2020. július 27., hétfő

Az Egyházon kívül nincs üdvözülés!



Szent Iréneusz (✝202) "[Az egyház] az élet kapuja; az összes többiek tolvajok és rablók. Ezt figyelembevevén kerülnünk kell őket. Azt halljuk a hitetlenek és az e világtól elvakítottak felől, hogy nem lesz örökrészük az eljövendő világban. Álljunk ellent az egyedüli igaz és életadó hit nevében, melyet az egyház kapott az apostoloktól és továbbadott fiainak."[3]

Karthágói Szent Ciprián (✝258) Az "Egyházon kívül nincsen keresztség", "Egyházon kívül nincsen Szentlélek". [4]

Lactantius (✝310) "Egyedül az egyetemes egyház (vagyis az Ortodox Egyház) tartja fenn az igaz imádást. Ez az igazság forrása, a hit lakóhelye, az Isten temploma; amelybe ha valaki nem lép be, vagy ha kilép belőle, akkor az örök élet és a megváltás idegen marad számára."[5]
 
Nagy Szent Bazil (✝379) “Ami pedig mindazokat illeti, akik úgy tesznek, mintha ép ortodox hitet vallanának, de közösségben vannak más véleményt valló emberekkel, ha figyelmeztetik őket, de továbbra is makacsok maradnak, akkor nemcsak hogy nem szabad közösségben lenni velük, de még csak testvéreknek sem szabad nevezni őket.” (*Patrologia Orientalis*, Vol. 17, p. 303)

Jeruzsálemi Szent Cirill (✝386) "Vesd meg az összes eretneket... ne hallgass a szép szavukra, ne tévesszen meg a hamis alázatuk; mert ők 'kígyók, viperák fajzata'.[6] Emlékezzél, amikor Júdás azt mondta: 'Üdvözlégy, Rabbi!'[7] az üdvözlése árulás volt. Ne tévesszen meg a csók, de ügyelj a méregre. Vesd meg ezért ezen embereket, és kerüld a Szentlélek gyalázóit, akik számára nincsen bocsánat. Vajon miféle közösségünk lehet azokkal, kiknek nincsen remény. Mondjuk magabiztosan Istennek az eretnekekről szólván, 'Ne gyűlöljem, Uram, aki téged gyűlöl? Ne irtózzam azoktól, akik ellened lázadnak?'[8] Mert van olyan ellenségeskedés, ami dicséretre méltó, amint írva vagyon: 'Ellenkezést vetek közéd és az asszony közé, a te ivadékod és az ő ivadéka közé.'[9] "[10]

Szent Jeromos (✝420) "Mivel nem követek más vezetőt Jézuson kívül, ezért nem kommunikálok mással, mint Őszentségével, vagyis Szent Péter székével. Emiatt tudom, hogy ez a szikla, melyre az egyház épült(...)ez Noé bárkája, és aki nem találtatik benne, az elvész amikor az Özönvíz diadalmaskodik. Ami az eretnekeket illeti, soha nem szántam meg őket; ellenkezőleg, gondoskodtam róla hogy az egyház ellenségei az én ellenségeim is legyenek."[11]

Szent Ágoston (✝430) "Senki sem találhat üdvözülést, kivéve az egyetemes egyházban. Az egyházon kívül mindent találhatsz, kivéve üdvözülést. Lehetsz becsületes, magadhoz veheted a szentségeket, énekelheted az alleluját, felelhetsz ámennel, lehet hited az Atyának Fiúnak és Szentléleknek nevében és prédikálhatod is, de sosem találhatsz üdvözülést, kivéve a egyetemes egyházban."[12]

Szent Fulgentius (✝533) "Legszilárdabban hidd és sose kételkedd, hogy nemcsak a pogányok, hanem az összes zsidó, az összes eretnek és az összes szakadár[13] akik életüket az egyházon kívül fejezik be, az örök tűzre fognak kerülni, melyet az ördögnek és angyalainak készítettek."[14]
 
Sztudita Szent Theodorosz (✝826) Még akkor is, ha valaki eladja minden vagyonát a világon, viszont mégis közösségben van az eretnekséggel, ő nem lehet Isten barátja, hanem csak inkább ellensége.  

Sztudita Szent Theodorosz (✝826) „Az eretnekek teljesen hajótörést szenvedtek a hit tekintetében; de ami a többieket illeti, még ha gondolkodásukban nem is süllyedtek el, az eretnekséggel való közösségük miatt mégis elvesznek. [Patrologia Graeca 99, 1164]

Szent Hilarion (Troitszkíj) érsek (✝1929) A szkizmatikusok (értsd: Moszkvai Patriarchátus, Konstantinápolyi Patriarchátus és a velük közösségben levők, a fordító megjegyzése.)  nemcsak azért fosztatnak meg az üdvözülés reményétől, mert keresztségük érvénytelen, hanem azért is, mert kívül vannak az Egyházon és ellenségeskednek azzal. A Szentlélek kegyelmét csak az kaphatja meg és őrizheti meg, aki egyesül az Egyház szeretetében. Aki elvált az Egyháztól, annak nincs szeretete. Aki nem szereti az Egyház egységét, nem rendelkezik Isten szeretetével, hiába jelenti ki, hogy övé Krisztus szeretete. A szeretet csak az Egyházzal való egység jelenlétében őrizhető meg, mert a Szentlélek csak az Egyház testét éleszti újjá. Nem lehet törvényes és elegendő ok az Egyháztól való elszakadásra; aki elválik az Egyháztól, nem rendelkezik a Szentlélekkel, mint ahogy a test levágott tagja sem rendelkezik az élet lelkével, annak ellenére, hogy egy ideig megőrzi korábbi identitását. Így, bár mindazok akik elváltak az Egyháztól ellenzik ezt, nem lehetnek jók; bár viselkedésük dicséretesnek tűnhet - már az Egyháztól való elszakadásuk is gonosszá teszi őket.

3. Adversus Haereses (Eretnekségek ellen) III. könyv.
4. Levelek, LXIX, 2 f. Levelek LXXIV, 6 Levelek LXXV, 14 Levelek LXIX, 10 f. Levelek LXX, 3 Levelek LXXIII, 6 Levelek LXXIV, 4 f. Levelek LXXV, 8, 12.
5. Lactantius: The Divine Institutes
6. Mt 23:33
7. Mt 26:49
8. Zsolt 139:21
9. Ter 3:15
10. Jeruzsálemi Szent Kürillosz összes művei, Szent István Társulat, Budapest, 2006
11. Damasus pápának írott levele
12. Sermo ad Caesariensis Ecclesia plebem
13. Más néven skizmatikus, mint pl a római katolikusok vagy a monofiziták.
14. Enchiridion Patristicum