A következő részletek a Szent Hieronimus (Jeromos) írásaiban található „A luciferiánusok ellen” című párbeszédből származnak:
(L) a luciferiánus szakadár szavait jelenti
(O) az ortodox keresztény szavait jelenti.
Bevezető: Lucifer, az ariánus ellenes véleményének komolyságában, nem volt hajlandó püspökként elismerni azokat, akik átjöttek az arianizmusból, noha elfogadta azokat a laikusokat, akiket ariánus püspökök kereszteltek meg. Ez a vélemény vezetett a luciferiánus szakadáshoz és ez képezi a párbeszéd tárgyát
L. Az ariánusok keresztények-e vagy sem?
O. Egy újabb kérdéssel válaszolok: Minden eretnek keresztény?
L. Ha eretneknek nevezel egy férfit, tagadod, hogy keresztény lenne. Tehát egyetlen eretnek sem keresztény.
L. Már korábban mondtam neked.
O. Ha nem Krisztuséi, akkor az ördöghöz tartoznak.
L. Ebben senki sem kételkedik.
O. De ha az ördöghöz tartoznak, akkor nincs különbség, hogy eretnekek-e vagy pogányok.
L. Nem vitatom az álláspontot.
O. Akkor megegyezünk abban, hogy az eretnekekről úgy kell beszélnünk, mintha pogányokról beszélnénk.
L. Pontosan úgy.
O. Most eldöntetett, hogy az eretnekek pogányok, kérdezz bármit, amit csak szeretnél.
O. Nem tagadom, hogy az Egyházak gyakorlata azoknak az esetében, akik a nagyobb városoktól távol élnek és presbiterek és diakónusok keresztelték meg őket, hogy a püspök meglátogatja őket, és kézrátétellel lehívja rájuk a Szentlelket. De hogyan kellene leírnom azt a szokásodat, amikor az eretnekekre alkalmazod az Egyház törvényeit, és a paráznák bordélyházaiban teszed közzé a rád bízott Szüzet? Ha egy püspök az emberekre teszi a kezét, akkor azokra teszi azokat, akiket a helyes hitben kereszteltek meg, és akik azt hitték, hogy az Atya, Fiú és Szentlélek három személy, de egy eszencia lényeg. De egy ariánusnak nincs hite... Hogyan fogadhatja akkor a Szentlelket az Egyháztól, aki még nem kapta meg a bűnök bocsánatát? Mert a Szentléleknek tiszta lakóhelye van: nem lesz lakója annak a templomnak, amelynek főpapja nem az igazi hit. Kegyelmet adunk egy laikusnak, mert amikor megkeresztelkedett, őszinte benyomása volt arról, hogy csatlakozik az Egyházhoz. Hitt és hitének megfelelően megkeresztelkedett.
O. Ez egy új dolog az ember számára, ha keresztény emberré teszi az, aki nem keresztény. Amikor az ariánusokhoz csatlakozott, milyen hitbe keresztelkedett meg? Természetesen abba, amit az ariánusok tartottak. Ha viszont azt kell feltételeznünk, hogy a saját hite helyes volt, de hogy tudatosan eretnekek keresztelték meg, akkor nem érdemli meg azt az engedékenységet, amelyet a tévedőknek adunk... Ezenkívül a kereszteléskor szokás megszokás kérdezni, a Szentháromságba vetett hit megvallása után, hisz-e a Szent Egyházban? Hisz-e a bűnök megbocsátásában? Szerinted melyik Egyházban hitt? Az ariánusok egyházában? De kenik nincs Egyházuk. A miénkben? De a férfit nem keresztelték meg: nem tudott hinni abban, miről nem tudott... A vita nem csupán arról szól, hogy egy püspök képtelen bűnbánatra a laikus meg képes rá, de vajon kapott-e az eretnek érvényes keresztelést? Ha nincs (és ez az álláspontodból következik), hogyan lehet bűnbánó*, mielőtt keresztény lenne? Mutasd meg, hogy az ariánusokból érkező laikusnak van érvényes keresztsége, és akkor nem tagadom meg a bűnbánatot. De ha nem keresztény, ha nem volt papja, aki kereszténnyé tette volna, hogyan tehet bűnbánatot, amikor még nem hívő? * A rómaiak templomában a bűnbánók helye láthatóvá válik... így a bűnbánók bűnbánóként és gyászosan állnak, és miután az isteni liturgia véget ért, a szegény nyomorultak – az eucharisztiában való részesülés helyett – arcukkal a földre hullanak, sok zokogás és jajgatás közepette. A másik irányból a püspök rohan, és ő is könnyeket sírva és siránkozásokat ejtve esik a földre, és velük együtt az egész gyülekezet sírva fakad és bőséges könnyeket hullat. Utána a püspök az első, aki feláll a földről és felemeli a bűnbánókat, és miután bűneik miatt hangosan imádkozott Istenhez, elbocsátja őket, és azok elindulnak. (Megjegyzés: Ahhoz, hogy bűnbánó legyen, egy személynek az Egyház tagjának / megkereszteltnek kell lennie.)
L. Helyesnek tűnik számodra, hogy egy ariánusnak püspök lehessen?
O. Elfogadod őket püspökként, mert elfogadod azokat, akiket megkeresztelt. És itt vagy hibás...
Az áldott emlékű Ciprián megpróbálta elkerülni a törött ciszternákat és nem inni az idegen vizekből: ezért az eretnek keresztséget elutasítva, összehívta afrikai zsinatát István ellen, aki az áldott Péter huszonkettedik utódja volt a római székben... Találkoztak, hogy megvitassák ezt az ügyet, de a kísérlet nem sikerült. Végül azok a püspökök, akik vele együtt voltak, elhatározták, hogy az eretnekeket újra meg kell keresztelni*, vissza kell térni a régi szokáshoz, és kiadtak egy új rendeletet.
O. Röviden és fenntartás nélkül elmondom a véleményemet. Meg kell maradnunk abban az Egyházban, amelyet az apostolok alapítottak és mely a mai napig létezik. Ha valaha is olyanokról hallasz, akiket keresztényeknek hívnak, de nem az Úr Jézus Krisztustól veszik a nevüket, hanem más személyektől, például marcionitáktól, valentinistáktól, a hegy vagy a síkság embereitől, biztos lehetsz benne, hogy nincs ott Krisztus Egyháza, hanem az Antikrisztus zsinagógája. Az a tény, hogy az Egyház megalapítása után emelkedtek fel, bizonyítja, hogy ők azok, akiknek eljövetelét az apostol megjövendölte. És ne hagyd, hogy hízelegjenek maguknak, ha úgy gondolnák a Szentírás tekintélye alátámasztja állításaikat, mivel az ördög maga is idézte a Szentírást, és a Szentírás lényege nem a betű, hanem a jelentés. Ellenkező esetben, ha betartjuk az írást, mi is új dogmát állíthatunk össze és kijelenthetjük, hogy az olyan személyeket, akik cipőt viselnek és két kabátjuk van, nem szabad befogadni az Egyházba.
* Azt külön ki szeretnénk emelni, hogy ez nem csak az ariánus eretnekekre vonatkozik, hanem mindenkire, aki elszakadt az Egy, Szent, Egyetemes és Apostoli Egyháztól, az Ortodox Egyháztól. Legyenek azok monofiziták, római pápisták vagy protestánsok...
Forrás: https://trueorthodox.eu/what-did-the-holy-fathers-believe-about-the-sacraments-of-heretics/