GÖRÖGORSZÁG IGAZ ORTODOX KERESZTÉNYEINEK EGYHÁZA, ATHÉNI ÉRSEKSÉG
„Isten Igéje megszületett, a Szent Bölcsesség most jön elő. Egyház, fogadd a köszöntést; ezen örvendezik a Legszentebb Istenszülő, kiáltsuk hát, áldott vagy Te, aki most jöttél, Istenünk, dicsőség Neked.„
(December 20.-i dicsőítés)
ŐBOLDOGSÁGA MAKÁRIOSZ, ATHÉN ÉS EGÉSZ GÖRÖGORSZÁG ÉRSEKE
Szeretett gyermekeim a Megtestesült Úrban, ismét eljött a mi Urunk, Jézus Krisztus Születésének ünnepe. Megérkezett és hív minket a fényére és örömére, az üdvösségre, amelyet szenvedő világunknak hoz. Megérkezett és meghív bennünket, hogy egy kicsit távol tartva világi szokásainktól és kényeztetéseinktől; alázatosan meghajolhatunk Isten Igéjének megtestesülése és annak isteni misztériuma előtt.
Nagy ez a misztérium, és a lényege felfoghatatlan, és érthetetlenségében kegyesen imádjuk és tiszteljük. Hogyan lett Isten emberré? Hogyan ruháztatott fel Isten Igéje e romlandó testtel, és tette azt halhatatlanná kegyelemből? Hogyan fogadta el Ő, Kinek az angyalok énekelnek, hogy az emberek kigúnyolják? Hogyan vándorol a világ Királya és Teremtője maga halandóként halandó lénytársai között?
Ember lett, hogy megmentse az emberiséget. Testté lett, hogy megszentelje a testet. Hasonló lett hozzánk, hogy amennyire lehetséges, utánozzuk Őt. Amilyen nehéz vállalkozás, sokkal inkább valódi és csakis az Ő ereje által elérhető, amit Isten megtestesült Igéje saját üdvösségünkért valósít meg.
Isten Fia megtestesült, hogy újra megadja az embernek azt, amivé teremtésekor eleve elrendelték. Saját képmására teremtette, racionálisan és szabadon, eleve elrendelte, hogy utánozza Őt, más szóval, hogy olyan legyen, mint Teremtője, tökéletes erénnyel, amit az emberi természet képes megvalósítani. Ez azért van így, mert az erények, azaz a józanság, az együttérzés, a kedvesség, a bölcsesség, az igazságosság, a türelem elsősorban az isteni természet jellemzői.
Szeretteim, Urunk, aki a mi üdvösségünk iránti határtalan szeretete miatt jön a világra „szolga alakjában”1, azaz emberként. Egyszerre lett az erényes és feddhetetlen tanítója. Világosan megmutatta nekünk, nem egyszerű szavakkal, hanem saját gyakorlati példájával, hogy az ember milyen módon szabadul meg három legnagyobb vágyától, amelyek kielégíthetetlenek, elítélik és elvezetik Istentől: a gazdagságtól, az élvezetektől, és dicsőségtől, ahogy a szeretett tanítvány mondja: "mert minden, ami a világon van, a test kívánsága, a szemek kívánsága és az élet kevélysége. Ez nem az Atyától, hanem a világtól van." 2
De a mi Urunk és Istenünk, aki embernek született, szegény volt, nem volt még egyszerű otthona sem a pihenésre; Élete első pillanatától kezdve meggyógyította a gazdagság telhetetlen szeretetét. Hideg barlangban született, minden olyan emberi melegség nélkül, amelyet bármely csecsemő élvezne. Melegének egyetlen forrása Szent Anyjának karja és az őket körülvevő állatok lehelete volt. Ily módon a Bölcs Orvos meggyógyította az élvezetek csillapíthatatlan éhségét.
Végül, miután megszületett, Legfőbb Istenünk és az egész teremtés előrevetítője, mint ismeretlen és jelentéktelen emberi lény, akit mindenki megvet és üldöz, azonnal meggyógyítja az egyszerű ember olthatatlan szomját a dicsőség és fenség után, azt a csapást, amely mindig felbujtja a végeláthatatlan háborúk ezreit!
