2021. február 3., szerda

Mit gondoltak a szentatyák az eretnekek "szentségeiről"?

 



Mint minden ilyen teológiai kérdésben, itt is át kell kutatnunk a Szentatyákat.

Antiochiai Szent Ignác szerint még a szakadárok sem öröklik Isten Királyságát:

„Ne tévesszenek meg, testvéreim: Ha valaki egy szakadás okozóját követi [vagyis skizmatikus], akkor az nem örökli Isten királyságát; ha valaki furcsa tanban hisz [vagyis eretnek], akkor nincs része [Krisztus] szenvedésében. Vigyázzatok tehát, hogy egy Eucharisztiát használjatok, hogy bármit is tesztek, azt Isten szerint cselekedjétek: Mert Urunk Jézus Krisztusnak egy teste van, és egy kehely van az ő vérének egyesülésében; egy oltár, ahogyan egy püspök van, a papsággal és szolgálótársainkal, a diakónusokkal” (Levél a filadelfiaiaknak 3:3 – 4:1 [Kr. u. 110]).

Hasonlóképpen mondja Szent Iréneusz:

„Az Egyházba Isten az apostolokat, a prófétákat, a tanítókat és a Lélek minden egyéb tevékenységét helyezte el, melyekben senki sem részesül azok közül, akik nem felelnek meg az Egyháznak, hanem akik gonosz elméjük és még rosszabb cselekedeteik révén megfosztják magukat az élettől. Ahol az Egyház van, ott van Isten Lelke; ahol Isten Lelke van, ott van az Egyház és minden kegyelem. ”(Eretnekségek ellen 3:2 - 4:1 [Kr. e. 189]).

„[A lelki ember] meg fogja ítélni azokat is, akik szakadásokra adnak okot, akik nélkülözik Isten szeretetét, és akik inkább saját előnyeikre, mintsem az Egyház egységére törekednek; és akik apró vagy bármilyen okból, ami felmerül bennük, darabokra vágják és megosztják Krisztus nagy és dicsőséges testét és, amennyire csak tehetik, elpusztítják - olyan emberek, akik a békéről szónokolnak, miközben háborút szítanak, és valójában kiszűrnek egy szúnyogot, de lenyelnek egy tevét. Ugyanis nem hozhatnak olyan jelentőségű „reformot”, amely kompenzálná a szakadásukból fakadó rosszat... Az igazi tudás az, ami az apostolok tanából és az Egyház ősi alkotmányából áll az egész világon, valamint Krisztus testének megkülönböztető megnyilvánulásából a püspökök utódlása szerint, amellyel átadták azt az Egyházat, amely mindenhol létezik [azaz az egyetemes egyház]” (uo., 4:33: 7–8).

Karthágói Szent Ciprián azt mondja:

„Aki elszakad az Egyháztól és egy házasságtörőhöz [egy szakadár egyházhoz] csatlakozik, az elválik az Egyház ígéreteitől és, aki elhagyja a Krisztus Egyházat az nem fog részesülni Krisztus jutalmában. Ez egy idegen, egy világi ember és ellenség. Nem lehet az Atya az Istene annak, akinek nem az Egyház az anyja” (Az egyetemes egyház egysége 6, 1. kiadás [Kr. U. 251]).

„Ne gondolják, hogy létezik számukra az életmód vagy az üdvösség, ha nem hajlandók engedelmeskedni a püspököknek és papoknak, mivel az Úr ezt mondja Mózes 5. könyvében: Aki pedig felfuvalkodik, s nem akar engedelmeskedni a pap parancsának, aki abban az időben szolgál az Úrnak, a te Istenednek, és a bíró végzésének, az az ember halállal lakoljon” [Mtörv 17:12]. És akkor valóban karddal ölték meg őket... de most a büszkéket és az arcátlanokat a Lélek kardjával ölik meg, amikor kiűzik őket az Egyházból. Mert nem tudnak kint élni, mivel Istennek csak egy háza van, és senki számára sem lehet üdvösség, csak az Egyházban” (Levelek 61 [4]: 4 [Kr. U. 253]).


„Amikor azt mondjuk:„ Hisz-e az örök életben és a bűnök bocsánatában a Szent Egyházon keresztül? ”Azt értjük, hogy a bűnök bocsánata csak az Egyházban adatik meg.” (ugyanott, 69 [70]: 2 [Kr. U. 253) ]).


