2020. július 1., szerda

Szent Hészükhiosz a Pap - Az Éberségről és a Szentségről, Theodoulosnak Írva (részlet)

Szent Hészükhiosz a pap


 


Ismertető jegyzet

Szent Nikodémosz a soron következő mű, Az Éberségről és Szentségről, íróját Jeruzsálemi Hészükhiosz-al azonosítja, számos bibliai kommentár szerzője, aki az ötödik század első felében élt. De jelenleg, akadémikus körökben, az az elfogadott verzió, hogy Az Éberségről és Szentségről című mű egy teljesen más Hészükhiosz munkája, aki az Istenszülő 'El Nem Égő Csipkebokor' Kolostornak volt az apátja Szinájban. Szináji Hészükhiosz adatai bizonytalanok. Valószínűleg később élt, mint Létrás Szent János (hatodik vagy hetedik század), akinek a könyvét, A Mennyekbe Vezető Létra, úgy tűnik jól ismerte; valószínűleg a nyolcadik vagy kilencedik században élt. Amellett, hogy Létrás Szent Jánosra támaszkodik, művébe szemelvényeket olvaszt be Aszkéta Szent Márktól és Hitvalló Szent Maximosztól is. Szent Nikodémosz nagyra értékeli Szent Hészükhiosz munkáját, különösen az éberségre, a belső figyelmességre és a szív őrzésére vonatkozó tanításait. Hészükhiosz nagy odaadást tanúsít Jézus Krisztus Legszentebb Nevével szemben, és ez különösen értékessé teszi tanulmányát mindazok számára, akik a Jézus Imát gyakorolják.



Az Éberségről és a Szentségről, Theodoulosnak Írva

1.     Az éberség egy szellemi metódus, amely ha hosszú ideig serényen gyakorolják, teljes mértékben megszabadít minket, Isten segítségével, a szenvedélyes gondolatoktól, szavaktól és gonosz cselekedetektől. Az éberség elvezet, amennyire ez lehetséges, a felfoghatatlan Isten biztos ismeretéhez, és segít nekünk behatolni az isteni és rejtett misztériumokba; és lehetővé teszi számunkra, hogy minden isteni parancsolatot teljesítsünk az Ó- és az Újszövetségben egyaránt, valamint megadja nekünk az eljövendő kor minden áldását. Az éberség a, valódi értelemben vett, szív tisztasága, egy állapot, melyet Krisztus áldott meg, amikor azt mondta: „Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják Istent” (Mt 5:8); és amely szellemi nemessége és a szépsége miatt – vagy inkább gondatlanságunk miatt – rendkívül ritka a szerzetesek között. Mivel ilyen a természete, az éberségre csak nagy áron lehet szert tenni. De ha egyszer létrejön bennünk, elvezet minket egy igazi és szent életformába. Megtanítja nekünk, hogyan aktivizáljuk helyesen a lelkünk három jellemét[1], és hogyan őrizzük szilárdan az érzékeket. Elősegíti a négy fő erény napi szintű növekedését, és ez a teória alapja is.
2.     Mózes a nagy törvényhozó – vagy inkább a Szentlélek – jelzi ennek az erénynek a tiszta, átfogó és emelkedett karakterét, és megtanít minket arra, hogyan tegyünk rá szert, és hogyan tökéletesítsük, amikor azt mondja: „Figyelj magadra, hogy szívedben ne merüljön fel titkos dolog, ami gonoszság” (Mtörv 15:9, LXX) Itt a „titkos dolog” kifejezés a gonosz gondolat első megjelenésére utal. Ezt az Atyák a sátán által a szívben elültetett provokációnak* hívják. Amint ez a gondolat megjelenik a nouszunkban, gondolataink követni kezdik és szenvedélyes érintkezésbe lépnek vele.
3.     Az éberség egy minden erényt és minden parancsolatot átölelő út. A szív nyugalma és, mikor mentális képektől mentes, a nousz őrzése.
