2020. szeptember 18., péntek

Aranyszájú Szent János - Jób a türelmes szenvedés példaképe

 

 
 

Aranyszájú Szent János: Jób a türelmes szenvedés példaképe (Ádám paradicsomi állapotáról beszél, majd Jób szenvedéseirôl. Utána így folytatja):  Kedvesem, mindkettôbôl nagy hasznot húzhatsz. Ne utánozd Ádám példáját, mert jól tudod, hogy könnyelműsége mennyi bajt okozott. Lelkesedj Jób istenszeretetéért és lásd meg, hogy buzgósága mennyi jót fakasztott. Gondold meg nagy jutalmát és minden szenvedésed, állapotod megnyugvást kelt.  A boldog és nemeslelkű Jób úgy ül otthon, mintha az egész világ szeme rajta volna és bajainak elviselésével azt hirdeti, hogy mindent lelki megnyugvással kell eltűrnünk és nem szabad engednünk a ránk törô csapásoknak. Nincsen, újra mondom, nincsen olyan emberi baj, melybôl ne tudnánk lelki hasznot kamatoztatni. Pedig az egész világon található szenvedés mind megrohanja az emberi testet.  Milyen irgalmat vár az, aki a rátörô bajok egy részét sem tudja elviselni Isten kegyelmével. Ne hidd, hogy csak a levegôbe beszélek. Vegyük sorra az emberi csapásokat, melyek ránk támadhatnak és fogadjuk el híven a hallottakat. Ha akarjátok, kezdjük azzal, amit általában legkevésbé tűrnek el: a szegénységgel és ami ebbôl fakad: a siránkozással. Mindenütt e miatt panaszkodnak az emberek.  Hát ki volt szegényebb Jóbnál? Azok is, akiket a tóba vittek, akik a kemence hamujában aludtak. Egyáltalán minden ember gazdagabb volt nála. Ezeknek legalább rongyos ruhájuk volt, ô ruhátlanul üldögélt. És a természettôl kapott egyetlen ruháját -- a testét -- mindenütt rothadó fekélyekkel pusztította a kísértô.  A szegények legalább tetô alatt vannak a fürdôk elôcsarnokában, vagy valami kalibában húzódnak meg. Jób pedig a szabad ég alatt van éjjel-nappal. Egyetlen deszka nem nyújt neki védelmet.  Ami még nagyobb: azok tudják, hogy szenvedéseiknek ôk az okai. Jób nem tudja, miért kell neki ennyit szenvednie? Minden esetben figyelembe kell venni: ha nem tudom a történtek okát, mindig nagyobb siralmat okoz és erôsebb nyugtalanságot eredményez.  Ezek sorban önmagukat okolhatják. A csapásokban megnyugvást ad, ha tudom, hogy méltán bűnhôdöm. Neki még ez az enyhülés sem jutott. Ámbár nagyon erényes életet élt, mégis elszenvedte a legnagyobb büntetéseket.  A mi szegényeink már kezdettôl benn éltek ebben az állapotban. Ôrá váratlanul zúdult a nincstelenség és egyszerre ébredt vagyontalan állapotára. Mint említettem, nagy megnyugvás, ha ismerem a szenvedés okát. Ugyanezt eredményezi, ha már eleve törôdnek velem a szegénységben és így élek benne. Ez az igaz ember egyiket sem érezhette és egyik sem juthatott lelkébe. Láttad ôt olyan nagy szegénységbe jutni, amilyenbe még más nem került. Ki lenne nála szegényebb, mikor nincs ruhája, nincs hajléka? Nem is a földön, hanem a szemétdombon ült.  Ha a magad szegénységét tekinted, gondolj ennek az igaz embernek a szenvedésére és rögtön erôre kapsz, a csapás miatt pedig minden bánatod erejét veszti.  Az ilyen csapás legtöbb ember számára minden baj alapja és csak második (vagy talán mégis elsô?) a testi szenvedés. Ki szenvedett már ilyent? Ki volt ilyen betegségben? Ki részesült ilyen testi csapásban, vagy ki látott már ilyent másnál? Senki. A test lassankint elsorvad, tagjait mindenütt férgek vájják. Állandóan bizsereg mindene. Rettenetes szaga van. Így a teste lassan pusztulni kezd. Ebben a gennyes állapotban semmi étvágya sincs, szomja pedig állandó és hihetetlenül erôs. Már az ételt el sem tudja fogyasztani: ,,Amit azelôtt illetni sem akartam, Nyomorúságomban az lett most életem'' (Jób 16,7). Ha tehát beteg vagy, emlékezzél meg, ember, Jób szent testérôl. Mert szent volt, ámbár tele volt sebekkel. -- Ha valaki katonáskodik és igazságtalanul vagy elégséges ok nélkül kiköttetésre ítélik és megkínozzák, ne mondja ezt gyalázatnak és ne keseregjen miatta: hôsnek tartom az ilyent. Elég megnyugvás és vigasz volt Jóbnak az, hogy minden Isten akaratából történt. Legjobban az zavarta és zaklatta, hogy az igaz Isten, akit ô mindig szívvel-lélekkel szolgált, látszólag vele ellentétben áll. Az események igazi okát nem tudta felismerni. Mikor késôbb megismerte, nézd csak, milyen jámboran viselkedett. Istennek következô szavaira: ,,Rejtsd ôket mind a porba, Süllyeszd orcájukat a verembe'' (Jób 40,8). Összetörten így válaszolt: ,,Eddig szóbeszédbôl hallottam felôled, Most pedig saját szememmel látlak! Korholom tehát önmagamat, Bánom bűneimet porban és hamuban'' (Jób 42,5--6).  Ha azt hiszed, hogy ez elég vigaszul szolgál, magad is részesülhetsz benne. Nem Isten az oka a csapásoknak, hanem az emberek gonoszsága. Adj hálát és ne káromold ôt, mert próbára tett és nem akadályozta meg a bajt, noha megtehette volna. Akik Istenért szenvednek, koronát nyernek. Te is ugyanazt a jutalmat kapod, mert az emberi gonoszság miatt neked jutott csapásokat lelki nyugalommal tűrted és hálát adtál Annak, aki megakadályozhatta volna, de nem akarta. Nézd a szegénységet és a betegséget: Mind a kettô milyen mértéken felül jutott részül az igaz Jóbnak. 

