2020. július 1., szerda

Szent Nikiforosz a Hészükhaszta - Az Éberségről és a Szív Őrzéséről

Szent Nikiforosz a Hészükhaszta
(13. század)
           



Ismertető jegyzet


Nikiforosz a Hészükhaszta[1], más néven Nikiforosz a szerzetes vagy Nikiforosz az Áthoszi, a tizenharmadik század második felében élt. Itália földjén született, ahogy azt Palamasz Szent Gergelytől tudjuk,[2] és eredetileg Római Katolikus volt. De elutasítva azt, amit Palamasz Szent Gergely a latin nyugat „kakodoxy-ának”[3] nevez, elutazott a Bizánci Birodalomba, ahol felvette az orthodox hitet, és szerzetessé lett Áthosz Szent Hegyén. Itt, Palamasz szerint, elmerült a „csendben és nyugalomban”*, – ez valószínűleg azt jelenti, hogy egy kis remetelakban élhetett, és nem egy teljesen rendezett Cenóbiumban – majd végül elvonult a hegy „legeldugottabb részeire”. Mint Filadelfiai Theoliptosz, ő is hevesen ellenezte Nyolcadik Mihály unionista irányelvét, bebörtönzéséről és száműzetéséről, amit ennek következtében kellett elszenvednie1276-77-ben, saját kezűleg hagyott hátra egy beszámolót.[4] Halála valószínűleg még 1300 előtt bekövetkezett. A jelen mű, Az Éberségről és a Szív Őrzéséről, Palamasz által is említve van, aki a következőket írja: „Látva azt, hogy sok kezdő képtelen volt kontrollálni nouszuk instabilitását, még csak korlátozott mértékben is, Nikiforosz előállt egy metódussal, ami által egy bizonyos szintig szabályozni tudták fantáziájuk kóborlását.”[5] A szóban forgó „metódus” nagyon hasonlít Az Ima Három Metódusa című művében, Új Teológus Szent Szimeon által javasolt pszichoszomatikus technikára. Nikiforoszt gyakran tartják ennek a fizikai „metódusnak” a feltalálójának, de Palamasz ezt nem igazolja. Valószínűbbnek tekinthető az, hogy a „gyakorlat” már egy régóta élő hagyomány volt a Szent Hegyen és másutt, mely szóbeli hagyományként szállt mesterről tanítványra, és Nikiforosz – Új Teológus Szent Szimeonnal egyetemben – nem tett mást, mint elsőként tette közzé ennek a technikának az írott leírását. Az Éberségről írt művének fő témája az önmagunkba való visszatérés szükségessége, leereszkedni a nousszal a szív mélységeibe, és ott keresni a belső királyság rejtett kincseit. A különböző írások rövid antológiája után, felhívva a figyelmet a nousz őrzésére, Nikiforosz azzal fejezi be, hogy ezt a fizikai „metódust”, mint a „szívbe való belépés” és a szellemi éberség elérésének gyakorlati eszközeként javasolja. Palamasz elismeri, hogy Nikiforosz „egyszerűen és kifinomulatlanul”[6] fejezi ki magát. Palamasz kihangsúlyozza, hogy a nousznak a szívbe való leereszkedését nem szó szerint kell értelmezni, mivel a mentális képességeink nem a fizikai szívben helyezkedek el, „mint egy tartályban”.[7] De mégis létezik egy valódi korreláció – amit néha az analógia-részvétel kapcsolatának neveztek – a fizikai modalitásaink és mentális vagy szellemi állapotunk között. „A bűnbeesés óta belső lényünk természetesen alkalmazkodik a külső formákhoz.”[8] Így Palamasz is arra a következtetésre jut, hogy Nikiforosz helyesen járt el, amikor bizonyos technikákat javasolt, melyek által a testi energiáinkat felhasználhatjuk az imádság gyakorlásához.


