2020. augusztus 2., vasárnap

A hét egyetemes zsinat rövid összefoglalása



 A hét egyetemes zsinat atyáinak ikonja



I. Egyetemes (Nikaiai / Nicaeai) Zsinat (325) – összehívta: Constantinus császár, résztvevők: 318 püspök; elítélt eretnekség: arianizmus, modalizmus, nova­tia­nizmus; hitvallás: az apostoli hitvallás kiegészítése, homoúsziosz formula; 20 kánon.
Az  első  egyetemes zsinat  325-ben  volt.  Előtte  12  évvel  adta ki Nagy  Konstantin  császár híres  milánói ediktumát,  amelyben  véget  vetett  a római birodalomban  a  keresztények  250  éven  át  tartó  üldözésének, és  a  kereszténységet  államvallássá tette.  De  alig  hogy  kitört  a nagy  „szabadság”, újabb  probléma ütötte  fel  a  fejét,  amely  ezúttal nem  kívülről,  hanem  belülről  igyekezett  tönkretenni Jézus művét.  Egy Áriusz  nevű  alexandriai pap  azt tanította Jézusról, hogy  az Isten legkiválóbb  teremtménye,  akit  még a világ  teremtése  előtt  teremtett,  de  nem  Isten, hanem  csak  Istenhez hasonlóvá lett  ember.  Sok  követője  akadt  Áriusznak, és  a  császár a birodalom  egységét  féltette,  ezért  összehívta  a püspököket  a birodalomnak  általa alapított  és saját  nevéről  elnevezett  új fővárosa,  Konstantinápoly  közelében  fekvő saját  nyaralójába,  Nikaiába,  hogy  döntsék  el,  mi az  igazság.   250  püspök  jött  össze, akik  közül sokan  még  a testükön  viselték  az  üldöztetés idején elszenvedett kínzások  nyomait. Az  öreg  pápa, I. Szilveszter nem  tudott  elmenni, de  elküldte  megbízottját,  így  lett  a zsinat  egyetemessé. Az  alexandriai pátriárka  magával  hozta  diakónusát,  Atanázt.  Ő  lett  a zsinat  lelke. Tüzes  beszéde  és  érvelése  nyomán  a  püspökök  egyöntetűen a  mellett  foglaltak  állást,  hogy  Áriusz téved:  a  Fiú  nem  hasonló az  Atyához,  hanem  egylényegű  vele. Az irat,  amelyben e  döntésüket  megfogalmazták,  mindmáig  megvan. 248  püspök  aláírása olvasható  rajta,  köztük az  akkori  myrai püspöké,  Miklósé  is.  

