilvánulásokat, amelyeket legtöbbetek valószínűleg jól
ismer, kivéve hogy egy kicsit később megvitatjuk majd, hogy ezek
hogyan érintik napjaink orthodox keresztény lelki életét.
Fontos
hogy észrevegyük azt hogy, miközben mi magunk keresztény életet
próbálunk élni, a világ amelyet elkényeztetett korunk
kialakított, követeléseket támaszt a lélek irányába, akár a
vallásban akár a világi életben, melyeket totalitáriusnak kell
hogy nevezzünk. Ez könnyen észrevehető a tudatmódosító
szektákban, melyek oly nagy nyilvánosságnak örvendenek az elmúlt
években, és melyek teljes mértékű hűséget követelnek egy
önjelölt „szent ember” irányába; de ez a világi életben is
legalább ennyire nyilvánvaló, ahol nemcsak az itt-ott tapasztalt
egyéni kísértéssel szembesülünk, hanem a ránk támadó
kísértés állandó állapotával, legyen az a háttérzenében
melyet mindenhol hallunk a boltokban és üzletekben, a városok
utcáinak nyilvános hirdető tábláiban és reklámjaiban, a rock1
zenében mely még az erdei táborokba és ösvényekre is eljutott,
és az otthonainkban ahol a televízió gyakran a háztartás titkos
uralkodójává válik, modern értékeket, véleményeket és
ízléseket diktálva. Ha vannak kisgyerekeitek, akkor tudjátok hogy
ez mennyire igaz; amikor láttak valamit a televízióban, mennyire
nehéz harcolni ez ellen az új vélemény ellen, melyet a televízió
tekintélyként szabott meg.
Az
üzenete ennek az egyetemes kísértésnek mely ma az embert támadja
– világi formáiban elég nyilvánvalóan, vallási formáiban
azonban általában rejtettebben – az az hogy: élj a jelennek,
érezd jól magad, kapcsolódj ki, légy kényelmes. Ennek az
üzenetnek van egy másik, baljósabb jelentése, amelyet nyíltan
csak a hivatalosan ateista országokban fejeznek ki, amelyek ebben a
tekintetben egy lépéssel a szabad világ előtt járnak. Valójában
fel kell ismernünk, hogy ma a világban történtek nagyon
hasonlatosak, függetlenül attól hogy a vasfüggöny mögött vagy
a szabad világban fordulnak e elő. Különböző variánsai vannak,
de van egy nagyon hasonlatos támadás, a lelkünk megkaparintásáért.
A kommunista országokban melyeknek hivatalos doktrínája az
ateizmus, nyíltan kijelentik hogy: felejtsd el Istent és bármely
más életet a jelenlegin kívül; irtsd ki az életedből az
Istenfélelmet és a szent dolgok tiszteletét; azokra akik
„régimódian” még mindig hisznek Istenben, tekints úgy mint
ellenségekre akiket ki kell irtani. Vehetjük példának a mi
gondtalan, buli kedvelő, önimádó korunkat, a mi Amerikai
„Disneylandünket”; Ha ez így van, nem szabad elhanyagolnunk
azt, hogy lássuk mögötte azt a baljósabb jelet, mely megmutatja
hogy merre halad valójában az „én nemzedék”: a Szovjet Gulag,
a koncentrációs táborok láncolata, mely már a lakosság közel
felének az életét szabályozza.2
A lelki
élet két téves megközelítése
Kérdezhetnénk mi köze van mindennek hozzánk, akik próbálunk,
amennyire csak lehet, józan orthodox életet élni? Sok köze van
hozzánk. Észre kell vennünk, hogy a körülöttünk lévő élet,
bár abnormális, az a hely ahol elkezdjük saját keresztény
életünket. Bármit is kezdünk életünkkel, bármilyen valóban
keresztény tartalmat is adunk neki, mindig lesz rajta valamennyi az
„én nemzedék” bélyegéből, és elég alázatosnak kell
lennünk ahhoz, hogy ezt észrevegyük. Ez az ahonnan elindulunk.