Az Éberségről és a Szív Őrzéséről*


Te aki hevesen vágyakozol, hogy elérd a mi Üdvözítőnk Jézus Krisztus csodás és isteni megvilágosítását; hogy szívedben érezd az ég feletti tűzet, és hogy tudatosan megbékélj Istennel; hogy elidegenítsd magad a világi dolgoktól azért, hogy megtaláld és birtokold a szíved szántóföldjén elrejtett kincset (Vö. Mt. 13:44); hogy itt és most fellobbantsd lelked lángját és lemondj mindenről, ami csak itt és most van; és hogy szellemileg megismerd és megtapasztald a mennyek királyságát, ami benned van (Vö. Lk. 17:21): gyere és én átadom neked az örökkévaló mennyei élet tudományát, vagyis inkább egy olyan módszert, amely ha alkalmazod, fájdalommentesen és fáradság nélkül elvezet téged a szenvtelenség* kikötőjébe, a preleszt vagy a démoni megfélemlítés veszélye nélkül. Ilyen terrort csak akkor tapasztalunk, ha engedetlenségünknek köszönhetően eltávolodunk attól az élettől, melyet levázolni készülök. Ez volt Ádám sorsa, amikor megszegte Isten parancsolatait: társulva a kígyóval és bízván benne, az eltelítette őt a preleszt gyümölcseivel (Vö. Ter. 3:1-6.), és így szerencsétlenül belevetette magát, és mindazokat akik utána jöttek, a halál, a sötétség és a romlás gödrébe.
Így hát vissza kellene térnünk magunkhoz, testvérek, egyszer és mindenkor elutasítva a kígyó tanácsát, és a közönséges felé való elhajlásunkat. Mert nem tudunk megbékélni Istennel, és hozzá hasonlítani, hacsak először vissza nem térünk önmagunkba, amennyiben ez a hatalmunkban áll. A csoda abban rejlik, hogy elszakadunk a világ zavaró és hiábavaló aggályaitól, és így hajthatatlanul megragadjuk a bennünk rejlő mennyei királyságot.
Ezért hívták a szerzetesi életet a művészetek művészetének és a tudományok tudományának. Mert ebből a szent tudományból nem kapunk semmi romlandót, hogy a nouszunkat a magasabbakról az alsóbb dolgokra irányítsuk, és teljesen elfojtsuk. Éppen ellenkezőleg, furcsa, leírhatatlan áldásokat kínál nekünk, hogy „Amit szem nem látott, fül nem hallott, ami az ember szívébe föl nem hatolt” (1Kor 2:9). Ettől fogva „nem a vér és a test ellen kell küzdenünk, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, a sötétség világának kormányzói ellen” (Ef. 6:12). Ha tehát ez a jelen kor* a sötétség kora, akkor meneküljünk belőle. Távolodjunk el tőle gondolatainkban, hogy semmi közünk ne legyen Isten ellenségéhez. Mert ha úgy döntesz, hogy ennek a kornak a barátja vagy, Isten ellensége vagy (Vö. Jak. 4:4). És ki tud segíteni Isten ellenségén?
Ezért utánozzuk apáinkat, és mint ők tették, keressük mi is a kincset szíveinkben. Amikor pedig megtaláltuk, minden erőnkkel ragaszkodjunk hozzá, mind művelve, mind őrizve azt (Vö. Ter. 2:15); mivel a kezdetektől fogva erre lettünk rendeltetve. És ha egy új Nikodémosz tűnne fel, és elkezdene vitatkozni azt kérdezve, 'Hogyan léphet be bárki is a saját szívébe és, hogyan munkálkodhat vagy lakhat ott?' – mint ahogy az eredeti Nikodémosz, kételkedve a Megváltóban, azt kérdezte, „Hogyan születhet meg az ember, ha már vén? Csak nem mehet be ismét anyja méhébe, hogy megszülessék?” (Jn. 3:4) – a következő szavakkal válaszoljunk neki, „A szél ott fúj, ahol akar!” (Jn. 3:8) Ha tele vagyunk hitetlenséggel és kétségekkel az aszkéta élet praxisával kapcsolatban, hogyan élvezhetnénk a teória* gyümölcseit? Mivel a praxis az, ami beavat minket a teóriába.
Az ilyenfajta kételkedőket nem lehet meggyőzni írásos bizonyíték nélkül. Ezért ebben az elbeszélésben, sokak hasznára, részleteket fogok mellékelni a szentek életéből és írásaiból: ezeknek olvasása el kell, hogy oszlasson minden kétséget. Remete Szent Antallal fogom kezdeni, majd fojtatni fogom az ő utódaival, a lehető legjobban kiválasztva és kifejtve szavaikat és cselekedeteiket, hogy megerősítsem, amiről eddig beszéltem.