II. Egyetemes (Konstantinápolyi) Zsinat (381) összehívta: I. Theodosziosz császár, résztvevők: 150 püspök; elítélt eretnekség: apollinarizmus, makedonianiz­mus, modalizmus, markellianizmus; hitvallás: a nikaiai kiegészítése (Szent­lélek istensége); 4 kánon.
Az  arianizmus a  zsinat  döntése  ellenére  tovább  terjedt. Később  maga  a  császár is  melléjük  állt,  és  a katolikusokkal fordult szembe. Atanáznak,  aki  időközben alexandriai pátriárka lett,  élete  nagy  részét száműzetésben  kellett  eltöltenie.  Nemhogy  csökkentek  volna a  belső  bajok  és  széthúzások  az  egyházban, inkább  növekedtek. Miután a Fiú  Isten-voltát  a nikaiai  zsinat  tisztázta, a  század  második felében egy  Makedoniosz  nevű  konstantinápolyi püspök  a  Szentlélek  istenségét  vonta  kétségbe,  mondván, hogy  ő  a  legkiválóbb  angyal, de  nem  Isten.  Természetesen neki is lettek  bőségesen  követői.  Nagy Theodosius  volt  ekkor a császár, aki úgy  gondolta,  hogy  elődjéhez,  Konstantinhoz  hasonlóan  neki kell rendet  teremtenie,  és  ezért  zsinatot  hívott  össze,  ezúttal Konstantinápolyba,  381-ben. Sajnos erre  a zsinatra a  nyugati püspökök  nem  mentek  el, arra  hivatkozva, hogy  ők  a Szentlélekkel kapcsolatban  felmerült  problémákat  a  közelmúltban  a  rimini zsinaton  már  megtárgyalták.  Ez nem volt  ugyan  egyetemes  zsinat,  de  ők  úgy  gondolták, hogy  ebből  is  világos  az állásfoglalásuk.  A pápa is  – nyugati püspök  lévén  –  hiányzott  a  konstantinápolyi  zsinatról,  ezért  ennek  a  zsinatnak egyetemes voltát  sokáig  kétségbe  vonták. Csak  70  évvel később  a  kalkedoni zsinaton  döntött  úgy  az akkori pápa, Nagy  Szent Leó,  hogy  visszamenőleg  megadja  ennek  a zsinatnak  is  a  pápai jóváhagyást,  és  ennek  következtében egyetemesnek  minősül. Így  tehát  ez a  381-es  konstantinápolyi a  második egyetemes zsinat.  Ez is kb.  két  hónapig  ülésezett. Ez a zsinat  Makedoniosz  tévedését  ítélte  el,  és  tulajdonképpen ezzel lett  teljessé  hivatalosan  az egyházban  a  Szentháromság  tana, amit  egyébként  kezdettől fogva  vallottak  és  hittek  a keresztények. Ennek  megfelelően bővítették  ki  ezen  a  zsinaton  a nikaiai hitvallást,  amely  eddig  ezekkel a  szavakkal végződött:  „És  a  Szentlélekben”. Mindent,  ami utána  következik,  a konstantinápolyi zsinat  fűzött hozzá, ezért  nevezzük  ezt  a  hitvallást  „nikaiai-konstantinápolyi hitvallásnak”. 

