2020. november 3., kedd

Orthodoxia és a Jövő Vallása - Bevezetés




Bevezetés




1. A „nem-keresztény vallásokkal folytatott párbeszéd”

A miénk egy szellemileg kiegyensúlyozatlan kor, amikor sok ortodox keresztény találja magát ide-oda vetődni a tanítások bármely szélfúvásától, emberi megtévesztéstől és tévedésbe ejtő álnokságtól. (Vö. Ef. 4:14). Úgy tűnik valóban elérkezett az idő, amikor az emberek nem viselik el az egészséges tanítást, hanem saját kívánságaik szerint seregszámra szereznek maguknak tanítókat, mert viszket a fülük; elfordítják fülüket az igazságtól, és átadják magukat a meséknek. (2Tim. 4:3-4)
Zavarodottan olvassuk az ökumenikus mozgalom legfrissebb intézkedéseit és kijelentéseit. A legkifinomultabb szinten, az Ortodox Érsekek Amerikai Álló Konferenciáját képviselő ortodox teológusok és más hivatalos ortodox szervek, Római Katolikusokkal és Protestánsokkal szerveznek művelt „párbeszédeket” és „közös nyilatkozatokat” adnak ki olyan témákkal kapcsolatban, mint az Eucharisztia, a szellemiség és hasonlók – anélkül, hogy tájékoztatnák a heterodoxokat arról, hogy az ortodox egyház az Krisztus egyháza melybe mindenki meghívatott, hogy egyedül az ő misztériumai kegyelem-adóak, hogy az ortodox szellemiséget csak azok tudják megérteni akik tapasztalatból ismerik azt az ortodox egyházon belül, hogy minden ilyen „párbeszéd” és „közös nyilatkozat” egy akadémikus karikatúrája a valódi keresztény párbeszédnek – egy párbeszédnek, melynek a lelkek üdvözítése a valódi célja. Valójában az ezekben a „párbeszédekben” résztvevő ortodoxok közül sokan tudják vagy sejtik, hogy nincs hely az ortodox tanúságtételnek, hogy bármely igazságot is hirdetnének nekik az ökumenikus „liberalizmus” légköre eltörölné azt; de ők némák, mert az „idők szelleme” ma erősebb, mint az ortodox lelkiismeret hangja. (Lásd – Diakónia, 1970, no. 1, p. 72; T. Vladimir’s Theological Quarterly, 1969, no. 4, p. 225; stb.)
Tágabb körökben, ökumenikus „konferenciák” és „megbeszélések” szerveződnek, gyakran „ortodox felszólalókkal” vagy akár egy „ortodox liturgia” celebrálásával. A megközelítése ezeknek a „konferenciáknak” gyakran annyira dilettáns, és azokon az általános hozzáállás annyira komolytalan, hogy a támogatóik kívánta „egység” előmozdítása helyett, tulajdonképpen arra szolgálnak, hogy bebizonyítsák a valódi ortodoxia és az „ökumenikus” szemlélet-mód közötti áthidalhatatlan szakadék létezését. (Lásd Sobornost, Winter, 1978, 494–8. O.)
Az intézkedések szintjén, az ökumenikus aktivisták kihasználják azt a tényt, hogy az értelmiségiek és teológusok bizonytalanok és gyökértelenek az ortodox hagyományban, és a szentségi és dogmatikus pontokon történő „alapvető egyetértésre” vonatkozó szavaikat használják mentségként a színpompás ökumenikus intézkedésekre, nem kizárva az eretnekek megáldoztatását. Ez a zűrzavar viszont a legtágabb körben ad lehetőséget az ökumenikus ideológusok számára, hogy olyan üres kijelentéseket tegyenek, melyek az alapvető teológiai kérdéseket az olcsó komédia szintjére alacsonyítják, mint amikor Athenagoras Pátriárka[1] megengedi magának, hogy a következőket mondja: „A feleséged megkérdezi tőled, hogy mennyi sót tegyen az ételbe? Biztos, hogy nem. Ő tévedhetetlen. Hadd legyen a Pápa is tévedhetetlen, ha akarja”. (Hellenic Chronicle, 1970. április 9).
