2024. január 9., kedd

Damaszkuszi Szent János: Védôbeszéd a szentképek tisztelete érdekében az összes keresztényekhez, Konstantin Kabalinus császár és az eretnekekkel szemben


 

Mivel  sokan  megkísérelték - hogy  Szent  Lukács  evangélistával  szóljak - , hogy  összefoglaló tanítást  adjanak  az  igaz  hitrôl  és  az  Egyház  szent  hagyományáról,  amit  Krisztus  Jézus,  igaz  Istenünk szenvedésével  szerzett,  ezért  Szeretteim,  szükségesnek  tartom , hogy  ne  rejtsem  el  elôletek,  hanem megmutassam  az  igazság  útját,  amelyet  a  katolikus,  apostoli  egyház  kezdettôl  fogva,  fennállásának  elsô napjaitól  kezdve a  szentképek  tiszteletének  kérdésében  tartott. Miért  nevezel  engem  istentelen  eretnek  módon  bálván yimádónak?  Mondd,  bálványképet  tisztelek én?  Talán  Appollóét  vagy  a  mi  Urunk  Jézus  Krisztus  képét,  amely  engem  arra  figyelmeztet,  hogy  Krisztus testben  jött  el?  Mondd  nekem  te,  aki  zsidó  módon  gondolkodol,  kinek  a  szobrát  övezem  tisztelettel, Dianáét,  a  gonosz  szellemek  anyjáét -amint  a  görögök  ezt  mesélik -vagy  a  legszentebb  úrnônk,  az Istenszülô  és  mindig  Szűz  Mária,  a  mi  Urunk  Jézus  Krisztus  anyjáét?  Kinek  a  képét  tisztelem?  Zeusét vagy  Szent  Jánosét,  Krisztus  elôfutáráét,  a  Keresztelôét?  Zeusét  vagy a  szent  apostolok,  vértanúk  és minden  szent  képeit,  akik  kezdettôl  fogva  tetszettek  az  Úrnak?  Ki  merészeli  ezt  bálványimádásnak nevezni?  Ki  merészeli  Krisztust  szentjeinek  szenvedésével  és  mindazokat,  akik  Isten  szent  egyházának tanait reánk  hagyták  ezzel az  igaztalan váddal  illetni? Így  kaptuk  mi  ezt  a  tanítást  szent  atyáinktól  és  a  Szentírás  is  erre  oktat  bennünket.  A Szentírásban  leírva  találjuk,  hogy  Krisztus  testben  eljött,  érettünk  földre  szállt.  Olvasunk  Gábriel  fôangyal híradásáról,  a  csodálatos  s zületésrôl,  a  betlehemi  barlangról,  a  jászolról,  a  pólyákról,  csillagról,  bölcsekrôl stb.,  megkeresztelkedésérôl,  Jordánról,  a  Keresztelôrôl,  aki  szent  fejét  érintette,  a  galamb  képében leszálló  Szentlélekrôl.  Kísérjük  el  szenvedéséig,  lássuk  a  pálmát  leng etô  gyermekeket,  a  mosdótálat,  a törlôkendôt,  Júdás  csókját,  elfogatását,  Pilátus  állhatatlanságát;  hasonlóképpen  a  keresztrefeszítést,  a szögeket,  a  szivacsot,  a  lándzsát,  a  keresztre  helyezett  felírást:  Íme  a  zsidók  királya.  Olvasunk  a  világnak örömöt  hozó  föltámadásról,  amint  Krisztus  megjárja  a  poklokat,  fölébreszti  Ádámot,  továbbá  a mennybemenetelrôl.  Áttérve  csodáira,  látjuk,  mint  adja  vissza  a  vak  szemének  látását,  mint  gyógyítja  meg a  bénán  születettet,  a  ruhája  szegélyét  érintô  vérfolyásos  asszonyt , aki  mindenkit  megelôzve  elôször készítette  el  Krisztus  képmását  ércbôl.  A  szentek  testét  is  tiszteljük  Krisztusért  elszenvedett  fájdalmaik  és küzdelmeik  miatt. Ezt  a  fenséges  leírást,  ezt  a  gyönyörű  képet  hogy  meritek  bálványimádásnak  nevezni?  Rövid  és szép  leírás.  Amirôl  Aranyszájú  atyánk  is  mondotta:  ,,Szeretem  a  viasztáblákra  írt  szöveget  is,  amely  leheli az  áhítatot''.  Nagy  Szent  Vazul  atyánk  a  negyven  vértanúról  mondott  dicsôítô  beszédében  így  szól:  ,,A történetíró  és  a  festô  megörökítik  az  eseményeket.  