Remete Szent Antal Atyánk életéből
Egyszer két testvér elindult, hogy meglátogassák Szent Antalt, de útközben elfogyott a vizük és az egyikük szomjan halt, a másik pedig közel állt a halálhoz. Képtelen volt tovább menni, ezért lefeküdt a földre, és várta a halált. De Antal, a hegyen ülve, magához hívott két szerzetest, akik épp nála jártak, és sürgősen azt mondta nekik „Fogjatok egy korsó vizet és, amilyen gyorsan csak lehet, induljatok el az Egyiptom felé vezető úton: két ember ide tartott, de az egyik meghalt és a másik is megfog, ha nem igyekeztek. Ez imádkozás közben lett kinyilatkoztatva számomra.” A szerzetesek elindultak; az egyik embert holtan találták, és el temették, miközben a másikat megitatták vízzel és elvitték az öreghez. Nagyjából egy napi út volt. Ha azt kérdeznéd miért nem szólt Antal mielőtt az első ember meghalt, azt mondanám, hogy a kérdésed nem megfelelő: a halálról szóló döntés nem Antalé volt, hanem Istené, és Ő hagyta, hogy az első ember meghaljon, majd kinyilatkoztatást küldött Antalnak a második emberről. A csoda Szent Antallal történt, és egyedül ővele, mert miközben a hegyen ült, éberen őrizte szívét, és így az Isten megmutatta neki mi történt távol tőle.
Látod, hogyan tudta Szent Antal a szív ébersége által érzékelni Istent, és szert tenni a látnoki képességre? Mert Isten a szívben mutatkozik meg a nousz számára, először –Lépcsős Szent János szerint – mint tűz, mely megtisztítja a szeretőjét majd, mint világosság, ami megvilágítja a nouszt, és istenivé teszi azt.

Szent Theodósziosz Apát Életéből
Szent Theodószioszt annyira mélyen megsebesítette a szeretet édes nyila, és annyira erősen megbéklyózta, hogy a tényleges gyakorlatban is beteljesítette a legfontosabb parancsolatot: „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből” (Máté 22:37). Az ilyen állapot, csak oly módon érhető el, hogy a lélek természeti erőit úgy összpontosítjuk, hogy azok, csak a Teremtő felé törekedjenek. Szent Theodósziosz lelkében annyira hatalmasak voltak ezek a szellemi energiák, hogy amikor buzdított valakit, gyakran döbbenetet keltett; mégis, mikor rendreutasított, mindig gyengéd és kedves volt. Ki más tudott volna oly sok emberrel beszélni, és a szolgálatukra lenni, úgy, hogy ezzel egy időben összpontosítva, és befelé fordítva tartja érzékeiket? Ki más élvezhetett volna olyan belső békét, mint amilyet a sivatagban élők élveztek, a zűrzavar kellős közepén? Ki más tudott volna ugyanolyan maradni a tömegben is, mint ha egyedül lett volna? Így hát a Nagy Theodósziosz, az érzékek összpontosítása és befelé fordítása lévén, megsebesült a Teremtő iránti szeretettől.

Szent Arszéniosz Életéből
Szent Arszéniosz szabályává tette, hogy soha nem beszélt semmiről írásban és nem küldött leveleket sem. Ez nem gyengeség vagy alkalmatlanság miatt volt így. – Hogy is lehetett volna, látván azt hogy oly könnyű volt számára az ékesszóló beszéd, mint másoknak a hétköznapi társalgás? – Hanem az általa hosszú ideje gyakorolt hészükhia és az önfitogtatással szembeni nagy ellenszenve miatt. Ugyan ebből az okból kifolyólag nagyon ügyelt arra, hogy amikor templomba vagy bármely más összejövetelre ment, ne figyeljen más emberekre, és azok se vegyék őt észre; általában, hogy elrejtse magát, beállt egy oszlop mögé vagy valami más takarást biztosító objektum mögé, és nem keveredett a többi emberrel. Ez a szent ember és földre szállt angyal, azért cselekedett így, mert ő is szigorú megfigyelés alatt akarta magát tartani, és befelé akarta összpontosítani nouszát, hogy akadályok nélkül emelkedhessen Isten felé.