III. Egyetemes (Epheszoszi / Efezusi) Zsinat (431) – összehívta: II. Theodo­szi­osz császár, résztvevők: 200 püspök; elítélt eretnekség: nesztorianizmus, pelagi­anizmus; hitvallás: theotokosz cím; 9 kánon.
Jézus személyével kapcsolatban  nagyon  sok, egymásnak  ellentmondó  vélemény  forgott  ekkoriban  a keresztények  között. A fogalmak  sem  voltak  még  igazán  tisztázva,  ennek  következtében sokszor teljesen másképpen  értelmeztek  egyes  kijelentéseket,  mint  ahogyan  azt a  másik gondolta. Az  V. század elején  egy  Nesztóriosz  nevű  püspök  állt  a  konstantinápolyi  egyház  élén.  A legújabb  történelmi kutatások  szerint  az  imént  vázolt  körülmények  miatt  értették  őt  félre. Mert  a  kijelentéseiből úgy  tűnt,  hogy szerinte  Krisztusban  az istenség és  az  emberség  elválasztva létezik,  csak  a  szeretet  erkölcsi  kapcsolata egyesíti a  kettőt.  Vagyis hogy  nem  csak  isteni, hanem  külön  emberi  személyisége  is  van.  Az  ember Jézus olyan,  mint  egy  templom, akiben  a tőle független  Második isteni  Személy  lakik.  Ebből  pedig  az következik, hogy  akit  Mária  szült, az csak  ember,  aki  egyesült ugyan  az istenséggel, de  Mária nem mondható  Istenszülőnek.   Cirill alexandriai pátriárka  figyelt  föl  először ezekre  a  félreérthető  véleményekre,  és a  pápához  fordult. A pápa igazat  adott  neki, és felszólította  Nesztórioszt, hogy  vonja vissza tanítását. Nesztóriosz  e helyett  válaszlevelet  írt.  Megint  csak  a  császár, II. Theodosius  volt az,  aki felfigyelt  erre  a  huzavonára, és  elődei  példájára  összehívta  a  harmadik  egyetemes  zsinatot,  ezúttal  Efezusba,  431  pünkösdjére.  A pápát  Cirill képviselte.  A  kitűzött  napon  megnyitotta  a  zsinatot,  jóllehet  a  Nesztórioszt  pártoló  püspökök  nem  érkeztek  még  meg. Maga Nesztóriosz  a  városban  tartózkodott, de  nem  volt  hajlandó  részt venni a zsinaton. A jelenlévő  198  püspök  mind  Cirill álláspontját  fogadta  el,  és  elítélték  Nesztórioszt. Az  éjszakába nyúló  ülés végén a nép  hálából  fáklyás ünnepi  menetben  kísérte  szállásukra a  püspököket,  mert  jóváhagyták,  hogy  Mária  Istenszülőnek  nevezhető.   III.  Szixtusz  pápa ennek  a  zsinatnak emlékére  építtette  fel Rómában  Szűz  Máriának  azt  a  templomát, amelyhez a Havas  Boldogasszony  legendája fűződik, és  amely  ma  Róma  4  főtemplomának  egyike,  a „Santa  Maria  Maggiore”.  Itt  őriznek  egy  ereklyét,  amely  a hagyomány  szerint  annak  a jászolnak  egy darabja, amelybe  Mária  az  újszülött  Istenembert  fektette.  Ünnepet  ugyan  nem  rendelt  el  a  pápa, de számos részegyházban  kezdték  az  esztendő  különböző  napjain  megünnepelni a  nagy  eseményt.   A zsinatnak  1500.  évfordulóján,  1931-ben,  XI.  Piusz  pápa  az  egész  egyházra kötelezően  elrendelte  az ünnepet  arra a  napra, amelyiken Szűz  Mária római  főtemplomában  ünnepelték:  október  11-ére.  Nem sikerült  kinyomoznom, hogy  miért  pont  erre  a  napra,  hiszen a zsinat  tavasszal  volt.  31  évvel később azután ezen a napon  nyitotta  meg XXIII. János pápa  a  korszakváltó  II.  vatikáni zsinatot,  de  erről  majd a maga helyén ejtek  szót. Azt  azért  érdekességként itt  említem  meg, hogy  éppen  annak  a zsinatnak  a reformjai szüntették  meg  ezt  az  ünnepet,  amely  zsinatnak  ez az  ünnep  volt  a  kiindulópontja.  Pontosabban  nem  az  ünnepet  szüntették  meg,  csupán  a  dátumát. A naptárreform  egyik  alapelve  volt ugyanis, hogy  minden ünnep  kerüljön  a  maga helyére,  és  ne  legyenek  duplikálások. Márpedig  Mária akkor  lett  Istenszülővé,  amikor Jézust  a  világra hozta,  így  ünnepének  a  karácsonyhoz, Jézus születése ünnepéhez  kell  kapcsolódnia.  Karácsony  nyolcadik napján, január 1-jén eddig  is  erről szóltak  a liturgikus szövegek,  most  hivatalosan  is  ez a nap  lett  Mária  Istenanyaságának  ünnepe. Azt  még  tudni kell,  hogy  az  efezusi zsinat  nem  ért  véget  azzal az  ünnepi  fáklyásmenettel.  Megérkeztek  időközben a Nesztóriosz-párti antióchiai püspökök, akik  „ellenzsinatot”  tartottak,  ezt  aztán  követte  sok  egyéb  bonyodalom  is, amelyeket  itt  most  nem  akarok  részletezni.  Mindenestre  a  zsinatnak  3 hét  múlva  újból  össze  kellett  ülnie  és  még három  hétig  tanácskoznia,  de  a  végeredmény  mégis csak  a pünkösdnapi győzelem  maradt. 