4.     Ahogy egy vakon született nem látja a nap fényét, úgy az, aki nem gyakorolja az éberséget, nem látja az Isteni Kegyelem gazdag sugarait. Nem tud megszabadulni a gonosz gondolatoktól, szavaktól és cselekedetektől, és ezen gondolatok és cselekedetek miatt, mikor majd meghal, nem lesz képes áthaladni a pokol urain[2].
5.     Az éberség a szív nyugalma, zavartalan bármilyen gondolattól. Ebben a nyugalomban a szív egyedül Jézus Krisztust lélegzi és invokálja, végtelenül és szakadatlanul, aki az Isten Fia és Ő maga Isten. Megvallja Őt, akinek egyedül van hatalma megbocsájtani bűneinket, és az Ő segítségével bátran szembenéz ellenségeivel. Ezen az invokáción keresztül folyamatosan Krisztusba burkolódzik, Aki titkosan átistenít minden szívet. A lélek minden tőle telhetőt megtesz, hogy kellemességét és belső küzdelmét rejtve tartsa az emberek előtt, így a gonosz, aki titokban tör rá, nem viszi bele a bűnbe és nem teszi tönkre értékes művét.
6.     Az éberség, az a gondolatok egy folyamatos rögzítése és megállítása, a szív kapujában. Íjmódon a ragadozó és gyilkos gondolatok megjelöltetnek közeledésük közben, és amit mondanak vagy tesznek az feljegyeztetik; és láthatjuk, hogy milyen megtévesztő és furcsa formában próbálják rászedni a nouszt. Ha ebben lelkiismeretesek vagyunk, nagy tapasztalatra tehetünk szert a szellemi hadviselésben.
7.     Abban aki megpróbálja megakadályozni a gonosz gondolatok és cselekedetek forrását, a nouszban való éber figyelem folyamatossága jön létre, a pokol és az Isten félelme, az Istennek a lélekéből való visszahúzódása és különböző megpróbáltatások révén, melyek fegyelmezik és irányítják őt. Mert ezek a visszahúzódások és nemvárt megpróbáltatások segítségünkre vannak, hogy korrigáljuk életünket, különösen amikor már egyszer megtapasztaltuk az éberség nyugalmát, hajlamosak vagyunk elhanyagolni. A figyelem folyamatossága belső stabilitást eredményez; a belső stabilitás pedig az éberség természetes megerősödését eredményezi; és ez a megerősödés fokozatosan és megfelelő mértékben ad szemlélődő* betekintést a szellemi hadviselésbe. Ezt a maga idejében a Jézus Imában való kitartás követi és az a Jézus adományozta állapot, melyben a nousz, minden képtől szabadon, teljes hészükhiát élvez.
8.     Amikor az elme, menedéket találva Krisztusban és Őt hívva, szilárdan áll és visszaveri a láthatatlan ellenségeket, mint egy vadállat a biztos menedékből egy halom vadászkutyával szemben, akkor magában jóval előre látja azok lesből való támadását.
9.     Ha ismerettel rendelkezel, és megadatott neked az a kegyelem, hogy "hajnalhasadtakor Isten előtt állj, és ne csak látható légy, hanem láss" (Vö. Zsolt. 5:3 LXX, 5:4 Nv.), akkor sejteni fogod szavaim jelentését. Máskülönben légy éber és majd megadatik neked.
10.  Sok víz van a tengerben, de a rendkívüli éberség és Jézus Krisztus Imája, gondolatoktól zavartalanul, a szükséges alapok a belső virrasztáshoz és a lélek feneketlen nyugalmához, a titkok legmélyéhez és a páratlan teóriához, a szerénységhez amely ismer és megbecsül, az egyenességhez és szeretethez. Ennek az éberségnek és Imának felfokozottnak, koncentráltnak és szakadatlannak kell lennie.