Szeretnéd,  ha  kimutatnám,  hogy  a  háború  is  milyen  óriási  szerepet  vitt  az  igazak  életében?  Tíz gyermekét  elvesztette:  mind  a  tizet  hirtelen,  egymás  után.  Mind  a  tizet  virágzó  ifjúkorban.  Valamennyi kiváló  erényű  gyermek  volt.  Nem  a  természet  közös  törvénye  miatt  haltak  meg,  hanem  erôszakos  é s szörnyű halállal. Ki  élt  át  már  ekkora szenvedést?  Senki! Ha elveszted  fiadat,  lányodat,  fuss  ehhez  az  igaz  emberhez: teljesen  megvigasztal. Talán  csak  ezeket  a  csapásokat  szenvedte?  Barátai  is  elhagyták,  cserbenhagyták;  gúnyolták, szidalmazták, csúfo lták  és  kinevették. Mindenki  csak  szidalmazta.  Milyen  elviselhetetlen  volt!  A  csapáshoz  nem  tartozik  hozzá  az,  hogy magán  a  bajon  kívül  még  szidalmat  is  kapjunk.  Ha  még  ez  is  hozzájárul,  rendesen  nagy  lelki  szenvedést szokott  okozni.  Jóbnak  semmi  vigasza nem  volt,  sôt  mindenki  mindenünnen  talált  gáncsolni  valót  benne. Figyeld,  hogyan  panaszkodik:  ,,Ti  azonban  hivalkodtok  velem  szemben,  és  szememre  vetitek gyalázatomat''  (Jób  19,5).  Irgalmatlanoknak  mondja  ôket:  ,,Rokonaim  elhagytak,  és  ismerôseim elfelejte ttek;  Jöttment  vagyok  szemükben.  Nôm  undorodik  a  leheletemtôl.  Házam  zsellérei  és  szolgálóim idegennek  néznek.  Bűzhödt  vagyok  tulajdon  gyermekeim  elôtt''  (Jób  19,14.17).  ,,Jóhírembôl  kivetkôztetett engem,  És  fejemrôl  levette  a  koronát.  Megrontott  engem  kö röskörül  és  odavagyok''  (Jób  19,9-10). ,,Mosakodnám  bár  a  hó  levében,  És  még  oly  tisztán  ragyogna  is  kezem,  Akkor  is  szennybe  mártanál. Úgy,  hogy  ruháim  undorodnának  tôlem''  (Jób  9,30-31).  Ezeket  még  másról  se  jó  hallani,  nemhogy valójában  ilyenek  részes évé  lenni.  Nagy  szegénységbe  jutott,  elviselhetetlen  betegség  lepte  meg, egészen  újfajta  és  rettenetes.  Elvesztette  fiait  és  hányat  és  milyeneket  és  hogyan?!  Gyalázták,  gúnyolták, kinevették  az  emberek.  Nemcsak  az  ellenségei  csúfolták,  hanem  a  barátai  is. Nemcsak  a  barátai,  de családja  is.  Nemcsak  gyalázták,  szidták,  de  undorodtak  is  tôle.  Nem  két,  három  vagy  tíz  napig,  hanem több  hónapon  át.  Mikor  pedig  egyedül  maradt  éjszaka,  ez  sem  vigasztalta.  