Az  elôbbiek  szépen  megírt  szövegekkel,  az  utóbbiak festményeikkel''.  Már  pedig  történetíró  írta  az  evangéliumot.  És  mit  írt  le  benne?  Krisztus  egész  életét, földi  működését,  mindazt,  mit  egyházára  bízott.  A  festôk  is  hasonlót  tesznek.  Elénk  tárják  az üdvrend szépségeit  Ádámtól  Krisztus  születéséig,  megváltói  tevékenységét,  a  szentek  hitvallását  és  művüket átadják  az  egyháznak.  Így  mindketten  ugyanazt  írják  le,  mindkettô  tanít  bennünket.  Miért  tisztelik  egyesek a  Szentírást  és  miért  vetik  meg  a  szentkép eket?  Mondjátok  meg  nekem  ti,  akik  eretnek  módon gondolkodtok,  mi  a  különbség  a  kettô  között,  mikor  mindkettô  ugyanazt  fejezi  ki?  Miért  tisztelitek  az egyiket,  miért  köpdösitek  le  a  másikat?  Ki  tartja  komolynak  az  ilyen  gondolkodást?  Ki  nem  fordul  el  attól a tanítástól,  amelyben  két  elbeszélô  közül,  akik  ugyanazt  mondják  el,  az  egyik  tiszteletet  kap,  a  másikat megvetik? Ha  valaki  figyelembe  veszi,  hogy  a  képek  milyen  szép  és  helyes  kifejezései  és  megelevenítései az  evangéliumban  elmondottaknak;  amit  az  Evangélium  szóval  mond  el,  a  festmény  vonalakkal  és színekkel,  akkor  nem  értem,  miért  vetik  meg  egyesek  az  egyiket  és  miért  tisztelik  a  másikat?  Mondd nekem,  mit  tisztelsz  az  Evangéliumban?  Talán  az  írást,  az  elbeszélést?  Úgye,  tiltakozol  ez  ellen  és  azt mondod,  hogy  Krisztus  megváltói  működésének  történetét?  Én  is  ezt  teszem!  Nem  a  festmény  anyagát tisztelem  én,  nem  a  fát,  nem  a  falat,  nem  a  színeket,  hanem  imádom  Krisztus  emberségét  és megtestesülését.  Aranyszájú  atyánk  egyik  homiliájában  mondotta  (Homilia in  pelvim.):  ,,Mikor  az  uralkodó képét  vagy  szobrát  behozzák  a  városba,  eléje  megy  a  város  vezetôsége  és  a  nép  jókívánságokat hangoztatva  és  tisztelettel  eltelve,  nem  a  képet  tisztelve,  nem  a  színes  vonalakat,  hanem  a  földi  király arcképét''. Ha  ilyen  tisztelet  illeti  meg  a  földi  uralkodót,  még  távollétében  is,  ha  a  képe  jelen  van,  mennyivel inkább  kell  tisztelnünk  és  imádnunk  égi  Uralkodónk,  Krisztus  Istenünk  képmását?  Nyomorúságos  helyzet! Földi  uralkodó  képe  elôtt  hódolnak  és  ekkora  tisztelete  van.  Krisztus  képét  megvetik.  Hol  van  ez  az  atyák tanításától!  Ki  nem  neveti  ki  az  ilyen  következetlenséget,  ki  nem  veti  el  ezt  az  istentelen  tanítást?  Milyen büntetést  kap  az,  akit  elfognak,  mert  esztelenül  a  földi  uralkodó  képére  köp?  Úgye,  halállal  bűnhôdik? Mert  meggyalázva  a  császár  képét,  magát  a  császárt  illette  tiszteletlenséggel.  Nagy  Szent  Vazul  mondja: ,,A  kép  iránt  tanúsított  tisztelet  áthárul  arra,  akit  ábrázol''.  (A  Szentlélekrôl,  27.  fej.)  Így  kell  gondolkodnunk a  mi  Urunk  Jézus  Krisztusnak,  az  égi  Királynak  képérôl  is,  aki  azt  gyalázattal  illeti,  Krisztussal  szemben követ  el  tiszteletlenséget.  Aki  a  képet  meggyalázza,  azt  gyalázza  meg,  akit  a  kép  ábrázol.  Ez  mindenki elôtt világos.  