A körülöttünk lévő életnek van két téves megközelítése
melyet jelenleg sokan követnek, azt gondolván hogy ez az amit egy
orthodox kereszténynek csinálnia kell. Az egyik – leggyakoribb –
megközelítés az az, hogy egyszerűen haladtok a korral:
alkalmazkodtok a rockzenéhez, a modern divathoz és ízekhez,
valamint a felpörgetett modern életünk teljes ritmusához. Gyakran
a régimódibb szülőknek kevés kapcsolatuk van ezzel az élettel,
és többé-kevésbé külön fogják élni a saját életüket,
elmosolyodnak majd mikor látják, hogy gyermekeik hogyan követik a
legújabb őrületet, azt gondolván hogy az ártalmatlan.
Ez
az út teljes katasztrófa a keresztény élet számára; ez a lélek
halála. Élhet valaki kívülről nézve tisztességes életet,
anélkül hogy küzdene a kor szelleme ellen, de belülről vagy
halottak vagy haldoklanak; és a legszomorúbb dolog, hogy ennek
gyermekeik különféle pszichés és lelki rendellenességekkel
és betegségekkel fizetik majd meg az árát, melyek egyre
gyakoribbá válnak. A négy évvel ezelőtt Jonestownban igen
látványos véget ért öngyilkos szektának az egyik vezető tagja
egy görög orthodox papnak a fiatal lánya volt; sátánista rock
csapatok, mint a KISS – Kids
in Satan's Service,
magyarul: Kölykök
a Sátán Szolgálatában
– ex-orosz orthodox fiatalokból állnak;3
a sátán templomának legnagyobb része San Franciscóban, egy
közelmúltbeli szociológiai felmérés szerint – orthodox
fiatalokból áll. Ez csak néhány feltűnő eset; a legtöbb
orthodox fiatal nem téved el ennyire – egyszerűen beleolvadnak az
őket körülvevő keresztény ellenes világba, és megszűnnek
példái lenni a kereszténységnek az őket körülvevők számára.
Ez nem helyénvaló. Egy kereszténynek különböznie kell a
világtól, legfőképp a mai furcsa, abnormális világtól, és
ennek egyikének kell lennie azon alapvető dolgoknak, melyeket
keresztény neveltetése részeként ismer. Ellenkező esetben nincs
értelme, hogy kereszténynek hívjuk magunkat – sokkal kevésbé
pedig, hogy orthodox keresztények.
A téves megközelítés ellenkező szélsősége az az, amit hamis
spiritualitásnak nevezhetünk. Ahogy egyre szélesebb körben
elérhetővé válnak a lelki életről szóló orthodox könyvek
fordításai, és a lelki küzdelem orthodox szókincse egyre
inkább elterjed a levegőben, úgy egyre több embert hallunk
beszélni a hészükhazmusról, a Jézus imáról, az aszketikus
életről, az imádság emelkedett állapotáról, és a
legemelkedettebb szintű szent atyákról, mint Új Teológus Szent
Szimeonról, Palamasz Szent Gergelyről és Sinai Szent Gergelyről.
Nagyon jó, ha tisztában vagyunk az orthodox lelki élet valóban
emelkedett oldalával, és tiszteletben tartjuk azokat a nagy
szenteket, akik valóban meg is élték azt; de hacsak nincs egy
nagyon reális és alázatos ismeretünk arról, hogy milyen távol
vagyunk ma mindnyájan a hészükhaszta élettől, és hogy mily
kevéssé vagyunk felkészülve még arra is hogy egyáltalán
megközelítsük azt, az irántuk való érdeklődésünk csupán egy
új kifejeződése lesz a mi egocentrikus, műanyag univerzumunknak.
„Az én nemzedék hészükhaszta lesz!” – Ez az amivel ma
néhányan próbálkoznak; de valójában csak egy új,
„hészükhazmus” nevű játékot adnak Disneyland
látványosságaihoz.