A tájékozott és tudatos ortodox keresztény okkal kérdezheti: hol lesz ennek a vége? Nincs korlátja az ortodoxia elárulásának, denaturalizálásának, öngyilkosságának?
Még nem lett tüzetesen megvizsgálva, hogy hova vezet ez az egész, de logikusan az út világos. Az ökumenizmus mögötti ideológia, amely ilyen ökumenikus intézkedéseket és kijelentéseket inspirált, mint a fentebb említettek, az már egy jól meghatározott eretnekség: Krisztus Egyháza nem létezik, senki sem birtokolja az igazságot, az egyház csak most van kiépülőben. De nem kell hozzá sokat gondolkodnunk, hogy láthassuk azt, hogy az ortodoxia, Krisztus egyházának, öngyilkossága az egyidejűleg magának a kereszténységnek az öngyilkossága; hogyha egyik egyház sem Krisztus egyháza, akkor az összes szekta egyesítése sem lesz az, abban az értelemben biztos nem, amelyben Krisztus alapította. És ha minden „keresztény” szervezet relatív egy-máshoz képest, akkor mindegyikük együtt relatív más „vallásos” szervezetekhez képest, és a „keresztény” ökumenizmus csak egy szinkretikus világvallásban végződhet.
Ez valójában a szabadkőműves ideológia leplezetlen célja, amely az ökumenikus mozgalmat inspirálta, és ez az ideológia most már olyannyira birtokába kerítette azokat, akik az ökumenikus mozgalomban részt vesznek, hogy a „párbeszéd” és a nem-keresztény vallásokkal kötött esetleges szövetség lett a logikus következő lépés napjaink denaturalizált kereszténysége számára. Az alább felsoroltak csak né-hány azon rengeteg mai példa közül, amelyek egy kereszténységen kívüli „ökumenikus” jövő irányába mutatnak.
1. 1965. június 27-én egy „A világbékért összehívott vallási gyűlés” volt San Franciscóban, kapcsolatban az abban a városban alapított Egyesült Nemzetek Szervezetének 20. évfordulójával. A 10.000 szemlélődő előtt hindu, buddhista, muszlim, zsidó, protestáns, katolikus és ortodox vallási képviselők szónokoltak a világbéke „vallási” alapjairól, és minden vallás himnuszát egy 2000 tagú „vallásközi” kórus énekelte.
2. Az Észak és Dél-Amerikai Görög Egyházmegye, a 19. Papság-Laikusok Kongresszusának hivatalos nyilatkozatában (Athén, 1968. július) kijelentette: "Úgy gondoljuk, hogy az ökumenikus mozgalom, annak ellenére, hogy keresztény eredetű, minden vallás mozgalmává kell válnia, kinyújtva kezüket egymás felé.