Ó, micsoda mérhetetlen bölcsesség! Milyen tökéletes fenség! Mily páratlan együttérzés rejtőzik, ó, Krisztusom, ebben a mi szenvedő világunkba való titokzatos, felejthetetlen, leírhatatlan és fenséges érkezésedben.
A teljes szegénység és ínség ruhájával hogyan bizonyítod be, hogy te vagy minden kor nagy Királya, a filozófusok legfelsőbb filozófusa és az összes tanító elérhetetlen Tanítója az idők során! Filozofálva és tanítva, nem végtelen szavakkal, sem fárasztó véleményekkel, Ő maga lesz a nyomorúságban rejlő erény és bőség példája és megerősítése!
„Minden dolog a koldushoz ragaszkodik.” Aranyszájú Szent János csodálkozik velünk. "minden tele van szegénységgel. Hogyan lett Ő gazdag lévén szegény? Hogyan nem volt neki sem kanapéja, sem ágya, hanem egy száraz jászolra vetették? Ó szegénység, gazdagság forrása! Ó, mérhetetlen gazdagság, amely a szegénység színlelését viseli! Jászlában fekszik, és megrázza a világot; Pelenkába van fonva, és széttépi a bűn kötelékét!"
Ezért, szeretteim, csatlakozzunk mi is hangunkkal, és emeljük fel azt az angyalokkal, akik szent Himnuszukat kiáltják: „Dicsőség a magasságban Istennek, békesség a földön, és az emberek között jóakarat”.
Mert ahogy a bölcs püspök, Nikoláj Velimirovity mondja: „amikor az embereknek az a dolguk, hogy szívük örömével a magasságos Istent dicsőítsék, és nem ennek az alázatos földnek valami ember alkotta istenét, akkor béke jön a földre és Jóakarat (jó akarat és segítőkészség) az emberekhez. Az Úr Jézus azért jött a világra, hogy az egész teremtés felkeljen, és magasztalja Istent a magasságban, és elfogadja a békét a földön és a jóakaratot az emberek felé. Én vagyok az Úr Isten… békét kötök…”
Ez a karácsony jelentése, szeretett testvéreim és az Úrban megszentelt gyermekeim. Szeretném, ha ezeket és hasonló dolgokat, minden évben, minden karácsonykor és minden ilyen évszakban átgondolnátok és fontolóra vennétek. Őszintén elszomorodok, amikor sokakat látok belesűjedni a sekélyes mulatságokba ezekben a szent napokban, ahogy Látom, hány „karácsonyi piacra” látogatnak majd el, vagy mennyivel több pazar finomság lesz az asztalukon, hány nyaralásra mennek el, és mennyivel több fényfüzért és karácsonyfát fognak díszíteni! Természetesen ezek a dolgok csak akkor jók, ha rávezetik elménket a díszítés és a fényűzés valódi okára: szabadulásunk örömére és arra az isteni bőségre, amelyet Megváltó Krisztusunk nagylelkűen adott.
Megtestesült Megváltónk, Ézajás próféta szerint „a béke Fejedelme”, Tartsd lelkünk tekintetét fogékonyan és nyitottan a Te kegyelmedre! Szüntelenül áraszd bőségesen irgalmadat, és adj újra békét, szeretetet és harmóniát a világnak, amelyen vándorként átmegyünk, és különösen a Te szülőföldednek, amelyet ismét háború sújt, mint mindenhol máshol!
Mert Téged, az Egyszülött Fiút illet minden dicsőség, amint Ülsz a mennyek trónján, és ugyanakkor fekszel a jászolban a földön, az Atyával és a Szentlélekkel. Ámin!
+MAKÁRIOSZ, ATHÉN ÉS EGÉSZ GÖRÖGORSZÁG ÉRSEKE
1. Filippi 2:7-2.
2. 1János 2:16
3. Lásd Szent-hegyi Szent Nikodémosz homíliáját Krisztus születéséről, Theodromia (Az Isteni út) folyóirat december. 1999.
4. Aranyszájú Szent János Krisztus születéséről, 56, 392.
5. Lukács 2:14
6. Ésaiás 45:6-7, 2. homília Krisztus születéséről, Botsis Péter, Isten a földön, Ember a mennyben.
7. Ésaiás 9:6