2019. június 14., péntek

Seraphim Rose Atya - Isten kinyilatkoztatása az emberi szív számára (részlet)




Bevezetés



1981 tavaszán, kevesebb mint másfél évvel halála előtt, Seraphim Rose atyát felkérték, hogy tartson egy előadást a Kaliforniai Egyetemem, Santa Cruz-ban. Közönsége az összehasonlító vallástudomány egyik tanfolyamának – „Világ Vallások az Egyesült Államokban” – hallgatóiból tevődött össze.
Santa Cruz volt az egyik központja annak az országos szellemi keresésnek, ami az 1960-as és a korai 1970-es években érte el a csúcspontját, és ennek a mozgalomnak a maradványai az 1980-as évekig folytatódtak. Azok a fiatalok akik eljöttek, hogy meghallgassák Seraphim atya előadását, ennek a keresésnek voltak a képviselői, és számos különböző szellemi utat jártak. Abban az időben közkedveltek voltak Santa Cruz-ban a különböző guruk, akik felvilágosodást ígértek vagy csodákkal kápráztatták el az embereket: Rajneesh, Muktananda, Sri Chinmoy és még sokan mások, akik pillanatnyi hírnévre tettek szert. Az egyetemen sok istenkereső ember, megkerülve a guruk által tanított szellemi fegyelmezést, hallucinogén drogoktól várta a közvetlen szellemi élményt. Megint mások, nem megelégedve a nyugati kultúra szellemi szegénységével, magasabb valóságokat kerestek a tibeti és zen buddhizmusban, vagy az amerikai indián sámánizmus modern reinventációiban. Végül maradtak azok, akik a saját keresztény kultúrájukban keresték az igazságot. A nyugati kereszténység azonban már régóta elszakadt a keresztény hit teljességétől: nem csak az ősi hagyománytól és az Istenien kinyilatkoztatott bölcsességtől, hanem Isten beható tapasztalásától is, amely Krisztus által vált lehetővé az Ő Egyházában. Azok akik megpróbálták a legjobbat kihozni a nyugati kereszténységből, ennek következtében hajlamosak voltak, hogy valamilyen szinten alsóbbrendűnek érezzék magukat a népszerűsített keleti hagyományokkal szemben, ahol a tanítóknak, úgyszólván az ujjukban volt a metafizika és miszticizmus.
1981. május 15-én, a szellemi áramlatok ezen színterén, Seraphim atya egy egészen más mondanivalóval állt elő, olyasvalamivel, amivel hallgatóinak nagy része még sohasem találkozott. Bemutatta a kereszténységet, azt a hagyományt amely még mindig hatással volt az egész nyugati kultúrára (akár tudatosan vagy tudatalatti módon), és mégis az ő kereszténysége nem az a vérszegény, felületes amerikai kereszténység volt, amelyet oly sok istenkereső ember hátrahagyott azért hogy máshol kutasson. Tapasztalatát, Krisztus igazságának teljes kinyilatkoztatásából merítette, amelyet az Isten által megvilágosított tanítók hagytak ránk az elmúlt két évezredben. Tudta, a kereszténységnek „rossz híre” van nyugaton; és mégis hány őszinte istenkereső elfogadná, ha tudnák mi is az valójában?
Mint a diákok akikhez beszédét intézte, Seraphim atya egykor egy igazság után kutató fiatal amerikai idealista volt. Visszautasítván ifjúkora protestáns vallását, a kelet ázsiai bölcsesség buzgó tanulmányozásába kezdett, megtanulva az ősi kínai nyelvet, hogy annak vallásos iratait lefordítsa. De a lélek, ahogy arra később rájött, természeténél fogva keresi a személyes Istent; és így, szinte magától függetlenül, vissza talált Krisztus ellenállhatatlan igazságához. Mindazonáltal ez a megtérés talán soha sem történt volna meg, ha nem fedezte volna fel a Keleti Orthodox Egyházat, amely a nyugati
társadalom számára ismeretlen volt. Megértette, hogy ez az Egyház valójában a Jézus és Apostolai által alapított történelmi Egyház, mert egyedül ez őrizte meg az ősi keresztény tanítás folytonosságát és tisztaságát. Elsősorban azonban nem a történelmi bizonyosság késztette az orthodox hit felvételére, mivel más vallások is lehetnek hűségesek történelmi eredetükhöz, hanem inkább az a tény hogy egyedül az orthodox kereszténység elégítette ki az igazság utáni szomját: az isteni kegyelmen keresztül élő kapcsolatba hozta őt Istennel, egy alapos szellemi neveltetést adott neki ami által hasonlatossá válhatott Istenhez, és ugyanakkor biztosította számára azokat a teológiai és metafizikai alapelveket, amelyek révén az ő átható elméje egy összefüggő egészként tudta érzékelni a világegyetemet, és az embernek ebben az egészben lévő nemes helyét.
Seraphim atya teljes egészében az igazság keresésének szentelte magát, és amikor megtalálta azt nem kevésbé szentelte magát annak szolgálatára. Egy másik hasonló felfogású orthodox kereszténnyel együtt, San Franciscóban létrehozott egy missziós testvériséget, egy könyvesboltot és egy periodikát (The Orthodox Word). Pár évvel később, elkívánván hagyni a világ zűrzavarát és csendes elvonultságban keresni Istent, a testvérisége elköltözött észak Kalifornia hegyeibe, ahol a nyomtatott sajtón keresztül folytatták missziós tevékenységüket. A következő tizenhárom évet, rövid élete hátralevő részét, ebben a vadonban töltötte mint szerzetes. Ez idő alatt egy benső átalakulás zajlott le benne, ahogy elmerült az Egyház körforgásában, imáinak ritmusában, és a szentatyák megszámlálhatatlan írásaiban. Szorgalmasan tanulmányozván a patrisztikus szövegeket, azzal a céllal hogy azokat ténylegesen a szellemi fejlődésre használja, képes volt úgy gondolkodni, érezni és hinni, mint azt a korai Atyák tették, amíg végül ő maga is eggyé vállt közülük: a modern idők egyik Szent Atyájává, a változatlan keresztény bölcsesség egyik ritka közvetítőjévé a mai világ számára.