És  ki  nem  óvakodik  Krisztus  megbántásától? Azt  akarod  mondani,  hogy Krisztus  nem  mondotta,  hogy  képeket  készítsünk  és  tiszteljünk. Felhívom  a  figyelmedet  más  dolgokra  is,  amit  az  apostoloktól  és  az  atyáktól  hallottunk,  melyekrôl  Krisztus nem  beszélt.  Hol  mondotta  Krisztus,  hogy  kelet  felé  fordulva  imádkozzunk?  Vagy  hogy  a keresztet,  vagy az  evangéliumot  tiszteletben  tartsuk,  hogy  szent  testét  és  vérét  éhgyomorral  vegyük  magunkhoz,  hogy  az új  házasokat  megkoronázzuk?  Számtalant  tudnék  még  felsorolni,  melyekrôl  Krisztus  nem  beszélt,  de miért  van  rájuk  szükség?  Mi  azt  hisszük, amit  az  atyáink  reánk  hagytak,  akiket  Isten  oktatott  ezekre. Krisztus  nem  rejtett  el  semmit  sem  szentjei  elôl,  sem  azt,  ami  az  emberek  javára  és  üdvösségére,  sem azt,  ami  kárára  van.  Akkor  ez  hogy  maradt  rejtve,  ha  bálványimádás  folyik,  ha  elkárhozik,  aki így  sok bálványt  imád?  Szörnyűség!  Krisztus  idejétôl  kezdve  Germanus  patriarcháig  elkárhozott  a  szentképet tisztelô  keresztény  nép!  Isten  ments, hogy  ez  bálványimádás  legyen! Ha  ez  bálványimádás  lett  volna,  valamelyik  zsinat  elvetette  volna  és  kárhoztatta  volna  a bálványimádókat. Ha  az  elsô zsinat  nem vetette  el,  a második  biztosan szót  emelt  volna,  vagy  a  harmadik, vagy  a  negyedik  vagy  ötödik,  sôt  nem  vetette  el  a  hatodik  sem,  sôt  világosan  körvonalazta.  Ha  nem hiszed,  keresd  meg  a  hatodik  zsinat  elôírásait,  azok  közül  is  a  nyolcvankettediket,  ott  megtalálod  a cáfolatot.  Így  mondották  ugyanis  a  hatodik  zsinat  atyái:  ,,Több  szentképen  a  kegyelmet  jelképezô  bárány van,  amelyre  a  Keresztelô  rámutat,  mint  a  törvény  által  igaz  Bárányra,  Krisztus  Istenünkre.  Az igazságot jelképezô  és  az  egyháznak  átadott  régi  képeket  együttesen  kegyelemnek  tartjuk  és  igazságnak,  mit  a törvény  teljességeként  fogadunk.  Tehát  elôírjuk,  hogy  ezentúl  azt,  aki  elveszi  a  világ  bűneit,  Krisztus Istenünket  emberi  alakban  ábrázolják  a  régi bárány  helyett,  hogy  ami  tökéletes,  ami  a  színek összhatásából  felismerhetô,  mindenki  elôtt  nyilvánvaló  legyen,  hogy  általa  az  Igének  mérhetetlen alázatosságát  megfontolva  gondoljunk  arra,  hogy  testünket  megdicsôítette,  gondoljunk  szenvedésére  és üdvösséget  hozó  halálára,  amibôl  a  világ  megváltása  fakadt''.  Egykor  az  atyák  így  határoztak.  Mi  szükség van  arra,  hogy  áthágjuk  rendelkezéseiket  és  szakadást  hozzunk  az  egyházba?  Nem  tudod,  hogy  átkot von  magára,  aki  az  ôsök  határozatait  átlépi?  (MTörv  27,17)  Lássátok  át,  mit  írtak  elô  és  hagyjatok  fel  a gonoszsággal!  Emlékezz  csak  vissza,  tévelygô  embertestvérem,  mikor  az  izraeliták  Krisztus  elé  vitték  a pénzt,  amin  a  császár  arcképe  volt  és  kísértve  ôt  megkérdezték,  meg  kell e  adni  a  császárnak a tisztelet  adóját?  Az  Úr  azt  mondta  nekik:  ,,Adjátok  meg  a  császárnak,  ami  a  császáré  és  Istennek,  ami  az Istené'' (Mt  22,21). Látod,  hogyan  lecsillapította  Krisztus  szeplôtelen  ajka a  gonoszok  nyelvét? Mondd  nekem,  ha  pogány  fordul  hozzád,  mutasd  meg  nekem  hitedet,  hogy  én  is  hívô  legyek;  mit mutatsz  neki?  Úgye,  a  tapasztalhatókról  kell  ôt  magasabbra  emelned,  hogy  ezt  megértse?  