2020. szeptember 21., hétfő

Aranyszájú Szent János: A színház veszedelmei


 

El  kell  ezeket  viselni?  El  kell  ezeket  tűrni?  A  ti  bizakodástok  mellett  akarok  rólatok  tárgyalni.  Isten is  így  tett  a  zsidókkal.  Ôket  szólította  fel,  hogy  mondjanak  ítéletet  az  Ô  ügyében:  ,,Én  népem,  mit  tettem neked?  Vagy  miben  voltam  terhedre?  Felelj  nek em!''  (Mik  6,3)  ,,Minô  gonoszságot  találtak  bennem atyáitok.  Hogy  eltávoztak  tôlem?  Semmiség  után  jártak  és  semmivé  lettek''  (Jer  2,5).  Én  is  ezt  utánzom  és újra  hozzátok  fordulok:  El  kell  ezt  viselni?  El  kell  ezt  tűrni?  Beszédem  és  tanításaim  után  egyesek itt hagynak  bennünket  és  a  lóversenyekre  özönlenek  és  úgy  leisszák  magukat,  hogy  az  egész  várost telekiabálják  és  összevissza  ordítják.  Sok  emberben  nevetést,  de  még  többen  siralmas  sajnálkozást keltenek. Otthon  ültem  és  hallottam  kitörô  kiabálásukat.  Mo ndhatom,  többet  szenvedtem,  mint  a  viharba jutott  tengeri  utasok.  Azok  a  legvégsô  veszélytôl  rettegnek,  mikor  a  hullámok  hozzáverôdnek  a  hajó oldalához. Hozzám  még  ennél  is  erôsebben törtek  be  a hangok.  A  földre  borultam és  befogtam  a fülemet. Ezek  jobban kiabáltak,  mint  a  cirkuszi  páholyok  rivalgó  nézôi  vagy  a  középrészek  és  az  állóhelyek tömegei, mikor tapsolva  harsognak  a  kocsisoknak. Mit  magyarázzak  még?  Mivel  védekezünk,  ha  egy  idegen  jön  ide  bárhonnan?  Megáll,  kifogásolja ezt  és  így  szól:  Ez  az  apos tolok  városa?  Ennek  van  ilyen  szónoka?  Ez  a  nép  szereti  Krisztust?  Még  a  mai napon  sem  szeditek  össze  magatokat,  amikor  üdvösségünk  jelét  ünnepeljük?  Nagyhéten  az  Urat keresztre  feszítették.  Meghozta  legnagyobb  áldozatát.  Megnyitotta  a  paradicsomot.  Az  elt évedt  embert visszavezette  ôsi  hazájába.  Az  átkot  kiengesztelte.  A  vétket  eltűntette.  A  hosszú  háborút  befejezte.  Véget ért  Isten  haragja  az  ember  ellen.  Az  egész  világ  képét  átalakította.  Azokban  a  napokban,  mikor  böjtölni, Istent  dicsérni  és  neki  hálát  k ell  adni  mindazokért  a  jókért,  melyeket  oly  nagy  mértékben  juttatott  nekünk, akkor  te  elhagyod  a  templomot  és  a  szent  áldozatot,  a  testvérek  társaságát,  a  nehéz  böjtöt  és  az  ördög foglyaként  rohansz  a  cirkuszba! Lehet ezt tűrni? El  lehet ezt  viselni? Fol yton  megkérdezem  ezt  és  ezzel  szeretném  enyhíteni  fájdalmamat.  Nem  akarom  hallgatással abbahagyni  a  kérdést.  Elétek  szándékozom  tárni  és  szemetek  elé vetíteni. Hogyan  tudjuk  majd Istent  kiengesztelni? Hogyan tudjuk  haragját  megszüntetni? Három  nappal  eze lôtt  mindent  elsöprô,  hatalmas  esôzés,  zápor  volt.  Azt  mondhatom,  hogy  a földmíves  szájából  ragadta  ki  a  kenyeret.  Elfektette  a  telt  kalászokat.  Mindent  elrothasztott  a  nagy nedvesség.  Könyörögtünk,  körmenetet  tartottunk.  