Latrosz Hegyi Szent Pál Életéből
Bár az isteni Pál a hegyekben és kies helyeken élt, ahol magányát és ételét csak vadállatokkal osztotta meg, azonban volt idő mikor lement a Lavrába, hogy meglátogassa a testvéreket. tanácsokkal látta el őket, hogy ne legyenek gyávák és ne hanyagolják a praxist, hanem maradjanak meg, teljes éberséggel és megkülönböztetéssel*, az erőfeszítéseikben, hogy az Evangélium szerint éljenek és bátran harcoljanak a gonosz szellemek ellen. Valamint egy metódust is tanított nekik, ami által kigyomlálhatták a meggyökeresedett, és szenvedélyektől átitatott hajlamaikat*, valamint ellensúlyozhatták a szenvedélyek új csíráit. Látod, hogyan tanította ez a szent atya a beavatatlan tanítványait egy metódusra, melyen keresztül elháríthatták a szenvedélyek támadásait? Ez a metódus nem más volt, mint a nousz őrzése, mert egyedül az ilyen őrködés által tudjuk elhárítani a szenvedélyeket.

Szent Szabbasz Életéből
Amikor Szent Szabbasz látta, hogy egy szerzetes elsajátította a szerzetesi élet szabályait, és már képes volt őrködni nousza felet és megküzdeni a démoni gondolatokkal –  valamint valóban kiirtotta az elméjéből a világi dolgok összes emlékét – akkor, ha ez a szerzetes fizikailag gyenge és beteg volt, Szent Szabbasz megengedte neki, hogy legyen egy cellája a Lavrában. De ha egy ilyen szerzetes élénk és egészséges volt, elküldte őt, hogy az építse meg a saját celláját. Látod, hogy az isteni Szabbasz is megkövetelte tanítványaitól a nousz őrzését és csak azután engedte, hogy elvonuljanak a saját celláikba? Mit csinálunk mi akik a celláinkban ülünk anélkül, hogy egyáltalán tudnánk arról, hogy létezik egy ilyen művészet, mint a nousz őrzése?

Agathon Abba Életéből
Egyszer egy testvér megkérdezte Agathon abbát, melyik a jobb a testi aszkézis vagy a belső lényünk őrzése? Az öreg így válaszolt: 'Az ember olyan mint egy fa. A testi aszkézis a levelek, a belső lényünk őrzése pedig a gyümölcs. Márpedig, a Szentírás szerint, „Minden fát ugyanis, amely nem terem jó gyümölcsöt, kivágnak és a tűzre vetnek” (Mt. 3:10) világos, hogy minden erőnket a gyümölcs termelésnek kell szentelnünk, vagyis a nouszunk őrzésének. De a levelek védelmére és takarására is szükségünk van – vagyis az aszketizmusra.'
Milyen lenyűgöző, hogy ez a szent leleplezte azokat, akik nem tudták megtanulni, hogyan őrizzék a nouszukat és, akik csak a testi aszketizmusukkal dicsekednek. Minden fa, mondta, mely nem terem gyümölcsöt, ami a nousz őrzését jelenti – hanem, csak levelei vannak, azaz testi aszketizmus, azt kivágják és a tűzre vetik.
Milyen rettenetes, Atyám, a te ítéleted.

Márk Abba Levele Miklósnak
Gyermekem, ha megakarod szerezni bensődben a noetikus fény lámpását és a szellemi tudást, azon célból, hogy ingázás nélkül járj ennek a kornak sötét éjszakájában; és ha szeretnéd, hogy lépéseidet az Úr rendezze, az Evangélium útjában lelve örömödet - vagyis lelkes hittel, buzgósággal és imádsággal, gyakorolva az evangélium parancsolatait - akkor megmutatok neked egy csodálatos szellemi módszert, amely segít ezt elérni. Nem igényel testi erőfeszítést, hanem szellemit, a nousz irányítását és figyelmes értelmi képességet, amelyet Isten félelem és az Ő iránti szeretet segít. Ezzel a metódussal könnyedén szétkergeted az ellenség seregeit. Ha tehát győzedelmeskedni akarsz a szenvedélyek felett, az imán keresztül, Isten segítségével, mélyülj el magadban. Ereszkedj le a szív mélységeibe, és kutasd fel a három hatalmas óriást - a feledékenységet, a lustaságot és a tudatlanságot -, amelyek lehetővé teszik a többi gonosz szenvedélynek, hogy behatoljanak az önelégült lélekbe és, hogy ott éljenek, erőt gyűjtsenek és tevékenykedjenek. Ezután a nousz szigorú megfigyelése és ellenőrzése révén, a felülről jövő segítséggel együtt, nyomon követheted ezeket a gonosz óriásokat, melyekről a legtöbb ember nem is tud; és így szigorú figyelmesség és imádság segítségével megszabadulhatsz majd tőlük. Mert amikor a kegyelem aktivitásán keresztül, az igazi tudásra, az Isten szavaira való odafigyelésre és a valódi egyetértésre való lelkesedés gondosan el lett ültetve a szívben, és ott művelve van, akkor a feledékenység, tudatlanság és lustaság utolsó nyomai is eltávolíttatnak belőle. Figyeld meg, hogy a különböző szellemi tanítások milyen csodálatosan megegyeznek és, milyen egyértelműen megmagyarázzák az ima jelentését.