11.  Írva vagyon: „nem mindenki, aki azt mondja nekem: 'Uram, Uram!', megy be a mennyek országába, csak az, aki megteszi Atyám akaratát” (Mt. 7:21). Az Atya akaratát a következő szavak jelzik: „Akik szeretitek az Urat, gyűlöljétek a rosszat” (Zsolt. 97:10). Ezért kell imádkoznunk Jézus Krisztus Imáját, és gyűlölnünk gonosz gondolatainkat. Íjmódon teljesítjük Isten akaratát.
12.  Egyszülött Fián keresztül, Isten megadta nekünk a szent élet modelljét, és visszahívott minket ősi bukásunkból. Sok más dolog mellett, megtanított minket, mivel gyengék vagyunk, hogyan harcoljunk szerénységgel, böjttel, imával és éberséggel a démonok ellen. Mert, amikor megkeresztelkedése után Ő elvonult a sivatagba és a sátán eljött hozzá, mintha csupán ember volna, Ő a böjttel megkezdte szellemi hadviselését és ezáltal megnyerte a csatát – annak ellenére, hogy Ő Isten és az istenek Istene, és nem lett volna szüksége ilyen eszközökre.
13.  Most elmondom neked egyszerűen és érthetően, mit tartok olyan éberségnek, amely fokozatosan megtisztítja a nouszt a szenvedélyes gondolatoktól. A szellemi hadviselés ezen idejében nem szándékozom véka alá rejteni, ami ebben az értekezésben hasznos lehet, különösen az egyszerűbb emberek számára. Ahogy Pál Apostol mondja: "Figyelj, gyermekem Timóteus, arra amit olvasol." (Vö. 1 Tim. 4:13).
14.  Az éberség egyik fajtája minden mentális kép vagy provokáció szoros vizsgálatából áll; mert csak is a mentális képek segítségével tud a Sátán megalkotni egy gonosz gondolatot, és bejuttatni azt a nouszba, annak érdekében hogy tévútra vezesse.
15.  A második fajta figyelem a szív megszabadítása minden gondolattól, teljesen csendben, nyugalomban és az imában tartva azt.
16.  A harmadik fajta az Úr Jézus Krisztus folyamatos és alázatos segítségül hívásából áll.
17.  A negyedik fajta pedig a halálunk gondolatának folyamatos észben tartása.
18.  Az éberségnek ezen fajtái, gyermekem, mint ajtónállók funkcionálnak a gonosz gondolatokkal szemben. Máshol, ha Isten lehetővé teszi számomra, részletesebben fogok foglalkozni egy további típussal, mely a többivel együtt szintén hatékony: ez az, hogy a tekintetünket a mennyre rögzítjük, és semmi anyagira nem fordítunk figyelmet.
19.  Amikor bizonyos mértékig elvágtuk a szenvedélyek okait, időt kell fordítanunk a szellemi szemlélődésre; mert ha ezt elmulasztjuk, akkor könnyedén visszatérünk az anyagi szenvedélyekhez, és így nem érünk el semmit, csak az intellektusunk teljes elsötétedését és az anyagi dolgokhoz való visszatérést.
20.  A szellemi hadviseléssel foglalkozó embernek egyidejűleg rendelkeznie kell alázattal, tökéletes éberséggel, a cáfolat* erejével és az imával. Rendelkeznie kell alázatossággal, mivel harca az arrogáns démonokkal szemben folyik, így szívében lesz Krisztus segítsége, mert "az Úr gyűlöli az arrogánsakat" (Vö. Péld. 3:34). Rendelkeznie kell éberséggel, hogy mindig tisztán tartsa szívét a gondolatoktól, még azoktól is, melyek jónak tűnnek. Rendelkeznie kell a cáfolat erejével, hogy amikor csak felismeri az ördögöt, akkor azonnal dühösen visszautasíthassa őt; mert írva vagyon: „Hadd feleljek meg azoknak, akik gyaláznak engem; csak Istenben nyugszik meg a lelkem.” (Zsolt. 119:42; 62:1. LXX). Rendelkeznie kell imádsággal, hogy amint megcáfolta az ördögöt, Krisztust hívhassa „Szavakba nem foglalható sóhajtásokkal” (Róm. 8:26). És látja majd a sátánt megtörve, és megfutamítva Jézus tiszteletreméltó nevétől – látni fogja őt és színlelését szétszórva, mint a port vagy füstöt a szélben.