3. A „Megértés Temploma, Inc.” egy amerikai alapítvány, melyet 1960-ban alapítottak, mint egyfajta „Egyesült Vallások Egyesületét” azzal a szándékkal, hogy „a világ különböző részein felépítsék a szimbolikus Templomot” (pontosan összefüggésben a szabadkőműves doktrínával), tartott pár „csúcskonferenciát”. Először 1968-ban Kalkuttában, a latin trappista Thomas Merton (aki hazafelé Bangkokban életét vesztette egy véletlen áramütéstől) kijelentette: „Mi már egy új egység vagyunk. Amit vissza kell szereznünk az az eredeti egységünk”. A másodikon, 1970 áprilisában Genf-ben, tíz világvallás 80 képviselője gyűlt össze, hogy olyan kérdéseket vitassanak meg, mint „a vallások világközösségének a létrehozásának terve;” az Egyházak Világtanácsának főtitkára, Dr. Eugene Carson Blake, minden vallás vezetőit egységre szólította fel; és április 2-án a Szent Péter Székesegyházban egy „példa nélküli” felekezetek feletti ima-szolgálat zajlott le, amelyet a protestáns lelkész Bábel „nagyszerű eseménynek tekintett a vallások történetében,” melyen „mindenki a saját nyelvén énekelt és annak a vallásnak a szokásai szerint amelyet képviselt” és amelyen „minden vallás hívei meghívást kaptak, hogy együtt tiszteljék egyazon Istent,” a szertartás a „Mi Atyánkkal” ért véget (La Reisse, 1970, Április, 3). Az „Egyetértés Temploma” által terjesztett promóciós anyagból kiderül, hogy egy ortodox küldöttség is jelent volt a második „csúcskonferencián” az Egyesült Államokban 1971 őszén, és hogy Emilianosz metropolita (Konstantinápolyi Patriarchátus) tagja a Templom „Nemzetközi Bizottságának.” A „csúcskonferencia” lehetőséget nyújt az ortodox küldöttségnek az olyan megbeszélésekbe való becsatlakozásra, amelyek célja a „vallások világ közösségének megteremtése”, hogy " sürgessék az emberiségnek a békéről és megértésről szóló álmának megvalósítását" egyetértésben „Vivekananda, Ramakrishna, Gandhi, Schweitzer,” és más vallások alapítóinak filozófiájával; és a küldöttek ugyancsak részt vesznek a „soha nem látott” felekezetek feletti imaszolgálatokban, ahol „mindenki az általa képviselt vallás szokásai szerint imádkozik.” Csak csodálkozhatunk, hogy mi lehet azon ortodox keresztény lelkében, aki ilyen konferenciákon részt vesz és muszlimokkal, zsidókkal és pogányokkal együtt imádkozik.
4. 1970 elején a World Council of Churches[2] támogatott egy konferenciát Libanonban, Ajaltoun városában a hinduk, buddhisták, keresztények és muszlimok között, és a rá következő 23 WCC „teológus” konferenciája, júniusban Zürichben kijelentette a nem-keresztény vallásokkal folytatott „párbeszéd” szükségességét. A WCC Központi Bizottságának az Addis Abebában ez év januárjában tartott találkozóján Beirut metropolitája George Khodr (Antiochiai Ortodox Egyház) még sok protestáns küldöttet is megdöbbentett, amikor nem egyszerűen az ezekkel a vallásokkal folytatott „párbeszédre” szólított fel, hanem messze maga mögött hagyta Krisztus egyházát és rátaposott 19 évszázad keresztény hagyományára, amikor arra szólított fel a keresztényeket, hogy „a meg nem kereszteltek autentikus szellemi életét tanulmányozzák” és gazdagítsák saját tapasztalataikat az „univerzális vallási közösség kincseivel” (Religious News Service), mert „csakis Krisztus az, aki fényként befogadtatik, amikor a kegyelem meglátogat egy brahmint, egy buddhistát, vagy egy muszlimot saját szentírásai olvasása közben” (Christian Century, 1971. február 10.).
5. Az Egyházak Világtanácsának Központi Bizottsága az Addisz-Abebában 1971 januárjában tartott ülésén jóváhagyta és ösztönözte, hogy amilyen sűrűn csak lehet, találkozókat tartsanak más vallások képviselőivel, meghatározva, hogy „a jelenlegi stádiumban elsőbbséget élvezhetnek a meghatározott jellegű kétoldalú párbeszédek”. Ennek az irányelvnek megfelelően 1972 közepén egy nagy keresztény–muszlim „párbeszéd” került megrendezésre, amelyen mindkét fél negyven képviselője vett részt, köztük számos ortodox küldöttel (Al Montada, január-február, 18. o.).