IV. Egyetemes (Khalkedóni / Kalcedoni) Zsinat (451) – összehívta: Markia­nosz császár, résztvevők: 630 püspök; elítélt eretnekség: monofizitizmus; hitvallás: diofizita formula; 28 kánon.
Mégsem élvezhetett  az  egyház  hosszú  ideig  nyugalmat. 20  év  múlva  újból egyetemes  zsinatot  kellett összehívni, immár  a  negyediket. Az  történt ugyanis,  hogy  egyesek  –  ahogy  mondani szokás  –  „átestek a ló  túlsó  oldalára”.  Az  efezusi zsinat  megállapította,  hogy  Jézus  egyetlen  személy, az Isten  második Személye. Egy  Konstantinápoly  közelében  álló  kolostor elöljárója,  Eutükhész, és  vele  együtt  sokan mások  oly  hévvel  védték  ezt  a tanítást,  hogy  így  fogalmaztak:  Az  isteni természet  Jézusban  úgy  felszívja az emberit,  mint  a  tenger  a vízcseppet.  Értsd:  nemcsak  egy  személy  van  Jézusban, de  egyetlen természet  is, az  isteni.  Monofizitáknak  nevezzük  őket  a  görög  monosz (=egy)  és füszisz (=természet) szavak  összefűzésével. Ezzel a  tanítással kapcsolatban  kellett  tehát hivatalosan  állást foglalni,  ezért  hívta  össze  –  a  kialakult hagyománynak  megfelelően  a  császár  –  Markianosz, az  új zsinatot.  Ezúttal azonban  nem  saját  kezdeményezésre,  hanem  a pápának,  Nagy  Szent  Leónak  a kérésére.  Ez  volt  tehát  az  első  olyan  egyetemes zsinat,  amit nem  utólag  hagyott  jóvá  a  pápa. A  zsinat  helyéül  Nagy  Konstantinhoz  hasonlóan Markianosz  is  a  császári  nyaralót,  Nikaiát ajánlotta  fel,  de  végül is a fővároshoz  közelebb  eső Kalkedon  város  mellett  döntöttek.  Igen sok  püspök  jött  össze  (egyesek  szerint  talán  600-an  is):  az I. Vatikáni előtt  ez  volt  a legnépesebb  egyetemes  zsinat. Felolvasták  a  pápa levelét,  amelyben kifejtette, hogy  Jézus Krisztus  valóságos  Isten  és  valóságos  ember. Isteni személye  tejesen  birtokolja  mindkét  természetet,  vagyis egy  személy,  de  két  természet. A levél  hallatán  a  püspökök  így  kiáltottak  fel:  „Mi is  ezt  hisszük. Leó  által  Péter  szólt.”  –  Még  néhány apróbb  ügyről  tárgyaltak,  többek  között  arról, hogy  a  konstantinápolyi  püspök,  mint  a birodalom második fővárosának  püspöke  pátriárkai  rangot  viselhessen,  és  rangban  rögtön  a  római püspök  után következzék,  megelőzve  az  ősi pátriárkai székhelyeket:  Jeruzsálemet,  Alexandriát  és  Antióchiát.  Ezen kívül egyetemesnek  nyilvánították  a  381-i  konstantinápolyi zsinatot,  amelynek  a  jóváhagyásával a korabeli  pápa  –  amint  arról  szó  volt  –  nem  törődött.  Rövid  zsinat  volt  451-ben a  kalkedoni,  egy  hónapig  sem  tartott, de  a  krisztológiai  kérdésekben  hozott  döntései nem  mindenkit  elégítettek  ki. 

V. Egyetemes (II. Konstantinápolyi) Zsinat (553) – összehívta: Justinianus császár, résztvevők: 150 püspök; elítélt eretnekség: az antiókhiai iskola nesztoriánusnak bélyegzett három tanítója („három fejezet”), az órigenizmus (Evag­riosz); hitvallás: theopaszkita formula; - kánon.
Egy  teljes  évszázadig  tartott  a zsinatot  követően az  e  kérdéssel  foglalkozó  ún. „három  fejezet”  vitája, amelynek  részletezése  azt  hiszem  külön  tanulmányt  igényelne.  Mindenesetre  ennek  tisztázására hívta  össze  Jusztiniánosz  császár 553-ban  a  II.  konstantinápolyi zsinatot. Néhány  hét  leforgása  alatt  aláírták  a püspökök  ennek  az iratnak az  elítélését,  amit  aztán  utólag  Vigíliusz  pápa is jóváhagyott,  így  lett ez  az  ötödik  egyetemes  zsinat. Nem  hiszem, hogy  ezzel érdemes lenne  többet  foglalkozni. 