A  nappal  gyötrelmeihez ráadásul  megnagyobbodtak  az  éjszaka  félelmetes  képzelôdései.  Hallgassátok  meg,  mit  mond  álmainak súlyosságáról:  ,,Akkor  álmokkal  rettegtetsz  És  rémlátással  rémítesz''  (Jób  7,14).  Legyen  bár  kemény vasból  vagy  gyémántból  valaki,  elbíre  ilyen  szörnyűségeket?  Hiszen  ezek  mindegyike  önmagában  is elviselhetô.  Gondold  meg,  ha  valamennyi  együtt van,  milyen gyötrelmet  okoz? alig Jób  mindezt elszenvedte  és  a  csapások  alatt  nem  követett  el  bűnt. Ajkát  sosem hagyta  el  jajszó. Az  ô  szenvedései  gyógyítják  a  mi  gonoszságunkat.  Jób  nehéz  lelki  á llapota  legyen  szenvedésünk kikötôje.  Minden  bajunkban  emlegessük  e  szentet.  Ha  látjuk,  hogy  egyetlen  test  elviselte  a  világ szenvedését,  méltón  tudjuk  tűrni  e  bajok  kis  töredékét.  Az  édesanya  mindenhonnan  segítségére  siet megrettent  gyermekeinek;  magához öleli  ôket  és  erôt  kelt  bennük.  Így  meneküljünk  mi  is  ehhez  a könyvhöz. Ha  a  legszánandóbb  bajok  támadnak  is  ránk, elégséges  vigaszt nyerünk. Ha  az  mondod:  Ô  Jób  volt  és  ezért  tudott  így  tűrni,  én  azonban  nem  vagyok  hozzá  hasonló, nagy  váddal  illeted  m-agadat  és  nagy  dicsérettel  az  igaz  embert.  Hozzád  inkább  illenék  tűrni,  mint  ôhozzá. Miért?  Ô  még  a  kegyelem  bôsége  és  a  törvény  elôtt  élt,  amikor  csekély  volt  az  egyéni  érték,  nem  volt olyan  bôséges  a  Szentlélek  kegyelemáradata.  A  vétket  nehezen  lehetett leküzdeni.  Akkor  az  átok  volt  az úr, a halál  pedig félelmes.  Most könnyebb  lett a  küzdelem.  Krisztus  megjelenése  után  minden eltűnt. Semmi  kifogást  sem  mondhatunk,  ha  ennyi  idô  után,  ennyi  fejlôdéssel,  Istentôl  kapott  ennyi ajándékkal  nem  tudunk  vele  egy magasságra  emelkedni.  Ha  mindazt  meggondoljuk,  hogy  neki  szörnyűbb volt  a  csapása,  és  súlyosabb  a  küzdelme,  mégis  ellenállt  és  gyôzött;  keményen  kell  elviselnünk  mindent. Nagyon  hálásnak  kell  lennünk,  hogy  vele  hasonló  koronát  nyerhetünk  a  mi  Urunk  Jézus  Krisztus kegyelmével  és  jóságával,  akinek  az  Atyával  és  a  Szentlélekkel  legyen  dicsôség  most  és  mindörökkön örökké.  Amen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.