6. 1972 februárjában egy másik „példa nélküli” ökumenikus eseményre került sor New Yorkban, amikor Iakovosz New York Érseke szerint, a történelem során először, a Görög Ortodox Egyház (Észak és Dél Amerikai Görög Egy-házmegye) egy hivatalos teológiai „párbeszédet” tartott a zsidókkal. A megbeszélések két napja alatt határozott eredményeket értek el, melyek előjelei lehetnek a „nem keresztény vallásokkal folytatott párbeszéd” jövőbeli eredményeinek: a görög „teológusok” beleegyeztek a „liturgikus szövegeik felülvizsgálatába abból a szempontból, hogy kijavítsák a zsidókra és a zsidó vallásra történő utalásokat, ahol azok negatívnak vagy ellenségesnek találtatnak” (Religious News Service). Nem válik egyre nyilvánvalóvá a „párbeszéd” szándéka? – hogy „megreformálják” az ortodox kereszténységet, annak érdekében, hogy a világ más vallásaihoz illeszkedjen.
Ezek az események voltak a „nem-keresztény vallásokkal folytatott párbeszéd” kezdete a 1960-as évek végén és a 1970-es évek elején. Azóta az évek során az ilyen események megsokszorozódtak, és a „keresztény” (sőt „ortodox”) párbeszédek és istentiszteletek a nemkeresztény vallások képviselőivel elfogadottá váltak, mint a kortárs élet természetes része. A „nem keresztény vallásokkal folytatott párbeszéd” a kor intellektuális divatjának része lett; az ökumenizmus, univerzális vallási szinkretizmus felé vezető előrehaladásának, jelenlegi szakaszát képviseli. Most nézzük meg ennek a gyorsuló „párbeszédnek” a „teológiáját” és célját és lássuk, hogyan különbözik a „keresztény” ökumenizmustól, amely eddig dominált volt.


2. „Keresztény” és nem-keresztény ökumenizmus


A „keresztény” ökumenizmus leginkább a protestánsok és római katolikusok, őszinte és érthető tévedését képviselheti – azt a tévedést, hogy nem ismerik fel azt, hogy Krisztus látható Egyháza már létezik, és hogy ők azon kívül vannak. A „nem-keresztény vallásokkal folytatott párbeszéd” azonban egészen más, inkább a valódi keresztény hit és meggyőződés tudatos elhagyását jelképezi, melyet néhány katolikus és protestáns még megőrzött. Ez nem az egyszerű emberi „jó szándék” hozománya, hanem inkább egy ördögi „tanács”, amely csak azokat ejtheti foglyul, akik már oly-annyira eltávolodtak a kereszténységtől, hogy már ténylegesen pogányok: ennek a világnak az istenét (II. Kor. 4: 4) imádják, a sátánt, és bármely intellektuális divatot követnek, amelyet ez az erőteljes isten csak inspirálni képes.
A „keresztény” ökumenizmus a „közös kereszténység” homályos, de mindazonáltal valódi érzésére támaszkodik, melyet olyan ember képvisel, aki nem veszi komolyan vagy nem fogja fel eléggé az egyházat, és valamely módon arra törekszik, hogy egy minden ilyen közömbös „keresztényt” magába foglaló egyházat „építsen”. De milyen közös alapra támaszkodhat a „nem-keresztényekkel folytatott párbeszéd”? Milyen alapon lehetséges bármiféle egység, legyen az akármennyire is laza, a keresztények és azok között, akik nem csak hogy nem ismerik Krisztust, hanem – ahogy az a kereszténységgel kapcsolatban álló nem-keresztény vallások jelenlegi képviselői esetében fennáll – határozottan elutasítják Őt? Azok akik, mint George Khodr libanoni metropolita, az ortodox hitehagyottak (egy megnevezés, mely teljesen indokolt, mikor azokra vonatkoztatjuk, akik az egész ortodox keresztény tradíciótól radikálisan „eltávolodtak”) avantgárdját vezetik, a nem-keresztényvallások „szellemi gazdagságról” és „autentikus szellemi