Az  egész  város  folyóként  áradt  az apostolok  helyéhez. Közbenjárónak  kértük  Szent Pétert és  Szent  Andrást és  a  hozzájuk  hasonló  Pált  és  Timoteuszt. Azután,  mikor  Isten  haragja  lecsillapodott,  nekibátorodtunk  a  tengernek,  átvágtuk  a  hullámokat. Az  apostolfejedelmekhez  siettünk:  Péterhez,  a hit  alapjához,  Pálhoz,  a  választott  edényhez.  Szent dicséretet  mondtunk  nekik.  Küzdelmeiket  hangos  szóval  hirdettük.  Elmondtuk  erejüket  és  az  ördög  felett aratott  gyôzelmeiket. Nem  rémített  meg  az  elmúlt  esemény?  Nem  okultál  az  apostolok  nagy  cselekedetei bôl?  Alig  múlt el  egy  nap,  már  lelkiismeretlenkedsz  és  kiabálsz.  Lelked  a  szenvedély  foglyaként  önmagáról megfeledkezve kóborol.  Miért nem kötözöd össze magadban  az  esztelen  rossz  tulajdonságokat:  a  haragot és  a  bűnös  vágyat?  Tedd  rájuk  az  összeszedettség igáját;  az  hasznos  és  könnyű.  Helyezd  föléjük  a vi helyes  gondolkodást.  Fuss  az  égi  hivatásod  útján;  ne  pedig  az  egyik  bűntôl  a  másikhoz.  Emelkedj  fel  a földrôl  az  égbe.  Az  ilyen  versenyfutásnak  igen  nagy  haszna  van.  (Saját  körülményeidet  vaktában  és össze ssza hagyod. Más  gyôzelméért  izgulsz. Hiábavalósággal  és  gonoszságban  töltöd el  a  napot.) Elfeledkezel  arról,  hogy  ha  szolgáidnak  pénzt  adsz  kézbe,  az  utolsó  fillérig  megköveteled  tôle  az elszámolást.  Így  tesz  velünk  Isten.  Számon  kéri  egész  életünket:  ho gyan  töltöttük  el  minden  napunkat.  Mit mondunk  majd?  Mivel  védekezünk, ha  eljön  a számonkérés  napja? Teérted  lett  a  nap,  érted  világít  éjjel  a  hold,  érted  ragyog  a  csillagvilág.  Téged  szolgál  a  szél fuvalma,  a  folyók  rohanása.  Miattad  csírázik  a  mag  és  nö vekszik  a  növényzet.  Megtartja  rendjét  a természet  futása.  Felkel  a  nap  és  eljön  az  éjszaka.  Minden  teérted!-ezt a  világot  értem Téged  szolgál  a  teremtett  világ,  te  pedig  az  ördög  vágyait  teljesíted?  Istentôl  bérbe  kaptad lakásodat -, bért pedig nem f izetsz. Egyik  nap  cirkuszba  mentél.  Ez  nem  volt  elég,  hanem  másnap,  mikor  ki  kellett  volna  pihenned  a rosszaságot,  akkor színházban voltál. Füstbôl  a  tűzbe  rohantál.  Másik, súlyosabb  szakadékba  kerültél. Az  öregek  szégyent  hoztak  ôsz  hajukra,  az  ifjak  ka pkodnak  fiatalságukban.  Az  apák  odaviszik gyermekeiket.  Már  serdülôkorban  megtanulják  a  rosszat  és  a  gonoszság  lejtôjére  jutnak.  Nem  hibáznánk, ha gyermekgyilkosoknak neveznénk az ilyen apákat. Hiszen gonoszságukban tönkreteszik szülötteik lelkét.  Milyen gonoszságukban? -- kérdezheted.  Azért kesergek, mert beteg vagy, de ezt nem tudod és nem is keresel fel orvost. Elteltél erkölcstelenséggel és még azt kérdezed: miféle gonoszsággal! Nem hallgatod meg Krisztust, mikor így szól: ,,Én pedig azt mondom nektek, aki asszonyra néz, hogy ôt megkívánja, már házasságtörést követett el vele szívében'' (Mt 5,2). Mi lesz akkor, ha nem szemérmetlen gondolattal nézel rá? Nehezen hiszem el. Ha nem tudod visszatartani magadat a nézésben, hanem erôs vággyal veted rá szemedet, hogyan állíthatod azt, hogy tisztán marad a lelked. Nem vagy kôbôl, sem vasból! Tested van, bizony emberi tested, melyet szénánál gyorsabban lángralobbant a testi vágy.  