21.  Ha nem tettünk szert a gondolatoktól mentes imára, akkor nincs fegyverünk amivel harcolhatnánk. Ezalatt azt az imát értem, mely mindig tevékeny a lélek legbensőbb szentélyében[3], és amely Krisztus segítségül hívása által megkorbácsolja és kiégeti titkos ellenségünket.
22.  Nouszod pillantásának gyorsnak és lelkesnek kell lennie, hogy képes legyen észlelni a betörő démonokat. Amikor pedig észlelsz egyet, azonnal meg kell cáfolnod, összezúzva mint egy kígyó fejét. Ugyanakkor hívd könyörögve Krisztust, és megtapasztalod majd Isten láthatatlan segítségét. Akkor tisztán észleled majd a szív becsületességét.
23.  Csakúgy, mint aki a tömeg közepén tükröt tart kezében és abba belenéz, nem csak saját arcát látja benne, hanem mindazokét akik vele együtt néznek a tükörbe, így aki a saját szívébe néz, nemcsak saját állapotát látja, hanem a démonok fekete ábrázatait is.
24.  A nousz nem tudja meghódítani a démoni fantáziákat a saját, segítség nélküli erejével, és soha nem is szabadna ezzel próbálkoznia. A démonok egy ravasz sokaság: úgy tesznek, mintha legyőztük volna őket, majd eltelítenek minket önbecsüléssel. De amikor Jézus Krisztust hívjuk segítségül, akkor még egy percig sem merik játszani velünk az ő trükkjeiket.
25.  Ne légy öntelt, mint az ősi izraeliták, hogy így kijátszd magad a szellemi ellenségeid kezére. Mert az izraeliták, a mindenség Istene által megszabadultak az egyiptomiaktól, öntött bálványt készítettek, hogy segítsenek nekik (Vö. Kiv. 32:4).
26.  Az öntött bálvány a megrontott nouszunkat szimbolizálja. Mindaddig, amíg a nousz Jézus Krisztust hívja segítségül a démonok ellen, könnyedén legyőzi azokat, elriasztva láthatatlan erejiket e tudásból született képességgel. De amikor ostobán önmagába veti minden bizalmát, fejjel előre zuhan mint a sólyom. Mert írva vagyon: „Segítőm és oltalmazóm az Úr, szívem benne remél s Ő megsegít engem” (Zsolt. 28.7); és „Az Úron kívül ki fog felkelni értem a gonoszok ellen, és ki áll mellém a gonosztevőkkel szemben?” (Zsolt. 94:16) Bárki, aki önmagába és nem Istenbe veti bizalmát, az fejjel fog előre zuhanni.
27.  Ha részt akarsz venni a szellemi hadviselésben hagyd, hogy az a kis állat, a pók, szolgáljon neked mindig például a szív nyugalmára; ellenkező esetben nem leszel olyan nyugodt a nouszodban, mint amilyennek lenned kellene. A pók kis legyekre vadászik; de te Babilon csecsemőit (Vö. Zsolt. 137:9) fogod folyamatosan legyilkolni, ha küzdelmedben és e mészárlás során nyugodt vagy lelkedben, mint a pók; a Szentlélek áldása száll majd reád.
28.  Lehetetlen megtalálni a Vörös-tengert a csillagok között, vagy járni ezt a földet a levegő lélegzése nélkül; így az is lehetetlen, hogy szívünket megtisztítsuk a szenvedélyes gondolatoktól és kiűzzük annak szellemi ellenségeit, Jézus Krisztus gyakori segítségül hívása nélkül.
