Seraphim Rose atya az "Oroszország katakomba szentjei" című könyvhöz írt bevezetőjében, jól bemutatja a Katakomba Egyház eredetét és küzdelmeit, valamint a szergianizmus eretnekségének természetét:
Ez nem csak két, teljesen független egyházi szervezet viszálya; ez két teljesen eltérő nézet viszálya azzal kapcsolatban, hogy mi Krisztus Egyháza, és hogyan kell működnie ebben a bűnös világban, miközben gyermekeit az örök bűntelen élet partjára vezeti a Mennyek Királyságába.
Az egyik nézet, a mai Moszkvai Patriarchátusé, amelyre legmegfelelőbben a "szergianizmus" nevet alkalmazták, elsősorban olyan szervezetnek tekinti az Egyházat, amelynek külső formáját minden áron meg kell őrizni; a szervezet iránti engedetlenség vagy az attól való elszakadás "szakadárságnak" vagy akár "szektarianizmusnak" tekintendő. A szergianizmus védelmezői, Oroszországon belül és kívül egyaránt, azt hangsúlyozzák, hogy Szergiusz metropolita politikája "megőrizte" a hierarchiát, az egyházi szervezetet, az egyházi szolgálatokat, a Szent Misztériumok fogadásának lehetőségét, és hogy ez az egyház fő tevékenysége vagy akár annak létezésének minden oka. Az ilyen kifogások, az ortodox egyházi tudatosság általános hanyatlásának eredményei, a szergianizmus egyházi betegségének, az ortodox kereszténység szellemi gyökereivel való kapcsolat elvesztésének, valamint az élő és teljes ortodoxiának a külső és "kanonikus" formákkal való helyettesítésének a tünetei. Valószínűleg ez a mentalitás az oka a protestáns szekták elterjedésének a mai Oroszországban: a lelki aggodalmak elsőbbségének puszta látszata (még akkor is, ha megvannak fosztva a valódi keresztyén tartalomtól) elegendő ahhoz, hogy elnyomja a külső formákhoz való kötődést sok millió orosz emberben, akik meg vannak győződve arról, hogy a szergianista "egyház" (mivel ez az egyetlen, ami látható) az egyenlő az Ortodoxiával.
A másik nézet, amit az Orosz Igaz Ortodox vagy Katakomba Egyház magáénak vall, hogy az Ortodox Egyház elsődleges felelőssége, az Krisztus és az ortodoxia valódi szelleme iránti hűség, bármilyen külső költség mellett. Ez a mentalitás egyáltalán nem veti meg a külső formákat; tudjuk, hogy a Katakomba Egyház napjainkig megőrizte az istentiszteleteket és az egyházi hierarchiát. A Katakomba Egyház igaz ortodoxia iránti hűségének "külső ára", az az orosz nép tömegeire gyakorolt befolyás azonnali elvesztése volt, akik közül sokan még csak nem is tudnak a létezéséről, és többségük nem tudja, hol és hogyan léphet kapcsolatba annak tagjaival. A külső befolyás elvesztésének viszont van ellensúlya, az erkölcsi és szellemi tekintély, amelyet nem tudnak értékelni azok, akik ezeket az dolgokat külsőleg ítélik meg, de amelyek nyilvánvalóvá válnak majd, amikor a szabadság visszatér Oroszországba.