Ilyen formátumú volt az a férfi, aki a Santa Cruz Egyetem hallgatói csoportja előtt ült. Átható szemeivel, hosszú szakállával és fekete köntösével kinézete legalább olyan meglepő volt, mint azoké a guruké akik köré a fiatalok összecsődültek. De a szándéka nem az volt, hogy ilyen külsőségekkel nyűgözze le őket: Tudta, ahhoz hogy e diákok bármelyike eljusson az igazság teljességéhez, valami mélyebb dolognak kell bennük lezajlania.
Seraphim atya pontosan tudta, hogy mennyire érzéketlenné vált szellemileg a modern ember, és ennélfogva azt is tudta hogy az embereknek sokszor egy természetfeletti „jelenség”, néhány érzéki de látszólag szellemi élmény kellett ahhoz, hogy bármiféle reakciót kiváltson belőlük. Ezért van az, hogy sok istenkereső fiatal követett különböző „szent embereket” vagy vallásos csoportokat követett, azok csodás tettei vagy ígért „eredményei” alapján, továbbá ezért lettek a hallucinogén drogok, az okkult praktikák, és az úgynevezett „karizmatikus” élmények annyira népszerűek. Seraphim Atya el akarta mondani a hallgatóknak, hogy az arra való vágyakozás hogy átéljenek vagy lássanak valami „szellemit”, valamit ami meghaladja földi hétköznapi életen, nem jó indok a szellemi keresés elkezdésére. Ha őszinték vagyunk, csakis az igazság teljességét fogjuk kutatni (ahogy azt Seraphim is atya tette), és nem fogunk megállni egy szinten ahol az igazságnak csak egy része van jelen, kiváltva egy hamis elégedettség érzetet.
Az igaz, hogy Seraphim atya sok csodának volt a szemtanúja. Egyik mentora, Maximovics János érsek1, egy csodatevő volt éppúgy mint az első apostolok. Seraphim atya elbeszélt néhányat ezen csodák közül, de csak avégett hogy mélyebb megfontolásra vezesse őket. A végső célja természetesen az volt hogy ráébressze az embereket arra, amire valójában vágyakoztak: az élő Krisztusra. Észrevette hogy, a jelenkori nyugati ember szellemi sűrűje számára, a megtérés alap folyamata nem különbözött az elmúlt időkétől. A megtérés akkor következik be amikor valami megérinti a szívet, amikor a szív „égni” kezd az Isten által kinyilatkoztatott igazsággal való érintkezéstől. Ám még mielőtt ez bekövetkezhetne, az illetőnek általában érezni kell ennek az igazságnak a hiányát és ténylegesen át kell élnie a szenvedést, mint ennek a hiánynak a következményét. Az embereknek a gazdag nyugati világban ez a szellemi gyötrelem gyakran elfojtódik a tudatukban, annyira el vannak foglalva a fizikai kényelemmel és stimulációval. Ezzel szemben azokban az országokban ahol az emberek meg vannak fosztva a szabadságtól és kényelemtől, az ember szellemi éhsége közvetlenebbé és elszántabbá válik. Ennek következtében Seraphim atya észrevette, hogy a szabad világban élő embereknek egy fontos leckét kell megtanulniuk a vasfüggöny mögött élőktől, a vallásos hit felébresztése kapcsán. De vajon az előbbiek, akik az úgynevezett „bolondok paradicsomában” élnek, át tudják e ültetni az utóbbiak valós és lényeges tapasztalatait egy olyan formába, amit meg is tudnak majd érteni? Seraphim atya remélte hogy igen, mivel tudta hogy a golgota és a kereszt ismerete nélkül, soha nem lehet igazán megismerni Krisztust a megtestesült Istent, aki a föltámadás és az élet (Jn. 11:25)
A diákoknak tartott előadása során, Seraphim atya egyik célja az volt, hogy megmutassa számukra azt, hogy a szellemi élet nem olyasvalami, amit „élvezni” kell, hanem inkább egyfajta küzdőtér, ahol a szenvedésen keresztül a lelkek megtisztulnak. Sok diáknak ez egy újszerű elgondolás volt; mert melyik modern kori vallási személyiség, amelyik népes követői táborra vágyik, szólítaná fel az embereket a szakadatlan szenvedésre és küzdelemre? Ilyen volt azonban az az út, amelyet maga Krisztus járt, és melynek követésére intette az embereket. És Seraphim Atya, előadása során jelezvén ezt a keskeny ösvényt, rábírta néhány hallgatóját arra, hogy felvegyék keresztjüket és kövessék azt.
Sajnálatos módon, az előadás után neki feltett kérdésekből ítélve, a hallgatók nagy része valamiért „nem fogta fel a lényeget”. Ő a keresztény élet alapvető valóságáról beszélt, arról hogy mit jelent a szívbéli megtérés és a Krisztus általi átalakulás. Ő az igazság keresését „élethalál kérdésének” nevezte. Ezzel a sürgetéssel ellentétben, úgy tűnt a neki feltett kérdések nagy részét szinte csak a puszta kíváncsiság motiválta. A helyszínre arról tettek fel neki kérdéseket, hogy mit gondol a különböző keresztény szervezetekről, hogy szerinte hol volt jelen a Szentlélek és hol nem, az orthodoxia és a katolicizmus között lévő „ezeregy apró különbségről”, stb. – mintha kérdezői „kategorizálni” akarták volna az általa elmondottakat, ahelyett hogy hagyták volna hogy az megindítsa őket. Ami inspiráló az az, hogy még akkor is amikor kénytelen volt válaszolni ezekre a kérdésekre, továbbra is szeretettel beszélt az igazságról, ahogy azt előadása közben tette és, hogy az emberek elméjét továbbra is a dolgok szellemibb megértése felé vonzotta.