Mert  ha  azt mondod,  az,  akiben  én  hiszek,  láthatatlan,  minek  alapján  hiszi  a  te  bizonyítékaidat  és  hitedet?  Elôször tapasztalat  alá  esô  dolgokkal  tanítod  ôt  és  lassanként  átvezeted  a  magasabbakra.  És  hogyan  történik  ez? Elvezeted  a  templomba,  megmutatod  annak  szépségét,  díszeit,  felhívod  figyelmét  a  szentképekre.  A hitetlen  ezeket  látva  megkérdezi:  Ki  az  a  keresztre  feszített  férfi;  ki  ez  a  feltámadó,  aki  annak  az  öregnek fejét  tapossa?  A  képek  segítségével  felvilágosítod  ôt.  Ez  a  keresztre  feszített  az  Isten  Fia,  aki  a  világ bűnei  miatt  szenvedett  a  kereszten.  Fel  is  támadott  és  a  bűn  miatt  elbukott,  meghalt ôsatyánkat,  Ádámot felébresztette.  Így vezeted  lassan  Isten  ismeretére.  Majd  elkíséred  a  keresztelômedencéhez,  ahol  ô  csak vizet  lát,  te  azonban,  a  hívô,  vizet,  világosságot  és  lelket.  Mikor  ô  is  megkeresztelkedik,  a  vízbôl,  az anyagból  láthatatlan  újjászületésre  kap  erôt.  Mikor  látja  Krisztus  szent  testének  és  vérének  titokzatos ünneplését,  ô  csak  kenyeret  és  bort  lát,  te  testét  és  szent  oldalából  kifolyó  vérét  látod  Krisztusnak.  Ha méltó  lesz  arra,  hogy  ô  is  részesüljön  e  titkos  vacsorából,  lassanként  hívô  lesz,  mint  te  és  megismer mindent, amit  te  ismersz. Látod  most  már, hogyan  vezeted  ôt  a  szemlélhetôkrôl  láthatatlan igazságokra? Így  gondolkodj  a  képekrôl!  Ha  a  templomban  látod  Isten  vagy  a  legszentebb  Istenszülô  vagy Szent  János,  vagy  bármelyik  szentnek  képét,  akiét  a  templomban  megtalálod,  emeld  fel  lelkedet  a színekrôl  arra,  akit  ábrázol!  Kérdezem  tôled,  a  képek  ellenségétôl,  láttad  Pétert?  Láttad  Pált?  Vagy valamelyik  apostolt?  Szent  István  elsô  vértanút  vagy  bármelyik  más  szentet?  E  képek  szemléleténél szíved  és  lelked  nem  gyullade szeretetre  és  vágyra azok  iránt,  akiket  testben nem  láthattál? Kérlek  benneteket,  Szeretteim,  hogy  mindaz,  akit  elvakított  hasonló  tévely,  térjen  magához  végre és  tisztítsa  meg  lelkét!  Mikor  a  gonoszlélek  valakit  el  akar  veszíteni,  eszét  és  lelkét  elvakítja,  hogy  ne  ismerje  fel  a  jót.  Mélyedjünk  bele  a  Szentírás  tanításába  és  az  atyák  hagyományaiba,  azt  tegyük,  amit  az Egyházban  találtunk,  amióta  Krisztus  közénk  jött.  Így  megôrizzük  azt,  így  nem  szakadunk  el  az  atyák hagyományától,  másképp  olvasva  és  értelm ezve  azokat.  Könyörögve  kérem  Istent,  mint  égre  és  földre méltatlan  bűnös,  hogy  engedje  meg,  hogy  azokkal  az  atyákkal,  akik  hétszáz  év  alatt  éltek  s  a  hat egyetemes  zsinaton  jelen  voltak,  legyen  részem.  Ne  csak  addig,  míg  gazdagok  vagyunk,  míg  jól  megy sor sunk,  amíg  dicsôség  vesz  körül  bennünket,  hanem  vérünk  hullásáig  megingathatatlanul  szilárdan valljuk  hitünk  alaptételeit,  hogy  mi  is  méltók  legyünk  hallani:  A  ti  hitetek  megszabadított  benneteket, menjetek  békével.  (Lk  7,50)  Amit  bárcsak  mindnyájan  elnyernénk  a  mi  Krisztus  Istenünk  kegyelmével  és emberszeretetével,  akivel  az  Atyának  és  Szentléleknek  dicsôség,  tisztelet  és  imádás,  most  és  mindig  és örökkön  örökké.  Amin.