Mit mondjak a színházról? Ha a sétatéren néha asszonnyal találkozunk, megbotránkozunk. Te pedig beülsz elôkelô helyedre; ott minden erkölcstelenségre emlékeztet, izgat. Rosszhírű nôt látsz fejfedô nélkül. Szégyenletes mozdulatokkal jön a színpadra. Aranyos ruha lebeg rajta. Izgató, elpuhult mozdulatai vannak. Szemérmetlen dalt énekel. Izgatóan rikácsol. Sikamlós szavakat beszél. Olyan szégyenteljes minden, amilyent csak el tudsz képzelni. Le sem veszed róla a szemed. És még azt mered mondani, hogy nem fogyatkozott meg emberi mivoltod! Nem vagy kôbôl. Nem vagy vasból.  Nem akarom ismételni magamat. Talán te megfontoltabb vagy, mint azok a derék, igaz emberek, akik a puszta odanézés miatt szívükben összeroskadtak. Nem emlékszel, mit mondott Salamon: ,,Vehet-e az ember tüzet az ölébe, Úgy, hogy ruhái meg ne égjenek? Járhat-e valaki izzó parázson, Úgy, hogy talpát meg ne perzselje? Így jár, ki betér társa asszonyához, aki ôt érinti, nem marad bűntelen'' (Péld 6,27--29). Ha nem is éltél együtt a színésznôvel, de vágyódtál utána, gondolatban már elkövetted a bűnt. De nemcsak éppen akkor, hanem színház után, mikor már ô eltávozott, a képe bennfészkel lelkedben. Ottmarad a szava, az alakja, a tekintete, hullámzó mozgása, ruhája, erkölcstelen énekei és ezer más. Ezer sebbel térsz haza.  Vajon nem ettôl van a sok házi felfordulás? A józanság kipusztulása. A sok elválás. A veszekedés, pereskedés. A sok nehézség, apró-cseprô dolog miatti összeveszés.  Mivel a színésznô eltölt és foglya vagy, feleséged kellemetlenebbnek tűnik fel. Gyermekeid alig elviselhetôk. Cselédeid terhedre vannak. Az egész ház unalmas. Megszokott napi gondjaid és szükséges elfoglaltságod otthon untatnak.  Bárki jön hozzád, csak zavar és nem kívánatos.  Az még nagyobb bökkenô, hogy nem egyedül térsz haza, hanem színésznôt is viszel magaddal. De nem nyíltan és egyenesen. Ez könnyebb lenne. Feleséged hamar kidobná. De gondolatban, lelkedben tölt el egészen. Babiloni lángot gyújt benned, vagy még ennél is súlyosabbat. Nem olajos kóc, nafta, szurok táplálja a tüzet, hanem amiket fentebb említettem. Ez áraszt el mindent.  A lázas betegek ápolóik ellen semmi kifogást sem tehetnek, mégis minden rossz körülöttük, nyűgös betegségük miatt. Nem kell nekik az étel. Szidják az orvosokat. Haragusznak családjukra. Apollóik nem tudnak kedvükre tenni. Ezek is, akik ilyen nehéz bajban vannak, nyugtalanok, méltatlankodnak, mindig szerelmüket látják.  Micsoda nehéz állapot!  Ha egy farkast, oroszlánt, vagy bármilyen vadat nyíllal megsebeznek, menekül a vadász elôl. Az eszes ember pedig, ha sebet kap, követi megsebzôjét. Ekkor persze még súlyosabb nyilat kap, mégis jól érzi magát sebében. Az a legszörnyűbb, hogy gyógyíthatatlan betegségbe esik.  Aki nem utálja a fekélyt és nem is akar megszabadulni tôle, hogyan is keresné fel az orvost! Azért bánkódom és szomorkodom, hogy ekkora bánattal és keserűséggel szívetekben távoztok innen a földrôl. Ne fájna nekem, mikor egy kis gyönyör miatt majd örök szenvedésben éltek? Még a pokol és örök büntetés elôtt végsô ítéletet mondtok magatokról.  