életről” beszélnek; de csak a szavak jelentésének durva elferdítése és saját fantáziáinak, más emberek tapasztalatiba való beleképzelése révén mondhatja azt, hogy „Krisztus” és a „kegyelem” az akit a pogányok felfedeznek szentírásaikban, vagy hogy „az igazság minden mártírja, minden ember akit az általa igaznak véltekért üldöznek, Krisztussal való közösségben hal meg”. (Sobornost, Summer, 1971, 171. old.) Természetesen ezek az emberek (legyen az akár a buddhista, aki felgyújtja magát, a kommunista, aki meghal az „ügyért” melyben őszintén hisz, vagy bárki más) sohasem mondanák, hogy „Krisztus” az, akit befogadnak vagy akiért meghalnak, Krisztus tudatalatti megvallásának vagy befogadásának ötlete pedig ellentétes a kereszténység természetével. Ha egy ritka nem-keresztény mégis azt állítja, hogy tapasztalta „Krisztust”, akkor az csakis úgy lehetséges, ahogy Swami Vivekananda leírja: "Mi hinduk nem pusztán elviseljük, hanem egyesülünk minden vallással, imádkozunk a mohamedánok mecsetében és imádkozunk a mazdaisták tüze előtt, és letérdelünk a keresztények keresztjéhez. – vagyis, csak a hasonlóan ér-vényes szellemi tapasztalatok egyikeként.
Nem: „Krisztus,” függetlenül attól mennyire újradefiniált vagy újraértelmezett, nem lehet a „nem-keresztény vallásokkal folytatott párbeszéd” közös nevezője, hanem legfeljebb csak egy utólagos gondolatként adható hozzá egy valahol máshol felfedezhető egységhez. Az egyetlen lehetséges közös nevező a vallások között az a „szellemi” teljesen homályos fogalma, amely valóban szinte határtalan lehetőségnek kínál a vallási „liberálisok” ködös teológizáláshoz.
George Khodrnek a WCC központi bizottságának 1971 januárjában, Addisz-Abebában megtartott találkozóján elhangzott beszéde, egy korai kísérleti próbálkozásnak tekinthető, annak érdekében, hogy a „nem-keresztény vallásokkal folytatott párbeszédnek” a „szellemi” teológiáját útnak indítsák. Felvetve azt a kérdést, hogy „vajon a kereszténység tényleg annyira kizáró a többi vallást illetően, mint ahogy azt az eddigiekben kihirdették”, a metropolitának, eltekintve azoktól a meglehetősen abszurd próbálkozásaitól, hogy Krisztust más vallásokba belevetítse, egy fő mondanivalója van: Valójában a „Szentlélek”, teljesen függetlenül Krisztustól és az Ő egyházától, a világ összes vallásának közös nevezője. Arra a próféciára hivatkozva, hogy Aztán pedig ki-árasztom lelkemet minden emberre (Jo. 3:1), a metropolita megjegyzi, „Ezt egy pünkösdként kell értelmezni, ami a kezdetektől fogva univerzális... A Lélek kiterjedése a világban nem alárendelt a Fiúnak... A Lélek saját gondviselésével összhangban működteti és alkalmazza energiáit, és a nem-keresztény vallásokat ebből a szempontból tekinthetjük olyan pontoknak, ahol az ő inspirációja munkálkodik. Úgy véli, hogy „létre kell hoznunk egy ekkleziológiát és egy missziológiát, amelyben a Szentlélek a legmagasabb helyet foglalja el”.
Mindez természetesen egy eretnekséget képez, amely tagadja a Szentháromság természetét, és nincs más célja, minthogy aláássa és megsemmisítse Krisztus Egyházának teljes ideáját és valóságát. Miért is kellett volna Krisztusnak létrehoznia egy Egyházat, ha a Szentlélek önállóan cselekszik, nemcsak az Egyháztól, hanem magától Krisztustól is? Mindazonáltal ez az eretnekség itt is meglehetősen előrelátóan és óvatosan jelenik meg, kétségkívül azzal a céllal, hogy felmérje más ortodox „teológusok” reakcióit, mielőtt még kategorikusabban folytatná.