Létrás Szent Jánostól
A hészükhaszta az, aki arra törekszik, hogy kegyelettel őrizze a test templomában, azt ami testetlen, akármilyen ellentmondásosnak is hangozzék ez. A hészükhaszta az, aki azt mondja, "Aludtam, de a szívem ébren volt" (Énekek éneke 5: 2). Csukd be a cellád ajtaját a testnek, a nyelved ajtaját a beszédnek, a belső kapudat pedig a gonosz szellemeknek. Menj fel egy őrtoronyba - ha tudod hogyan kell - és figyeld meg, hogyan, mikor, honnan, mekkora számban és milyen formában, próbálnak a betörni a rablók, hogy elvigyék a szőlődet. Amikor az őr elfárad, feláll és imádkozik; majd ismét leül, és férfiasan folytatja ugyanazt a feladatot. A gonosz gondolatok elleni védekezés egy dolog, a nousz őrzése egy másik. Az utóbbi úgy különbözik az előbbiektől, mint kelet a nyugattól, és sokkal nehezebb elérni. A tolvajok nem támadják meg könnyedén azt a helyet, ahol látják, hogy a királyi fegyverek hozzáférhetőek. Hasonlóképpen, a szellemi rablók sem próbálják meg könnyedén kirabolni azt a személyt, aki kegyelettel őrzi az imát a szívében. Látod, hogyan tárják fel ezek a szavak ennek a nagyszerű atyának a csodálatos belső munkáját? Mi viszont a sötétben járunk, és mint valami éjféli lármás veszekedésben, a lábunkkal tapossuk a Szentlélek eme lélekmentő szavait, megvetve azokat mintha szándékosan süket lennénk. De most nézzétek meg a soron következő részekben, hogy mit fektettek le az atyák nekünk, útmutatásként az éberség eléréséhez.

Remete Szent Izajás
Amikor az ember megszabadul a gonosztól, tudatosul számára minden bűne amelyeket Isten ellen elkövetett; mert nem láthatja bűneit, hacsak undorral meg nem szabadul tőlük. Azok, akik elérték ezt a szintet, könnyek között imádkoznak Istenhez, és szégyennel telnek el, amikor felidézik a szenvedélyek iránti gonosz szerelmüket. Ezért folytassuk hát a szellemi utat minden erőnkkel, és Isten, nagy kegyelmében, megsegít majd minket. És ha nem őriztük úgy a szívünket, mint ahogy atyáink őrizték az övéiket, legalább az Isten iránti engedelmességben tegyünk meg mindent, hogy testünket bűntelenül tartsuk, bízva abban, hogy ennek a szellemi ínségnek az idején Ő majd irgalmaz nékünk, az ő szentjeivel együtt. Íme, itt ez a nagyszerű atyja bátorítja azokat, akik nagyon gyengék, mondván, hogy még ha nem is őriztük úgy a szíveinket, mint ahogyan azt az atyák tették, legalább testünket tartsuk a bűntől mentesen, amint azt Isten követeli, és Ő majd irgalmas lesz velünk szemben. Nagy az együttérzése és szimpátiája az ilyen atyának.

Nagy Szent Makáriosztól
Egy aszkéta legfontosabb feladata az, hogy behatoljon szívébe, háborút hirdessen a Sátán ellen, gyűlölje őt, és harcoljon vele azáltal, hogy küzd az általa provokált gondolatok ellen. Ha testedet kifelé szemérmesen és tisztán tartod, de belsőleg házasságtörő és erkölcstelen vagy gondolataidban, akkor semmi hasznod sincs a tested tisztán tartásából. Mert meg van írva: „Mind, aki asszonyra néz azért, hogy megkívánja őt, már házasságot tört vele a szívében” (Máté 5:28). Más szóval, paráználkodhatsz a testen keresztül, de akkor is paráználkodsz, amikor lelked közösségre lép a sátánnal. Úgy tűnik ez a nagyszerű atya ellentmond Szent Izajás feljebb említett szavainak. Pedig ez nem így van, mert Szent Makáriosz arra is felszólít minket, hogy őrizzük testünket az Isten által megkövetelt módon. De azt kéri tőlünk, hogy ne csak testünket tartsuk tisztán, hanem a lelkünket is. Így ő is azt írja elő, amit az evangélium parancsolatai meghatároznak.