„Péter maga, megmutatva és igazolva az egységet, megparancsolta és figyelmeztetett minket, hogy nem üdvözülhetünk, csak az egy Egyház egyetlen keresztsége révén. Azt mondja: „Noé napjaiban, míg a bárka épült, amelyben kevés, összesen nyolc lélek menekült meg a víz által. 21Ennek felel meg most a keresztség, amely titeket most megment,” [1 Péter 3: 20–21]. Milyen rövid és lelki összefoglalásban tette le az egység szentségét! A világnak abban a keresztségében, amelyben annak ősi gonoszsága eltöröltetett, aki nem volt Noé bárkájában, az nem menekülhetett meg a víz által. Hasonlóképpen az sem üdvözülhet, akit nem az Egyházban kereszteltek meg, amely az Úr egységében jön létre az egy bárka szentsége szerint.” (uo., 73 [71]: 11).


„Az Egyházon kívül nincs Szentlélek, ráadásul a szilárd hit sem létezhet, nem egyedül az eretnekek között, de még azok között sem, akik a szakadárságban gyökereznek.” (Tanulmány a újrakeresztelésről 10 [Kr. U. 256.]).

Jeromos műveiben olvashatjuk:

„Az eretnekek büntetést rónak magukra, mivel saját választásuk szerint kivonulnak az Egyházból, amely kivonulás, mivel tudatában vannak ennek, kárhozatot jelent. Az eretnekség és a szakadás között ez a különbség: az eretnekség perverz tanítással jár, míg a szakadás a püspökkel való nézeteltérés miatt elválasztja az Egyháztól. Mindazonáltal nincs olyan szakadás, amely ne idézne elő egy eretnekséget az Egyháztól való távozásának igazolására.” (Kommentár Titus 3: 10–11-hez [Kr. U. 386]).

és hasonlóan Ágostonéban:

„Ahogyan a keresztség sem hasznos annak az embernek, aki a világról csak szavakban és nem tettekben mond le, így tehát nem hasznos annak sem, aki eretnekségben vagy szakadásban keresztelkedik meg; de mindegyikük, amikor megváltoztatja útját, nyereséget kezd kapni abból, ami korábban nem volt jövedelmező, de már benne volt.” (A keresztségről, a donatistákkal szemben 4: 4 [6] [400 körül]].


„Nem habozom a keresztelt eretnek elé helyezni az isteni szeretettől égő egyetemes katechument. Még az egyetemes egyházban is a gonosz megkeresztelt ember elé helyezzük a jó katechument... Mert Kornéliusz még a keresztsége előtt is feltöltődött Szentlélekkel [Ap.Csel. 10: 44–48], míg Simon [Mágus] még a megkeresztelkedése után is tisztátalan lélekkel volt felfuvalkodva [Ap.Csel. 8: 13–19].” (Uo., 4:21 [28]).


„Pál apostol azt mondta: „ Az eretnek embert egy-két intés után kerüld,”[Tit 3:10]. De azokat, akik, makacs rosszakarat nélkül, fenntartják saját véleményüket, bármennyire is hamisak és elferdítettek, különösen azokat, akik nem a merész feltételezés tévedéséből származnak, hanem a tévútra vezetett és eltévelyedett szülőktől kapták azt... akik óvatosan keresik az igazságot, és készek helyre igazodni, amikor megtalálták, azokat nem kell eretnekek közé sorolni” (Levelek 43: 1 [Kr. e. 412]).


„Akit elkülönül ettől az egyetemes egyháztól, a Krisztus egységétől való elszakadás egyetlen bűne révén, mindegy, hogy mennyire becsülhető életet képzel el magának, annak nem lesz élete, hanem Isten haragja lesz rajta.” (ugyanott, 141: 5).

Órigenész korának általános meggyőződéséről beszél, amikor azt mondja:

„Ha valaki ebből a népből meg akar szabadulni, akkor jöjjön be ebbe a házba, hogy képes legyen elérni üdvösségét... Ne győzze meg magát aztán senki az ellenkezőjéről, és senki ne tévessze meg önmagát: Ezen a házon kívül, vagyis az Egyházon kívül senki sem üdvözül; mert ha valaki kimenne belőle, akkor az saját halálában bűnös.” (Homilies on Joshua 3: 5 [250-ig])

 

Forrás: https://trueorthodox.eu/what-did-the-holy-fathers-believe-about-the-sacraments-of-heretics/