29.  Légy éber, amint nap mint nap utazol az elme szűk, de örömteli és élvezetes útján, alázatosan szívedben tartva figyelmedet, vádolva magadat, készen az ellenségeid megcáfolására, a halálodra gondolva és Jézus Krisztust invokálva. Ezután látni fogod a Szentek Szentjét, és Krisztus által mély misztériumokkal fogsz megvilágosodni. Mert Krisztusban „a bölcsesség és a tudomány minden kincse rejlik”, és „mert őbenne lakik az Istenség egész teljessége testi formában” (Kol. 2:3, 9). Krisztus jelenlétében érezni fogod a Szentlélélek felemelkedését a lelkedben. A Szentlélek az, aki beavatja az ember nouszát, hogy „fedetlen arccal” (2Kor 3:18) szemlélhessen. Mert „senki sem mondhatja: -Jézus az Úr-, csakis a Szentlélek által” (1Kor 12:3). Más szóval, a Szentlélek az, aki misztikusan megerősíti bennünk Krisztus jelenlétét.
30.  Azoknak akik szeretik a valódi tudást tudniuk kell, hogy néha a démonok irigységükben elbújnak és elállnak a nyílt csatától, megpróbálnak figyelmetlenné tenni minket, hogy hirtelen csapdába ejtsék nouszunkat és újra figyelmetlenségbe taszítsák elménket. A szüntelen céljuk az, hogy meggátolják a szívet az éberségben, mert tudják hogy az ilyen éberség mily nagyon táplálja a lelket. Mi ezzel szemben, a Jézus Krisztus Urunkra való emlékezés révén, meg kell duplázzunk erőfeszítéseinket, hogy szellemi szemlélődést érjünk el; és akkor a nousz majd ismét a csatában találja magát. Minden amit teszünk, azt nagy alázattal végezzük, és egyedül, ha mondhatom így, az Úr akaratával.
31.  Mi, akik coenobikus monostorban élünk, saját szabad választásunkból boldogan lemondunk szabad akaratunk egészéről, az igumenhez való hűségen keresztül. Íjmódon, Isten segítségével, bizonyos fokig engedékennyé és önfejűségtől mentessé válunk. Jó ha szert teszünk erre a művészetre, mert akkor epénk nem gerjed majd fel, és mi sem fogjuk természetellenesen és kontrollálhatatlanul felizgatni lelkünk indulatos erejét, mert így megfosztatnánk az Istennel való közösségünktől a láthatatlan hadviselésünkben. Ha önfejűségünkről nem mondunk le önszántunkból, az haragra gyúl majd azokkal szemben, akik megpróbálnak minket arra késztetni, hogy le mondjunk róla; és akkor az indulatos erőnk sértően agresszívvá válik, és így tönkreteszi a nagy erőfeszítések árán, a szellemi hadviselésről megszerzett ismereteinket. Az indulatos erő természeténél fogva romboló. Ha a démoni gondolatok ellen fordítják, akkor elpusztítja őket; de ha emberek ellen kél fel, akkor tönkreteszi a jó gondolatokat, amik bennünk vannak. Más szavakkal élve, az indulatos erő, bár Isten fegyverként vagy mint egy íjként adta a gonosz gondolatok ellen, a másik irányba is fordítható és a jó gondolatok elpusztítására is lehet alkalmazni, mivel az mindent elpusztít amire csak rászegezik. Láttam én már lelkes kutyát, ami széttépte a farkast, de ugyanakkor a bárányt is.