Szent Diakokhosztól
Az, aki folyamatosan a saját szívében tartózkodik, elszakad ennek a világnak a vonzalmaitól, mert a Szentlélekben él és nem ismerheti a test kívánságait. Egy ilyen ember a továbbiakban az erények erődítményét járja körül, őrszemként figyelve minden kaput. A démonok támadásai most már hatástalanok ellene. Helyesen mondja a szent, hogy a démonok támadásai most már hatástalanok – hatástalanok, vagyis, amikor a saját szívünk mélyén tartózkodunk, és minél inkább így van annál hosszabb ideig tartózkodunk ott. Sajnos nincs időm, hogy itt az összes atyától idézzek, ezért még egyet vagy kettőt hozzá adok ehhez a listához, majd befejezem ezt a munkát.

Szíriai Szent Izsáktól
Törekedj arra, hogy behatolj a benned lévő szentélybe, és meglátod a mennyek szentélyét, mert az egyik olyan mint a másik, és egyetlen bejárat lehetővé teszi számodra, hogy mindkettőt szemlélhesd. Az ehhez a királysághoz vezető létra benned van elrejtve, vagyis a lelkedben: tisztítsd meg magad a bűntől, és ott majd meg találod a lépcsőfokokat, amelyek révén felemelkedhetsz.

Kárpáthoszi Szent János
Kemény munkára és nagy erőfeszítésre van szükség az imában, mielőtt eljuthatunk egy olyan állapotba, amelyben elménk már nem zavart többé, és így eléri a szív belső mennyországát, ahol Krisztus lakozik. Ahogy Szent Pál mondja: „Vagy nem ismeritek fel önmagatokon, hogy Jézus Krisztus bennetek van?” (2 Kor 13:5).

Új Teológus Szent Szimeontól
Miután az ördög és az ő démonai kiűzették az embert a paradicsomból és elszakították Istentől azáltal, hogy a bűnbe csábították, rájöttek, hogy bármikor és bárkinek az elméjét meg tudják őrjíteni  – kisebb nagyobb mértékben. Az egyetlen védekezés ez ellen az az Istenre való szakadatlan emlékezés*, mert ha egy ilyen Istenre való emlékezés, a Kereszt hatalma révén, rányomja bélyegét a szívünkre, az álhatatossá és rendíthetetlenné teszi azt. Erre az állapotra kell irányulnia minden keresztény szellemi törekvésének, aki Krisztus hitének arénájába lép, hacsak nem akar hiábavalóan küzdeni. Annak érdekében, hogy ezt az állapotot elérje, Isten atlétája magáévá teszi az aszketikus praxis minden formáját. Elsajátítja őket, hogy magára vonja Isten irgalmát, hogy Krisztus visszaállítsa őt eredeti állapotába és elméjének pecsétje legyen. Ez összhangban van Szent Pál szavaival: „Fiacskáim, akiket fájdalommal szülök újra, míg Krisztus kialakul bennetek!” (Gal 4:19).
Felfogtátok, testvéreim, hogy van egy szellemi művészet, egy módszer mely bárkit, aki gyakorolja, sebesen vezet a szenvtelenségre és Istenszemlélésre[9]? Meggyőződtetek arról, hogy az aszketizmus minden külső formájára, úgy tekint Isten, mint egy gyümölcs nélküli fa lombozatára, amely hasztalan lesz azon lélek számára, amelyik nem képes őrizni nouszát? Akkor hát törekedjünk arra, hogy ne haljunk meg úgy, hogy nem teremtünk gyümölcsöket, miután céltalanul bánkódnánk.
Kérdés: A fentebb említettekből nemcsak az Isten akarata szerint élő emberek praxisáról tanultunk, hanem arról is, hogy létezik egy bizonyos cselekvési forma, amely gyorsan megszabadítja a lelket a szenvedélyektől, és egyesíti azt az Isten iránti szeretettel és, hogy mindenki aki szellemi hadviselésbe fog, el kell sajátítsa ezt a cselekvési formát. Ezekkel a dolgokkal kapcsolatban semmi kétségünk, és alaposan meg vagyunk róluk győződve. De arra vágyakozunk, hogy megtudjuk, mi pontosan az éberség, és hogyan szerezhetjük meg, mert ezzel kapcsolatban teljesen tudatlanok vagyunk.
Válasz: A mi Urunk Jézus Krisztus nevében, aki azt mondta: „Nálam nélkül semmit sem tehettek” (Jn 15,5), miután az Ő segítségét és közbenjárását kértétek, mindent meg fogok tenni, hogy megmutassam nektek mi az éberség és hogyan, ha Isten úgy akarja, érhető el.