Valójában azonban a „Szentlélek ekkleziológiája” már meg van írva – egy „ortodox” gondolkodó által, aki napjaink „szellemi” mozgalmának egyik elismert „prófétája”. Ezért hát vizsgáljuk meg az ő elképzeléseit annak érdekében, hogy láthassuk a kiterjedtebb „szellemi” mozgalom természetéről és céljáról általa alkotott képet, amelyben helye van a „nem keresztény vallásokkal folytatott párbeszédnek”.


3. „A Szentlélek új kora”


Nicholas Berdyaevet (1874–1949) semelyik normális korban nem tartották volna ortodox kereszténynek. Talán leginkább egy gnosztikus-humanista filozófusnak lehetne leírni, aki inkább a nyugati szektákból és „misztikusokból” merítette inspirációját, mintsem bármelyik ortodox forrásból. Az, hogy néhány ortodox körben még ma is „ortodox filozófusnak” vagy „teológusnak” nevezik, az korunk vallási tudatlanságának szomorú tükröződése. A következőkben idézni fogunk írásaiból.
Megvetéssel tekintett az ortodox atyákra, a „történelmi ortodoxia aszketikus szerzetesi szellemiségére”, sőt az egész „konzervatív kereszténységre, amely... az ember szellemi energiáit a bűnbánat és üdvözülés felé irányítják,” Berdyaev inkább egy „belső egyházra” vágyott, a „Szentlélek egyházára,” az „élet szellemi szemléletére, mely a 18. században a szabadkőműves páholyokban talált menedéket.” Az „egyház”, véleménye szerint, „még mindig csak egy merően potenciális stádiumban van,” nem „teljes”; ő egy „ökumenikus vallás” eljövetelét várta, a „vallás teljességét”, ami nem csak a különböző keresztény szerveket (mert „a kereszténységnek képesnek kell lennie számos formában létezni az univerzális egyházban”), hanem a „minden eretnekség részleges igazságát” és a „modern ember minden humanista kreatív tevékenységét... egy, a Lélekben felszentelt vallási tapasztalatként egyesítené. Egy „új kereszténység” van kialakulóban, egy „új misztika, amely mélyebb lesz, mint a vallások és azokat egyesíteni fogja”. Mert „van egy nagy szellemi testvériség... melybe nem csak a kelet és nyugat egyházai tartoznak, hanem mindenki, akinek akarata Isten és az Isteni felé irányul, valójában mindazok, akik vala-miféle spirituális emelkedésre törekednek” – azaz minden vallás, szekta és vallásos ideológia tagjai. Megjövendölte egy „új és végső kinyilatkoztatás” eljövetelét. A „Szentlélek Új Kora,” feltámasztva Gioacchino da Főre, 12. századi latin szerzetes előrejelzését, aki látta az Atya (Ószövetség) és a Fiú (Újszövetség) két korszakát, amint utat engednek egy végső kornak, a „Szentlélek harmadik korának”. Berdyaev azt írja: „A világ egy új szellemiség és egy új misztika felé halad; ebben nem lesz többé aszketikus világkép”. „A keresztény egység felé történő haladás sikere, egy új korszakot feltételez magában a kereszténységben, egy új és mély szellemiséget, ami a Szentlélek új kiáradását jelenti”.