VI. Egyetemes (III. Konstantinápolyi) Zsinat (680-681) – Összehívta: III. Con­stantinus császár, résztvevők: 174 püspök; elítélt eretnekség: monotheletizmus; - kánon.
A következő  egyetemes  zsinatra most  már egy  évszázadnál is többet  kellett  várni:  680-ban  hívta  öszsze  IV. Konstantin  császár ismét  Konstantinápolyba  a  saját  palotájának  kupolatermébe, ezúttal Agathosz  pápa egyetértésével.  Ezen  csak  174-en vettek  részt,  mert  ekkorra  Észak-Afrikát  már elárasztották  az  arabok, és  tönkretették  az  ott  addig  virágzó  kereszténységet. A  zsinat  témája  újból a monfizitizmus  volt,  amelynek  hívei  még  mindig  nem  nyugodtak.  A zsinat  ismételten elítélte  a  tanításukat, sőt  egy  enyhébb  irányzatot,  az  ún.  monotheletizmust  is. A  monotheléták  úgy gondolták,  hogy  Jézusban  valóban  létezik  külön  az isteni és  az  emberi  természet,  de  csak  isteni  akarata  van,  embersége nem  rendelkezik  külön  akarattal.  Ez  a  zsinat  használta  első  ízben  azt a  kifejezést, amely  azóta  teológiai  szakkifejezéssé  vált:  „unio  hypostatica”. Magyarra nehéz lefordítani,  mert  a szószerinti fordítása, hogy  „lényegben való  egység”  nem  sokat  mond, főleg azok  számára nem,  akik nem ismerik az arisztoteleszi filozófiának  a  fogalmait.  Végső  soron  azt jelenti  ez  a  szakkifejezés, hogy Jézusban  a  két  természet  az  egyetlen személyben,  mint  lényegben egyesül.  –  Egy  szűk  esztendeig tartott  a  hatodik  egyetemes zsinat. Alig  ért  véget,  a  keletiek  újból összejöttek  Konstantinápolyban, hogy  fegyelmi  kérdésekről tárgyaljanak. Többek  között  elutasították  a pápa primátusát,  és  sok  nyugati szokást  elítéltek. Ezzel előkészítették  a  keleti  egyház  elszakadását,  ami negyedfél  századdal később  sajnos  véglegesen  be  is  következett. Ezt  a zsinatot  a  pápa természetesen  nem  hagyta  jóvá,  a  keletiek  viszont  ezt  tekinti a  7. egyetemes zsinatnak,  és  többet  nem  is fogadnak  el. 

VII. Egyetemes (II. Nikaiai / Nicaeai) Zsinat (787) – összehívta: Eiréné csá­szár­nő és VI. Constantinus, résztvevők: 300/367 püspök; elítélt eretnekség: ikonoklazmus (képrombolás), ikonolátria (képimádat); hitvallás: képtisztelet értelmezése és szabadsága; 22 kánon.
A VIII. század  szomorú  mozgalma  a  képrombolás.  A  keletrómai  császárok  Iszauri  Leótól  kezdve  egymás után  adták  ki a  szentképek  tisztelete  ellen a  rendeleteiket, és  a  meglévő  képeket, feszületeket elpusztították.  Az  első  parancsolatra  hivatkoztak,  amely  eredeti  szövegében  tartalmazza azt, hogy  „ne készíts  magadnak  faragott  képet!”  Valójában  a  zsidóknak  és  a  muzulmánoknak akartak  ezzel kedvezni, akik  tiltják  az  ábrázolásokat:  azt  remélték, hogy  így  majd  megnyerhetik  őket. Amikor  780-ban  meghalt IV. Leó  császár, 10  éves  fia, VI. Konstantin  vette  át  a  kormányzást. Mivel kiskorú  volt,  azért  édesanyja, Eiréné  császárnő  kormányzott  helyette,  akinek  első  dolga volt rendet teremteni  a  képtisztelet  ügyében.  Konstantinápolyba  új pátriárkát  nevezett  ki,  majd  786-ban  végre zsinatra  tudta  összehívni  a  püspököket,  de  a  császári  testőrök,  akiket  képrombolásra neveltek,  fegyverrel  avatkoztak  be,  és  szétzavarták  a gyülekezetet. Erre a  császárnő  a  következő  évben  nem  Konstantinápolyba,  hanem  Nikaiába hívta  őket  a  pápa tudtával és jóváhagyásával.  Így  hát  a II.  nikaiai zsinat, amely  787-ben  kerek  egy  hónapig  tartott, a  hetedik  egyetemes  zsinat.  Több  mint  300  püspök  írta alá  a  helyes  képtiszteletről  szóló  okmányt.