Vannak
könyvek ezzel a témával kapcsolatban, amelyek jelenleg nagyon
népszerűek. Valóban a római katolikusok, orthodox hatásra,
nagyon belemerülnek az ilyen dolgokba, és ők maguk is
befolyásolnak más orthodox embereket. Van például egy jezsuita
pap, George Maloney atya, aki mindenféle könyveket ír erről a
témáról, lefordította Nagy Szent Makáriosz és Új Teológus
Szent Szimeon műveit, és megpróbálja rábírni az embereket a
mindennapi életben arra, hogy hészükhaszták legyenek. Vannak
mindenféle összejöveteleik, általában „karizmatikus”; az
embereket, állítólag, inspirálja a Szentlélek és mindenféle
gyakorlatot végeznek, melyeket a szentatyáktól kaptunk, és melyek
messze túlmutatnak azon a szinten, amelyen jelenleg állunk. Ez egy
nagyon komolytalan dolog. Van egy hölgy is, Catherine de Hueck
Doherty (ő eredetileg Oroszországban született és később római
katolikus lett belőle), aki könyveket ír a pusztinjáról4,
a remete életről, és a molcsanjéről5,
a csendesség életéről, és ezeket a dolgokat megpróbálja
divatba hozni, mint valami újfajta édességet. Ez természetesen
nagyon komolytalan és a jelen időknek egy nagyon tragikus jele.
Ezeket az emelkedett dolgokat olyan emberek használják, akiknek
fogalmuk sincs arról, hogy mit csinálnak. Néhány ember számára
ez csak egy habitus vagy időtöltés; mások számára, akik
komolyan veszik, hatalmas tragédia lehet. Úgy gondolják, hogy
valamiféle emelkedett életet élnek, de valójában még a saját
benső problémáikat sem küzdötték le.
Hadd hangsúlyozzam újra, hogy mind ezt a két szélsőségességet
el kell kerülni – mind a világiasságot, mind a
szuper-spiritualitást –, de ez nem jelenti azt, hogy ne kellene
reálisan tisztában lennünk a világ velünk szemben támasztott
törvényes követeléseivel, vagy hogy ne kellene többé
tisztelnünk a nagy hészükhaszta atyákat és megfoganunk azok
bölcs tanácsait, vagy azt hogy abba kellene hagynunk a Jézus ima
gyakorlását, saját körülményeink és képességeink szerint.
Csak a mi szintünkön kell csinálni, józanul. A lényeg az – és
ez egy olyasvalami, ami feltétlenül szükséges a mai orthodox
keresztények túléléséhez –, hogy tisztában kell lennünk
jelenlegi helyzetünkkel, mint orthodox keresztények; mélységesen
tisztában kell lennünk azzal, hogy milyen időkben élünk, hogy
mennyire kevéssé ismerjük és érezzük át orthodoxiánkat, hogy
milyen messze vagyunk nem csak a régi idők szentjeitől de még a
száz éve vagy akár egy generációval ezelőtt élt egyszerű
orthodox keresztényektől is, és hogy mennyire alázatossá kell
válnunk pusztán azért, hogy ma orthodox keresztényekként
küzdhessünk.
1Seraphim
atya idejében (70-es, 80-as évek) a rockzene töltötte be azt a
szerepet, amit napjainkban a popzene képvisel. – A
magyar fordító megjegyzése
2Bár
mára a Szovjetunió és vele együtt a Gulag fogolytáborok
rendszere is felbomlott, ez semmi esetre sem jelenti azt hogy a
helyzet javult volna, ennek pontosan az ellenkezőjéről van szó.
Az Antikrisztusi eszmék, melyeket egykor diktatórikus eszközökkel
kellett belesulykolni a népbe, mára teljesen elfogadottá váltak
az emberek számára – egy „kis nyájat” leszámítva. És ez
még akkor is így van, ha jelenleg a volt kommunista blokk
területein egy „vallási” újjáéledés tapasztalható... Itt
nem árt ha felidézzük Péter Apostol szavait: „Józanok
legyetek és vigyázzatok, mert ellenségetek, az ördög, mint
ordító oroszlán körüljár, keresve, kit nyeljen el.” (1Pét
5:8). – A magyar fordító
megjegyzése.
3Erről
sajnos téves információi voltak Seraphim atyának, a KISS-nek két
tagja valóban rendelkezett orthodox felmenőkkel, csakhogy nem
keresztény, hanem zsidó orthodoxal. Ez a tény azonban mit sem
változtat az orthodox keresztény családok jelenlegi szomorú
helyzetén.
4A
'пустыня' oroszul remetelakot jelent.