Isten Kinyilatkoztatása
az Emberi Szív Számára



1. A Keresés


Miért tanul egy ember a vallásokról? Sok esetleges válasz létezik, de ha egy ember valóban lelkiismeretes ennek csak egy oka van: vagyis az, hogy kapcsolatba kerüljön a valósággal, hogy egy mélyebb valóságot találjon a hétköznapi valóságnál, amely oly gyorsan változik, elrohad, semmit sem hagy hátra és nem nyújt maradandó boldogságot az emberi lélek számára. Minden vallás, amely őszinte, megpróbál kapcsolatot kialakítana ezzel a valóssággal. Ma arról szeretnék pár szót szólni, hogy az orthodox kereszténység hogyan próbálja ezt megtenni – feltárni a szellemi valóságot a vallási keresők számára.
Az igazság keresése veszélyes vállalkozás. Valószínűleg mindannyian hallottatok már történeteket arról, hogy a mi kereső korunkban hogyan „égtek ki” fiatal emberek a valóság kutatása közben. Én magam emlékszem egy barátomra a saját keresésem időszakából huszonöt évvel ezelőttről, amikor Aldous Huxley épphogy csak felfedezte az állítólag „szellemi” értékkel bíró LSDt és sokakat rábírt hogy kövessék őt. Ez a fiatal ember, egy tipikus vallási kereső aki talán épp egy ilyen tanfolyamra járt, egyszer azt mondta nekem: „Nem számít mit mondasz a drogok veszélyeiről, azt el kell ismerned hogy bármi jobb a hétköznapi amerikai életnél, ami szellemileg halott.” Én nem értettem egyet, mivel már akkor kezdetem meglátni, hogy a szellemi élet két irányba terjed: vezethet minket magasabbra a feslettség hétköznapi életénél, de vezethet minket lejjebb is és járhat szó szerinti szellemi – valamint fizikai – halállal. Ő ment a maga útján, és még harminc éves kora előtt egy roncs öregemberré vált, az elméje tönkrement, és felhagyott a valóság bármiféle keresésével.
Hasonló példákat találhatunk azon emberek körében, akik különböző pszichikai élményeket, „testen kívüli” állapotok kipróbálását, ufókkal való találkozást és hasonlókat keresnek. (Az 1980-as Jonestowni tömeges öngyilkosság példája elég ahhoz, hogy emlékeztessen minket a vallási keresésben rejlő veszélyekre.) Orthodox irodalmunk az elmúlt kétezer év során jó pár ehhez hasonló tanulságos példával rendelkezik. Itt csak egyet említenék, a Pecserszkai Szent Nikitasz életéből, aki közel ezer évvel ezelőtt élt Oroszországban:

