Szent Paisziosz Velicskovszkij igaz szavai, a filioque Uniátusok általi elfogadásáról:
Egy János nevű Uniátus pap megkérdőjelezte hitvallásának igazságát, és felkereste Paisziosz Velicskovszkij sztarecet azzal a kéréssel, hogy tisztázza kétségeit. A sztarec válaszának fő részét itt láthatjuk:
„Maga a Szentlélek, aki az Atyától ered és a Fiúban pihen meg, az Ő kegyelméből inspirált téged, hogy ezzel a kérdéssel egy alázatos és bűnös, de ortodox, a Keleti Egyház fiához fordulj…
Az Uniátusok első és legfontosabb hibája a rómaiak által vett tanítás, miszerint a Szentlélek az Atyától és a Fiútól származik [Filioque]. Ez az eretnekségek közül az első és legfontosabb, mert magában foglalja a Szentírásokkal ellentétes helytelen ítéletet Istenről, aki egy a Szentháromságban. Aki megvallja, hogy a Szentlélek az Atyától és a Fiútól származik, Istenben két alapelvet feltételez: az egyik Atya, a másik a Fiú. De mi, ortodoxok, a Szentháromságban az Atya egy princípiumát valljuk, ahogyan a mi Urunk, Jézus Krisztus a szent evangéliumban tanította nekünk, amikor azt mondta, hogy a Szentlélek egyedül az Atyától ered. Azt mondta: Amikor pedig eljön a Vigasztaló, akit elküldök majd nektek az Atyától, az igazság Lelkét, aki az Atyától származik (Jn. 15: 26). És az apostol azt mondja: Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék onnan felülről, a fényességek Atyjától származik (Jm 1: 17). Látod? Azt mondja: „a fények Atyja”; vagyis az Atya az Istenség gyökere és ereje; és a két fénynek, a Fiúnak és a Szentléleknek, az egyetlen fényből, az Atyából, származik az örökkévaló lényük, a Fiúnak "születésében", a Szentléleknek "származásában". (Ezt az ortodox teológiában az "Atya Monarchiájának" hívják, ami természetesen nem jelenti szubordinácionizmust, azt, hogy a két Isteni hiposztázis, a Fiú és a Szentlélek ne lennének konszubsztanciálisak az Atyával. - a magyar fordító megjegyzése)
Az isteni próféta, Dávid azt mondja: Az Úr szava alkotta az egeket, szájának lelke minden seregüket. (Zsolt. 33: 6). Látod? Az Atyát Úrnak hívja, de a Fiút Igének hívja, ahogyan az Tőle minden időknek előtte született; és a Szentlelket a szájából (és nem a "szájukból") eredőnek nevezi, mert csak az Atyától származik. Meg lehet keresni más tanúvallomásokat is az Ószövetségből és az Újszövetségből, amelyek a napnál világosabbá teszik, hogy a Szentlélek egyedül az Atyától származik, és a Fiúban pihen meg, amint azt az Úr keresztelésekor kinyilvánult.
Továbbá az összes szent egyetemes tanító, akik a Szentírást értelmezték, mintha egy szájjal mondanák, hogy a Szentlélek az Atyától ered, és sehol sem írták, hogy ő a Fiútól is ered. Tehát, ha egy ilyen súlyos eretnekségben az Uniátusok pontosan úgy gondolkodnak, mint a Rómaiak, mi reményük van az üdvözülésre, hacsak nyíltan nem mondnak le erről a Lélek ellenes eretnekségről, és nem egyesülnek újra a Szent Ortodox Keleti Egyházzal?