Magától Nikiforosztól
Egyes Szentek az éberséget a nousz őrzéseként, mások a szív őrzéseként, józanságként vagy noetikus csendként említették és voltak, akik más jelzőket használtak. Ezek a kifejezések ugyan azt az egy dolgot jelölik, ahogy a kenyér, a cipó vagy a vekni is mind egy dolgot jelölnek, így amikor ezekkel a kifejezésekkel találkozol ebben az értelemben olvasd őket. Hogy mit jelent az éberség és mik a jellemzői, azt most részletekbemenően is megtudhatod.
Az éberség az a valódi bűnbánat jele; a lélek helyreállítása, a világ gyűlölete, és visszatérés Istenhez; a bűn elutasítása és az erények visszanyerése; a fenntartás nélküli garancia arra, hogy bűneink megbpcsájtást nyertek; a teória kezdete, vagy inkább annak előfeltétele, mert ezen keresztül Isten kinyilvánítja bennünk jelenlétét, feltárva Magát a nousz számára; a nousz nyugalma, vagy inkább az Isten irgalma által a léleknek adományozott megnyugvás; a gondolataink leigázása, az Istenre való emlékezés palotája, erődítmény, mely képessé tesz minket türelmesen elfogadni az összes kihívást; a hit alapja, remény és szeretet. Mert ha nincs hited nem tudod kiállni a külső csapásokat, amik téged érnek, és ha nem viseled el őket örömmel, akkor nem mondhatod az Úrnak: "Te vagy az én oltalmazóm és erősségem" (Zsolt 91:2). És ha nem a Legmagasztosabb a te oltalmad, akkor nem is fogod felhalmozni szívedben az Ő szeretetét. A legtöbben, akik erre a legnagyszerűbb ajándékra szert tesznek, elsősorban tanuláson keresztül teszik azt. Kétségtelenül vannak néhányan akik anélkül, hogy tanították volna őket, közvetlenül Istentől kapják, lelkes törekvésük és buzgó hitüknek köszönhetően; de ne feledjük, hogy a kivétel erősíti a szabályt. Ezért kell keresnünk egy tévedhetetlen vezetőt, hogy az ő útmutatásai alatt megtanuljuk, hogyan kell kezelni a sátán által sugallt hiányosságokat és túlzásokat, amikor az éberség tengelyétől balra vagy jobbra eltérünk. Mivel az ilyen vezető maga is próbára tétetett az által, amiket elszenvedett, képes lesz arra, hogy ezeket a dolgokat világossá tegye számunkra, és egyértelműen feltárja előttünk a szellemi utat, hogy mi könnyedén követhessük azt. Ha nincs ilyen vezetőd, akkor szorgalmasan keresned kell egyet, de ha mégsem találsz, akkor mondj le a világi kötődésekről, hívd segítségül Istent, bűnbánó lélekkel és könnyekkel, és tedd amit mondok neked. Tudod, hogy amit lélegezzünk az levegő. Amikor kilélegezzük, az szív kedvéért van, mert a szív az élet és a test melegének forrása. A szív azon célból vonzza magához a belélegzett levegőt, hogy leadja hőének egy részét amikor majd kilélegzzük azt, így megtartva egy egyenletes hőmérsékletet. Ennek a folyamatnak az oka, vagy inkább közvetítője, a tüdő, melyet a Teremtő kiterjedésre és összehúzódásra tett képessé, mint egy fújtatót, hogy könnyedén be tudja szívni majd kifújni tartalmát. Így bejuttatva a hűsítő levegőt és leadva a hőt, a szív, a légzés révén, akadálytalanul végzi a funkcióját amelyre teremtetett, az élet fenntartását.
Ülj le, majd összpontosítsd a nouszodat, és vezesd be azt a légzőcsatornába, melyen keresztül a lélegzeted eljut a szívedbe. Gyakorolj nyomást nouszodra, és kényszerítsd arra, hogy a belélegzett levegővel együtt leereszkedjen a szívedbe. Amikor oda bejutott, a folytatás nem lesz sem komor sem pedig lehangoló. Csakúgy, mint egy férfi, miután távol volt otthonától, visszatérésekor túlárad az örömtől, amikor feleségével és gyermekeivel újra együtt lehet, úgy a nousz is, amikor újra egyesül a lélekkel, telve van leírhatatlan örömmel.
Ezért, testvér, képezd a nouszodat, hogy ne hagyja el gyorsan a szíved, mert először határozottan vonakszik attól, hogy íjmódon korlátozva és körülhatárolva maradjon. De ha egyszer hozzászokik ahhoz, hogy ott maradjon, akkor már többé el sem tudja viselni, hogy a szíven kívül tartózkodjon. Mert a mennyek országa bennünk van (vö. Lukács 17:21); és amikor a szívben a nousz összpontosítja a figyelmét, és ott a tiszta imán keresztül a mennyek országát keresi, az összes külső dolog utálatossá és gyűlölté válik. Ha tehát az első próbálkozásaid után a nouszodon keresztül belépsz a szív rejtekébe úgy, ahogy elmagyaráztam, mondj köszönetet és dicsérd Istent, és örvendezz Ő benne. Űzd folyamatosan ezt a gyakorlatot, és meg fogja tanítani neked, amit nem tudsz. Továbbá, amikor nouszod szilárdan megállapodott szívedben, nem maradhat ott csendben és tétlenül; ismételgesse és elmélkedjen folyamatosan a következő imán, 'Uram Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam', és ezt soha ne hagyja abba. Mert ez az imádság megvédi a nouszt az elterelődéstől, és áthatolhatatlanná teszi az ördögi támadásokkal szemben, és minden nap növeli Istenre irányuló szeretetét és vágyakozását. Ha azonban minden erőfeszítésed ellenére nem tudsz bejutni a szív birodalmába, ahogy azt én élvezhettem, tedd azt, amit most mondok, és Isten segítségével megtalálod, amit keresel. Tudod, hogy a diszkurzív képesség mindenkinek a mellkasában koncentrálódik; mert amikor az ajkaink hallgatnak, akkor mi a mellkasunkban beszélünk, gondolkodunk, imádságokat, zsoltárokat és más dolgokat fogalmazunk meg. Iktass ki tehát minden gondolatot ebben a képességben  – és ezt megteheted, ha akarod – és tedd a helyükre az imádságot 'Uram Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam', és kényszerítsd arra, hogy szakadatlanul ismételje ezt az imát. Ha ezt egy ideig folytatod, biztosan megnyitja majd számodra szíved bejáratát úgy, ahogy azt elmagyaráztuk, és ahogy mi magunk tapasztalatból tudjuk.
Akkor, az általad annyira óhajtott éberséggel együtt, az erények egész kórusa – szeretet, öröm, béke és a többi (vö. Gal 5:22) – eljön majd hozzád. Az erényeken keresztül minden kérésedre választ kapsz majd Krisztus Jézusban, a mi Urunkban akié, az Atyával és a Szentlélekkel együtt, a hatalom, a dicsőség, a tisztelet és a hódolat most és mindenkor és mindörökkön örökké. Ámen.