Nikitasz, buzgóságtól hajtva, megkérte Igumenjét hogy áldja meg őt abban, hogy elvonultságban élhessen. Az Igumen (aki akkoriban Szent Nikon volt) megtiltotta neki, mondván, „Gyermekem! Nem jó neked fiatalnak hogy tétlen légy. Jobb neked ha a testvérekkel élsz. Őket szolgálva nem marad el a jutalmad. Te is tudod hogyan tévesztették meg a démonok Izsákot az elvonultságban. Elveszett volna ha Isten különös kegyelme, szentatyáink Antal és Theodósziusz imáin keresztül, meg nem menti.”
„Atya”, válaszolt Nikitasz „Engem soha semmi ilyesmi nem fog megtéveszteni, viszont szilárdan ellen akarok állni a démonok fortélyainak és kérlelni Istent, hogy adja meg nekem a csodatevés képességét, mint Remete Szent Izsáknak, aki a mai napig számos csodát művel.”
„A vágyad” mondta az Igumen, „meghaladja az erődet. Légy éber nehogy, fennköltséged miatt, elbukj. Én, ezzel szemben, arra utasítalak hogy szolgáld a testvéreket, és engedelmességedért megkapod majd a koronádat Istentől,”
Nikitasznak, hajtva a megingathatatlan buzgóságtól az elvonult élet felé, egyáltalán nem volt kedvére, hogy megtegye azt, amit az Igumen mondott neki. Magányba zárkózott és folytatta imáit, anélkül hogy valaha is kimozdult volna. Kis idő múlva, egyszer amikor imádkozott egy hangot hallott vele együtt imádkozni, és egy rendkívüli illatot érzett. Ettől megtévesztve, azt mondta magának, „Ha ez nem egy angyal lett volna, akkor nem imádkozott volna velem és nem éreztem volna a Szentlélek illatát.” Nikitasz elkezdett buzgón imádkozni, mondván, „Uram, jelenj meg számomra érthetően, hogy láthassalak.”
Ezek után egy hang azt mondta neki, „Nem jelenek meg neked mert fiatal vagy, nehogy felmagasztalódj és a földre zuhanj.”
A remete sírva válaszolt, „Uram Soha sem leszek megtévesztve, mert az Igumenem megtanította nekem, hogy ne vegyek részt a démoni megtévesztésben, de mindent megteszek amit csak parancsolsz nekem.”
Majd, miután hatalmat szerzett felette, a lélekromboló kígyó így szól, „Amíg az ember a testben van lehetetlen számára, hogy lásson engem. De nézd, elküldöm számodra az angyalomat, hogy veled legyen. Kövesd az ő akaratát.”
Ezen szavak után egy démon jelent meg a remete előtt angyal formájában. Nikitasz a lábai elé borult és angyalként imádta. A démon ezt mondta neki, „Mától fogva ne imádkozz hanem olvass könyveket. Íjmódon folyamatos érintkezésbe lépsz Istennel és hatalmat kapsz arra, hogy üdvös tanításokkal lásd el a hozzád érkezőket, és én majd imádkozom a mindenek teremtőjéhez az üdvösségedért.”
A remete elhitte ezeket a szavakat és még jobban rászedetett. Abbahagyta az imádkozást és olvasással foglalta el magát. Látta a démont folyamatosan imádkozni és örvendezett, hogy egy angyal imádkozik érte. Majd elkezdett sokat idézni a Szentírásból a hozzáérkezőknek, és jövendölni mint a Palesztin remete.
A híre elterjedt a világi emberek körében és elérte a nagyfejedelem palotáját. Tulajdonképpen nem jövendölt ő, hanem elmondta a hozzáérkezőknek hogy hol vannak az ellopott értékeik vagy hogy hol történt valami egy távoli helyen, az őt látogató démontól szerezve információit. Íjmódon mesélt Izjaszláv nagyfejedelemnek Gleb novgorodi herceg haláláról, és azt javasolta neki, hogy küldje el fiát, hogy vegye át a hercegséget és uralkodjon helyette. Ez elég volt a világi embereknek, hogy prófétaként tiszteljék a remetét. Megfigyelhető, hogy a világi emberek és még a szellemi megkülönböztetéssel nem rendelkező szerzetesek is szinte mindig vonzódnak a szélhámosokhoz, imposztorokhoz, hipokritákhoz és azokhoz, akik démoni delúzióban vannak, valamint szenteknek és Isten valódi szolgáinak tekintik őket. Senki sem volt Nikitaszhoz hasonlítható az Ószövetség ismeretében. De ő nem tudta elviselni az Újszövetséget, soha sem idézett az Evangéliumból vagy az Apostolok cselekedeteiből, és egyik látogatójának sem engedte meg, hogy az az Újszövetségből bármit is idézzen. Tanításának ezen furcsa eltorzulásából a Kijevi Barlangmonostor atyái észrevették, hogy egy démon rászedte őt. Abban az időben sok szellemi adománnyal és kegyelemmel megáldott szent szerzetes élt a monostorban. Ők imáikkal elkergették Nikitasztól az ördögöt. Nikitasz nem látta többé. Az atyák kihozták Nikitaszt az elvonultságból és megkérték, hogy idézzen nekik valamit az Ószövetségből. De ő megesküdött, hogy soha többé nem olvassa azokat a könyveket, melyeket előtte kívülről ismert. Kiderült, hogy olvasni is elfelejtett anynyira nagy volt a sátáni megtévesztés rágyakorolt hatása; és csak nagy erőfeszítések árán tanult meg újra olvasni. A szentatyák imáinak köszönhetően magához tért, felismerte és megvallotta bűneit, keserű könnyekkel megsiratta, valamint a testvérek közötti alázatos életével a szentség magas fokára és a csodatevés adományára tett szert. Később Szent Nikitaszt a novgorodi püspöke kanonizálta.2