Ne kímélj se tulajdont, se rokont, ha nem akarnak rád hallgatni, ám mindenképpen mentsd meg a lelked a pusztulástól; mert nincs másra szükséged, mint a lélek, amelyért Krisztus meghalt. De a menekülés során ne nézz vissza a szívedbe a vagyon gyors pusztulása végett; jobb, szegénységben maradni, mint Őt káromolni. A lehető leggyorsabban távozz és menekülj az Uniából, nehogy ott leljen a halál, és a keresztények helyett az eretnekek közé számítsanak téged. És ne csak te magad távozz el, hanem javasold másoknak is, hogy távozzanak, ha a lelkiismeretedben tudod, hogy hallgatnak majd rád. És ha nem is hallgatnak rád, legalább te távozz az ellenség hálójából, és szívvel- lélekkel egyesülj a Szent Ortodox Egyházzal, és így a hívőkkel együtt, megtartva hamisítatlanul a hitet és teljesítve Krisztus parancsolatait, esélyed lesz az üdvözülésre. (Paisziosz sztarec levelei Niametsből: egy Uniátus papnak, a Szentlélek eredéséről. Szent Paisziosz Velicskovszkij, 200-202. Oldal)
Egy János nevű Uniátus pap megkérdőjelezte hitvallásának igazságát, és felkereste Paisziosz Velicskovszkij sztarecet azzal a kéréssel, hogy tisztázza kétségeit. A sztarec válaszának fő részét itt láthatjuk:
„Maga a Szentlélek, aki az Atyától ered és a Fiúban pihen meg, az Ő kegyelméből inspirált téged, hogy ezzel a kérdéssel egy alázatos és bűnös, de ortodox, a Keleti Egyház fiához fordulj…
Az Uniátusok első és legfontosabb hibája a rómaiak által vett tanítás, miszerint a Szentlélek az Atyától és a Fiútól származik [Filioque]. Ez az eretnekségek közül az első és legfontosabb, mert magában foglalja a Szentírásokkal ellentétes helytelen ítéletet Istenről, aki egy a Szentháromságban. Aki megvallja, hogy a Szentlélek az Atyától és a Fiútól származik, Istenben két alapelvet feltételez: az egyik Atya, a másik a Fiú. De mi, ortodoxok, a Szentháromságban az Atya egy princípiumát valljuk, ahogyan a mi Urunk, Jézus Krisztus a szent evangéliumban tanította nekünk, amikor azt mondta, hogy a Szentlélek egyedül az Atyától ered. Azt mondta: Amikor pedig eljön a Vigasztaló, akit elküldök majd nektek az Atyától, az igazság Lelkét, aki az Atyától származik (Jn. 15: 26). És az apostol azt mondja: Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék onnan felülről, a fényességek Atyjától származik (Jm 1: 17). Látod? Azt mondja: „a fények Atyja”; vagyis az Atya az Istenség gyökere és ereje; és a két fénynek, a Fiúnak és a Szentléleknek, az egyetlen fényből, az Atyából, származik az örökkévaló lényük, a Fiúnak "születésében", a Szentléleknek "származásában". (Ezt az ortodox teológiában az "Atya Monarchiájának" hívják, ami természetesen nem jelenti szubordinácionizmust, azt, hogy a két Isteni hiposztázis, a Fiú és a Szentlélek ne lennének konszubsztanciálisak az Atyával. - a magyar fordító megjegyzése)
Az isteni próféta, Dávid azt mondja: Az Úr szava alkotta az egeket, szájának lelke minden seregüket. (Zsolt. 33: 6). Látod? Az Atyát Úrnak hívja, de a Fiút Igének hívja, ahogyan az Tőle minden időknek előtte született; és a Szentlelket a szájából (és nem a "szájukból") eredőnek nevezi, mert csak az Atyától származik. Meg lehet keresni más tanúvallomásokat is az Ószövetségből és az Újszövetségből, amelyek a napnál világosabbá teszik, hogy a Szentlélek egyedül az Atyától származik, és a Fiúban pihen meg, amint azt az Úr keresztelésekor kinyilvánult.
Továbbá az összes szent egyetemes tanító, akik a Szentírást értelmezték, mintha egy szájjal mondanák, hogy a Szentlélek az Atyától ered, és sehol sem írták, hogy ő a Fiútól is ered. Tehát, ha egy ilyen súlyos eretnekségben az Uniátusok pontosan úgy gondolkodnak, mint a Rómaiak, mi reményük van az üdvözülésre, hacsak nyíltan nem mondnak le erről a Lélek ellenes eretnekségről, és nem egyesülnek újra a Szent Ortodox Keleti Egyházzal?
Ne kímélj se tulajdont, se rokont, ha nem akarnak rád hallgatni, ám mindenképpen mentsd meg a lelked a pusztulástól; mert nincs másra szükséged, mint a lélek, amelyért Krisztus meghalt. De a menekülés során ne nézz vissza a szívedbe a vagyon gyors pusztulása végett; jobb, szegénységben maradni, mint Őt káromolni. A lehető leggyorsabban távozz és menekülj az Uniából, nehogy ott leljen a halál, és a keresztények helyett az eretnekek közé számítsanak téged. És ne csak te magad távozz el, hanem javasold másoknak is, hogy távozzanak, ha a lelkiismeretedben tudod, hogy hallgatnak majd rád. És ha nem is hallgatnak rád, legalább te távozz az ellenség hálójából, és szívvel- lélekkel egyesülj a Szent Ortodox Egyházzal, és így a hívőkkel együtt, megtartva hamisítatlanul a hitet és teljesítve Krisztus parancsolatait, esélyed lesz az üdvözülésre. (Paisziosz sztarec levelei Niametsből: egy Uniátus papnak, a Szentlélek eredéséről. Szent Paisziosz Velicskovszkij, 200-202. Oldal)