Nyilvánvalóan nincs semmi közös a szuperökumenikus fantáziák és az ortodox kereszténység között, amit Berdyaev valójában megvetett. De bárki, aki tudatában van korunk vallási légkörének, láthatja, hogy ezek a fantáziák valójában megfelelnek a mai vallásos gondolkodás egyik vezető áramlatának. Úgy tűnik Berdyaev valóban „próféta”, vagy inkább, érzékeny a vallásos gondolkodás és érzés egy áramlatára, amely napjaiban nem volt olyannyira nyilvánvaló, de mára szinte uralkodóvá vált. Mindenhol a „Lélek új mozgalmáról” hallunk, és most egy görög ortodox pap, Stephanou Eusebius atya, meghív minden ortodox keresztényt, hogy csatlakozzon ebbe a mozgalomba, amikor a „Szentlélek csodálatos kiáradásáról” ír. (The Logos, január, 1972). Máshol ugyanebben a kiadványban (március, 1972, 8. old.) a társszerkesztő Ashanin, nem csak Berdyaev nevét hívja segítségül, hanem annak egész programját: „Ajánljuk Nicholas Berdyaev, napjaink nagy szellemi prófétájának, írásait. Ez a szellemi géniusz... a szellemi kreativitás legnagyobb teológusa... Most megtört az ortodoxia selyemgubója... Isten Logosza az Őbenne rejlő történelmük és küldetésük egy új felfogására vezeti népét. A Logosz [a] hírnöke ennek az új kornak, az ortodoxia új állapotának”.


4. A jelen könyv


Mindezek alkotják a jelen könyv hátterét, amely egy tanulmány korunk „új” vallásos szelleméről, mely megalapozza és inspirálja a „nem keresztény vallásokkal folytatott párbeszédet”. Az első három fejezet a nem keresztény vallások és azok kereszténységgel szembeni radikális különbségének, mind a teológiában mind pedig a szellemi életben, általános megközelítését kínálja. Az első fejezet a közel-keleti vallások „Istenének” teológiai tanulmánya, amellyel a keresztény ökumenikusok a „monoteizmus” alapján próbálnak egyesülni. A második fejezet a keleti vallások legerősebbjére, a hinduizmusra vonatkozik, egy hosszú és személyes tapasztalaton alapul, amely szerzőjének a hinduizmusról, az ortodox keresztény hitre való áttérésével ér véget; ezenfelül érdekes értékelést ad arról, hogy mit jelent a kereszténységgel folytatott „párbeszéd” a hinduizmus számára. A harmadik fejezet egy ortodox szerzetespap személyes beszámolója, egy keleti „csodatevővel” történt találkozójáról – egy közvetlen konfrontáció a keresztény és nem keresztény „szellemiség” között.
A következő négy fejezet az 1970-es évek néhány jelentős szellemi mozgalmának specifikus tanulmányozása. A negyedik és ötödik fejezet az „új vallási tudatosságot” vizsgálja, különös tekintettel a „meditáció” mozgalmakra, melyeknek sok „keresztény” követője van ma (és egyre több „ex-keresztény”). A hatodik fejezet egy látszólag nem vallásos jelenség szellemi következményeit vizsgálja, mely segít az „új vallási tudatosság” kialakításában, még olyan emberek között is, akik úgy vélik messze állnak bármiféle vallásosságtól. A hetedik fejezet hosszadalmasan tárgyalja a „keresztények” leginkább ellentmondásos vallási mozgalmát – a „karizmatikus megújulást” – és megpróbálja meghatározni annak természetét az ortodox szellemi tanítás fényében.
A befejezésben az „új vallási tudatosságok” jelentőségét és célját tárgyaljuk, az utolsó időkre vonatkozó keresztény prófécia fényében. A „jövő vallása”, melyre ezek utalnak, meghatározott és ellentétes az egyetlen vallással, amely kibékíthetetlenül szembehelyezkedik vele: a valódi ortodox kereszténységgel. Az „idők jelei”, ahogy közeledünk az 1980-as évek félelmetes évtizedéhez, túlságosan is nyilvánvalóak; az ortodox keresztények és mindazok, akik szeretnék megmenteni lelküket az örökkévalóságban, vigyázzanak és cselekedjenek!

[1]    Aki nagy valószínűséggel szabadkőműves volt, Meletiosz Ökumenikus Pátriárkával egyetemben, akit a Görög Nagypáholy nyíltan a „testvérei” közé sorol: http://www.grandlodge.gr/meletios-v-metaxakis-w-97473.html (Magyar fordító megjegyzése)
[2]    Magyarul az Egyházak Világtanácsa.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.