Ez a történet ma felvet számunkra egy kérdést. Hogyan kerülheti el egy vallási kereső a csapdákat és megtévesztéseket, melyekkel keresése során találkozik? Erre csak egy válasz létezik: egy embernek nem a vallási élmény kedvéért kell részt vennie a vallási keresésben, amely megtéveszthet, hanem az igazságért. Bárki, aki komolyan tanulmányozza a vallásokat, szembetalálja magát ezzel a kérdéssel: ez szó szerint élet és halál kérdése.
A mi orthodox keresztény hitünket, ellentétben a nyugati felekezetekkel, gyakran hívják „misztikusnak”: kapcsolatban áll egy szellemi valósággal, ami eredményeket produkál, melyeket gyakran „természetfelettinek” neveznek – melyek meghaladnak bármiféle e világi logikát vagy tapasztalatot. Nem kell az ősi irodalomban keresgélnünk, hogy példákat találjunk, mert napjainkban egy csodatevő élete tele van misztikus elemekkel. Makszimovics János érseket, aki mindössze tizenöt éve hunyt el és Kaliforniának pont ezen részén élt mint San Franciscó érseke, látták ragyogó fényben, lebegni ima közben, jövőbelátó volt és csodás gyógyításokat vitt végbe... Ezeknek azonban egyike sem mérv adó; hamis csodatevők könnyen imitálhatják ezeket. Hogyan tudhatjuk, hogy kapcsolatban állt az igazsággal?

További fejezetek:
-Kinyilatkoztatás
-Szenvedés
-Újjászületés
-Befejezés
-Kérdések és Válaszok
-Utószó


1János érseket 1994-ben az Oroszországon Kívüli Orosz Orthodox Egyház (ROCOR), San Franciscói és Sanghaji Szent Jánosként kanonizálta.
2Bishop Ignatius Brianchaninov, The Arena (Jordanville, New York: Holy Trinity Monastery, 1983), 31-34. old.