Fordította: Németh A. István ©


[1]    Lásd a szójegyzékben - Hészükhia
[2]     Lásd- Triads, I, ii, 12 (cf below, p. 341); II, ii, 2-3. Compare Daniel Stiernon, Dictionnaire de Spiritualite -ben xi (1981), cols 198-203; Antonio Rigo, 'Niceforo l'Esicasta (XIII sec.): alcune considerazioni sulla vita e sull'opera', in Olivier Raquez (ed.), Amore del Bello: Studi sulla Filocalia
       (Magnano, 1991), pp. 81-119.
[3]     Téves doktrína vagy vélemény.
[4]     Edited by V. Laurent and J. Darrouzes, Dossier grec de l'union de Lyon (I 273-1277) (Archives de l'Orient Chretien 16: Paris, 1976), pp. 486-
       507; cf. pp. 82-8.
[5]     Triads II, 2, 2.
[6]     Triads, II, 2, 3.
[7]     Triads I, 2, 2 (see p. 334).
[8]     Triads I, 2, 8 (see p. 338). For the phrase 'analogy-participation' see J.-A. Cuttat, The Encounter of Religions.- A Dialogue between the West
       and the Orient, with an Essay on the Prayer of Jesus (New York/Toumai, 1960), pp. 92-3.
[9]    Lásd a szójegyzékben - Teória