32.  Meg kell fékeznünk a laza beszédet, mint az áspiskígyó mérgét, a túl sok társaság pedig olyan, mint a „viperák fajzata” (Mt. 3:7), mert belesodorhat bennünket a belső küzdelem teljes elfelejtésébe és leránthatja a lelket az örömnek abból a magasságából, amit a szív tisztasága ad nekünk. Ez az átkozott feledékenység csakannyira ellentétben áll az éberséggel, mint a víz a tűzzel, és mindig erőteljesen harcol az ellen. A feledékenység gondatlansághoz, a gondatlanság pedig közönyhöz, lustasághoz és természetellenes vágyakhoz vezet. Íjmódon visszatérünk oda, ahonnan indultunk, mint egy "kutya a saját hányadékához" (Vö. 2 Pét. 2:22). Szóval, kerüljük a laza beszédet, mint halálos mérget. Ami a feledékenységet és annak minden következményét illeti, meggyógyíthatóak a nousz legszigorúbb őrzése és az Úr Jézus Krisztus állandó segítségül hívása által. Mert nélküle semmit sem tehetünk (Vö. Jn. 15:5).
33.  Nem köthetünk barátságot egy kígyóval és nem hordozhatjuk az ingünk alatt, ahogy szentté sem válhatunk, amíg szükségletein felül dédelgetjük és babusgatjuk a testünket. A kígyó természete az, hogy megmarjon bárkit aki hozzá ér, a testé pedig, hogy érzéki élvezettel szennyezze be azt, aki elkényezteti. Amikor vétkezik, a testet kegyetlenül meg kell korbácsolni, mint egy elszökött részeg rabszolgát; éreznie kell az Úr korbácsát. Romlandó agyagnak éjszakai rabszolgája, nem engedhető meg neki az enyelgés; meg kell vele ismertetni, a valódi és romolhatatlan Úrnőjét. Amíg el nem hagyod ezt a világot, ne bízz a testben. 'A test törekvése', ahogy mondják, 'ellenszegülés az Istennek, mert nem veti alá magát Isten törvényének. A test a Lélek ellen vágyakozik. Azok, akik a testben vannak, nem felelhetnek meg Isten akaratának; de mi nem a testben vagyunk, hanem a Lélekben' (Vö. Róm. 8:7-9; Gal. 5:17).
34.  A morális ítélet feladata mindig az, hogy a lélek indulatos erejét arra ösztönözze , hogy részt vegyen a benső hadviselésben és, hogy önkritikussá tegyen minket. A bölcsesség feladata az, hogy az intelligenciát szigorú éberségre, állandóságra és szellemi szemlélődésre ösztönözze. A bölcsesség feladata az, hogy a lélek vágyakozó jellegét* a szentség és Isten felé irányítsa. A lelkierő feladata pedig az, hogy irányítsa az öt érzéket és mindig irányítás alatt tartsa őket, hogy azokon keresztül sem a benső énünk, sem a szívünk, sem pedig a külső énünk, a test, ne legyenek beszennyezve.
35.  "Az Ő felsége honol Izrael felett" (Zsolt. 68:34 LXX, 68:35 Nv.), azaz, azon nousz felett, amely látja, már amennyire ez lehetséges, Isten dicsőségét. "És az Ő ereje a fellegek között van" (Ibid.), azaz, a ragyogó lelkekben, melyek a hajnal felé néznek. Az ilyen lelkekben felfedi szépségét, Ő, aki az Atyájának jobbján ül, fényt árasztván rájuk, mint ahogy a nap sugarakat áraszt a tiszta felhőkbe, és megszépíti őket.
36.  Egyetlen bűnös, mondja a Szentírás, sok tisztességet tönkretesz (Vö. Préd. 9:18); miközben egy nousz, amely vétkezik elveszti mennyei eledelét és italát (Vö. Préd. 9:7)
37.  Nem vagyunk erősebbek mint Sámson, bölcsebbek mint Salamon, nem ismerjük jobban Istent mint Dávid, és nem szeretjük jobban Istent, mint Péter, az apostolok fejedelme. Tehát ne bízzunk magunkban; mert aki önmagában bízik, az fejjel fog előrezuhanni.
38.  Tanuljunk alázatot Krisztustól, megaláztatást Dávidtól, és Pétertől azt, hogy könnyeket hullajtsunk a történtekért; de tanuljunk meg azt is, hogy elkerüljük Sámson, Júdás és az emberek legbölcsebbjének, Salamonnak az elkeseredését.