Mondd csak, nem nagy kínzás ilyen vágyat táplálni, állandóan benne égni, a rendetlen szerelem tüzét mindenütt éleszteni?  Nem vádol a lelkiismereted?!  Hogyan léped át e szent küszöböket? Hogy veszed magadhoz az Oltáriszentséget? Hogyan hallgatsz beszédet az önmegtagadásról, ilyen fekélyekkel és sebekkel telten? Lelkiismeretedet e szenvedély rabszolgájává tetted.  Mondjak még mást is?  Jól lehet látni nálatok a lelkiismeret fájdalmát. Már most -- beszéd közben -- látom, hogy ütik homlokukat. Nagyon hálás vagyok nektek, hogy ilyen szívetek van. Azt gondolom, hogy sok, feddhetetlen életű tesz így, mert fájnak neki testvéreinek bűnei. Fáj és marcangol, hogy ilyen nyájat bomlaszt az ördög. Ha akarjátok, gyorsan elzárjuk tôle az utat.  Hogyan?  Ha a tanításunk hálóját kifeszítjük és felkutatjuk a vadállat foglyait. Az oroszlán torkából kiragadjuk ôket. Ne mondd: Kevesen vannak, akik a nyájtól elszakadtak. Ha csak tízen is vannak, nem mellôzhetô el a kár. Akár csak öten, vagy ketten lennének, vagy egyetlen egy. Az isteni pásztor azért hagyta el kilencvenkilenc juhát, hogy a századik után menjen és nem nyugodott addig, míg ismét vissza nem vitte. A kóbor báránykával újra kiegészítette a teljes számot.  Ne mondd, hogy csak egy tévedt el közülünk. Gondold meg, hogy lélek az. Miatta lett az egész látható világ. Miatta lett a törvény, a büntetés, a fenyítés. Sok ezer csoda és Isten különféle működése. Miatta nem kímélte meg Egyszülöttét sem.  Vedd figyelembe, Isten mekkora fontosságot tulajdonított egynek. Ne becsüld le megmentése szükségét. Menj utána és hozd vissza. Vedd rá, hogy ne tegyen többé ilyent. Így elég védelmünk lesz Isten elôtt. Ha azonban nem fogadja szívesen és sem a mi tanácsunkra, sem a ti buzdítástokra nem teszi meg, élek azzal a jogommal, melyet Isten adott nekem, nem megsemmisítésül, hanem építésre.  Azért megmondom és kihirdetem nektek harsány szóval: Ha valaki e figyelmeztetés, e tanítás után elmegy a lélekölô színházba, nem engedem be ide a templomba. Nem hallgathat szentmisét. Nem szolgáltatom ki neki az Oltáriszentséget. Úgy teszek én is, mint a pásztorok, mikor a mételykóros birkákat elválasztják az egészségesektôl, hogy ne fertôzzék meg a többit.  Régen a leprást kiparancsolták a táborból, mégha király is volt. Elkülönítették minden díszével együtt. Mennyivel inkább kell kizárnunk a lelki leprásokat e szent táborból.  Eddig kértem, tanácsoltam. Ennyi figyelmeztetés, buzdítás után kénytelen vagyok operálókést használni.  Már éppen egy éve, hogy idekerültem várostokba. Nagyon gyakran figyelmeztettelek benneteket. Mivel egyesek jól érzik magukat e társaságban, ezután késsel nyúlok a sebhez. Valódi késem nincs. De a szavam jobban vág minden eszköznél. Ha nem is égetek tűzzel, van tűznél hatásosabb tanításom.  Ne vesd meg szavaimat. Ámbár egyszerű és sajnálatraméltó vagyok, de kaptam Isten kegyelmébôl hatalmat, hogy ígéretemet végrehajtsam.  Ki kell zárnunk tehát az ilyen embereket, hogy az egészségesek még nagyobb erôben távozzanak innen. A betegek pedig erôt gyűjtsenek magukban e súlyos betegség után.  