39.  A sátán, minden erejével, „mint ordító oroszlán körüljár, keresve, kit nyeljen el.” (1 Pét. 5:8) Így hát soha nem szabad enyhítened szíved éberségén, cáfolásod erején vagy az imádságodon Jézus Krisztushoz, mi Istenünkhöz. Nem találsz Jézusnál nagyszerűbb segítőt egész életedben, mert Ő egyedül, mint Isten, ismeri a démonok csalárd módszereit, finomságukat és ravaszságukat.
40.  Hagyd hát, hogy lelked bízzon Krisztusban, hagyd hogy hívja Őt és sohase féljen; mert harcol, nem egyedül, hanem egy hatalmas Király, Jézus Krisztus segítségével, aki a mindenek teremtője, mind testteleneké és megtestesülteké, mind láthatóké és láthatatlanoké.
41.  Minél tovább esik az eső a földre, az annál puhább lesz, hasonlóan, minél többet hívjuk segítségül Krisztus szent nevét, az annál jobban megörvendezteti szívünk talaját.
42.  Azoknak, akiknek nincs tapasztalatuk, tudniuk kell, hogy csak a nouszunk folyamatos ébersége és Jézus Krisztus, Teremtőnk és Istenünk, folyamatos segítségül hívása révén tudjuk, mi lélekben és testben durvák és nehézkesek, leküzdeni testtelen és láthatatlan ellenségeinket; mert azok nem csak kifinomultak, gyorsak, kárörvendőek és rosszindulatúak, hanem az Ádám óta eltelt évek során tapasztalattá váltak a hadviselésben. A tapasztalatlanoknak a Jézus ima szolgál fegyverként és az az impulzus, hogy kipróbálják és megkülönböztessék, mi származik Istentől. A tapasztaltaknak a legjobb metódus és tanító jutott: Magának Istennek az aktivitása, megkülönböztetése és békéje.
43.  Csakúgy, mint egy gyermek, fiatal és naiv, örül hogy látja a bűvészt és ártatlanságában követi őt, így lelkünk is, mivel Ura által egyszerűnek és jónak teremtetett, örvendezik az ördög megtévesztő provokációiban. És ha egyszer megtévesztették, úgy követ valami sötét dolgot, mintha az jó lenne, csak úgy mint ahogy egy galambot elcsalnak a fiókáinak ellenségei. Ily módon gondolatai összefonódnak az ördög által provokált fantáziával, függetlenül attól hogy ez egy gyönyörű nő arca vagy más valami, amit Krisztus parancsolatai megtiltanak. Ezután, igyekezvén megragadni bármely eszközt, melynek révén ténylegesen elérheti azt, ami vonzza, a lélek hozzájárul a provokációhoz és, saját elítéltetésére, ezt a bűnös szellemi fantáziát, a test segítségével, egy konkrét cselekedetre fordítja.
44.  Ilyen a gonosz ravaszsága, és ezekkel a nyilakkal megmérgez minden lelket. Ezért nem biztonságos ezeket a gondolatok beengedni a szívünkbe, annak érdekében hogy növeljük a nousz háborús tapasztalatát, főleg ezzel kezdeni, amikor a lélek még mindig nagyban élvezi ezeket a démoni provokációkat és örömét leli azok gyakorlásában. Hanem amint érzékeljük őket, ellentámadásba kell lendülnünk és visszavernünk őket. Amikor a nousz egyszer már éretté vált ebben a kiváló tevékenységben, fegyelmezett és figyelmes. Ettől kezdve szakadatlanul részt vesz a csatában, hogy ezeket a kis "rókakölyköket" valódi fényükben észlelje, ahogy a Próféta hívja őket (Én. 2:15), és könnyedén megragadja azokat. Csak amikor már rendelkezünk ilyen ismeretekkel és tapasztalatokkal, akkor szabad beengednünk és elítélnünk őket.
45.  Ahogy lehetetlen a tűznek és a víznek, hogy egy csövön együtt haladjanak át, így lehetetlen az is, hogy a bűn belépjen a szívbe anélkül, hogy először kopogtatna az ajtón, egy az ördög által kiváltott fantázia formájában.
46.  Először jön a provokáció[4], majd az azzal való társulásunk, amikor gondolataink keverednek a gonosz démonokéval. Harmadjára jön a provokációhoz való társulásunk, amikor mind a kétfajta gondolatok azt találgatják, hogyan kövessük el a bűnt a gyakorlatban. Negyedjére jön a konkrét cselekvés – vagyis maga a bűn. Ha azonban a nousz figyelmes és éber, és ellentámadásával egyszerre visszaveri a provokációt, ellentmond annak és segítségül hívja az Úr Jézust, annak következményei hatástalanok maradnak; mert az ördög, mint testtelen értelem, csak fantáziák és gondolatok segítségével tudja becsapni lelkünket. Dávid az ördögnek ezen provokációiról beszélt, amikor azt mondta: „Reggelenként kiirtom az ország minden bűnösét, hogy kigyomláljak az Úr városából minden gonosztevőt” (Zsolt 101:8); és Mózes pedig a provokációhoz való hozzájárulásról beszélt szavaiban: „ne lépj szövetségre velük és isteneikkel” (Kiv. 23:32).
47.  A nousz láthatatlanul harcban áll az értelemmel – a démoni értelem a mi nouszunkkal. Így hát a szívünk mélyéből kell minden pillanatban segítségül hívnunk Krisztust, hogy zavarja el tőlünk a démoni értelmet, és együttérzésében, adja meg nekünk a győzelmet.
48.  Hagyd, hogy számodra a szív csendjének modellje az a férfi legyen, aki tükröt tart kezében, melybe figyelmesen belenéz. Akkor látni fogod a szívedben lévő jót, és gonoszt egyaránt.
49.  Lásd, hogy sosincs egyetlen gondolat sem a szívedben, akár értelmetlen akár értelmes; akkor majd könnyedén felismered azt az idegen törzset, az egyiptomiak elsőszülött fiait.
50.  Az éberség egy kegyelemteli és sugárzó erény, ha Te irányítod, Krisztus Istenünk, és az az emberi nousz mély alázatosságával és készenlétével párosul. Ágai elérnek a tengerekig és kontempláció mélységéig, hajtásai a gyönyörű és isteni misztériumok folyóiig (Vö. Zsolt. 80:11). Ismét megtisztítja a nouszt, mely elhasználódott az istentelenségben, a démoni gondolatok sós oldata és a test ellenséges akarata révén, ami a halál (Vö. Rom. 8:6-8).
51.  Az éberség kecses és sugárzó erény, amikor Ő, Krisztus a mi Istenünk, vezeti és az emberi nousz óvatossága és mély alázata kíséri. Ágazatai eljutnak a szemlélődés tengereihez és mély szakadékaihoz, hajtásai a szépséges és isteni rejtélyek folyóihoz (Vö. Zsolt. 80:12). Újra megtisztítja a démoni gondolatok sóoldatától és a test ellenséges akaratától, amely a halál (Vö. Róm 8:6-8), istentelenségbe sodródott nouszt.

Fordította: Németh A. István ©


[1]    Lásd bővebben a szójegyzékben – "A Lélek Vágyakozó Jellege" alatt. (A fordító megjegyzése)
[2]    Egyértelmű utalás az Orthodox Egyház, a lélek halál utáni sorsára vonatkozó tanítására, mely szerint az embereknek különböző "vámokon" kell áthaladniuk halálukat követően, ahol számot kell adjanak a földi életük során elkövetett bűneikről. (A fordító megjegyzése)
[3]    Azaz a nouszban (A fordító megjegyzése)
[4]    A kísértés fokozatait lásd bővebben a szójegyzékben.