Még ha borzadtok is a gondolataimtól (látom, hogy mindnyájan megrázkódtok és elcsüggedtek), mégis ki kell ôket zárnom. Így az egész kérdés megoldást nyer. Jogot kaptunk az összekötésre; ugyanígy a feloldásra is. És ha kell, ismét visszavezetjük ôket az Egyházba.  Nem akarom testvéreimet elszakítani tôlünk, de az Egyházat meg kell menteni a szégyentôl. Most a görögök is kinevetnek bennünket, a zsidók is gúnyolódnak, ha semmibe se vesszük a vétkezôket. Úgy pedig nagyon megdicsérnek minket. Csodálják az Egyházat. Tiszteletben tartják törvényeinket.  Senki se lépjen be tehát ide a templomba, míg abban az erkölcstelen környezetben él. Ne vegyük magunk közé. Legyen közös ellenségünk. ,,Ha valaki nem engedelmeskedik levélben megírt szavunknak, azt jegyezzétek meg és kerüljétek a társaságát, hadd szégyellje magát'' (2Tessz 3,14). Így tegyetek ti is. Ne beszéljetek vele. Ne fogadjátok vendégül. Ne hívjátok asztalotokhoz. Bárhol találkoztok vele: városon kívül, vagy a forgalmas sétatéren, ne legyetek vele. Így könnyen visszaszerezzük az Egyháznak.  A vadászok a nehezen befogható vadakat nem egy oldalról, hanem minden irányból üldözik és úgy hajtják be a hálóba. Így vadásszunk mi is együtt ezekre a megvadult lelkekre. Gyorsan űzzük be az üdvösség hálójába: ti egyfelôl, én a másik oldalról. Hogy ez megtörténjék, ti is nehezteljetek velem. Fájjon az Isten törvényének megsértése. Forduljatok el az ilyen beteg és bűnös testvérektôl, hogy örökre megôrizzétek ôket.  Nem valami kis büntetésben lesz részetek, hanem igen nagy bűnhôdés vár rátok, ha ilyen lélekromlás mellett szó nélkül elhaladtok.  Ha egy szolga aranyat vagy ezüstöt lop, nemcsak maga a tolvaj bűnhôdik, hanem cinkosai is és akik nem jelentették fel, pedig tudtak róla. Mennyivel inkább így van az Egyházban. Egyszer majd így szól hozzád az Isten: Láttad, hogy házamból loptak. Nem ugyan arany-, vagy ezüst-edényt, hanem önmegtagadást. Értékes testet kapott. Nagy áldozatban részesült és mégis elment az ördög helyeire: a cirkuszba és a színházba. Ilyen nagy bűnt követett el. Miért hallgattál? Miért viselted magadban? Miért nem mondtad meg a papnak? Nagy büntetést kapsz ezért.  Én is így teszek: ámbár fáj, mégsem tekintek el a súlyosabb büntetéstôl. Sokkal jobb fájdalom árán kikerülni a jövô büntetést, mint kímélet után nagyon megbűnhôdni.  Nem biztonságos, nem is veszélytelen ilyeneket titokban tartani. Saját magad készíted elô büntetésedet.  Én  pedig  mindnyájatok  üdvéért  felelôs  vagyok.  E  miatt  beszélek  és  teszek  így  állandóan. Bár  nagyon  fáj,  bár  nehéz  embernek  tűnök  fel,  bár  nehezteltek  rám,  mégis  meg  kell  tennem.  Hogyan állnék  meg  a ma  félelmetes  trón elôtt  piszokban,  bűnben? Bárcsak  gyorsan  állnának  lábra  e  szerencsétlenek  a  szentek  imádságaira.  A  bűn  nélküliek  még nagyobb dicsôségbe és  józanságba jussanak,  hogy  ti  is  elérjétek  üdvösségteket,  én  is  örülhessek. Legyen dicsôség  az  Ist enek  most és  mindörökkön  örökké.  Ámin.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.