2024. január 11., csütörtök

PASZTORÁLIS ENCIKLIKA AZ ÚR ÚJÉVÉRŐL, 2024



GÖRÖGORSZÁGI IGAZ ORTODOX KERESZTÉNYEK ENGYHÁZÁNAK ATHÉNI SZENT ÉRSEKSÉGE


 "Egész életünk egy pillanat a végtelen korokhoz képest."

 (Aranyszájú Szent János, 103-62, 196)


 ŐBOLDOGSÁGA MAKÁRIOSZ, ATHÉN ÉS EGÉSZ GÖRÖGORSZÁG ÉRSEKE, 2024


Szeretett gyermekeim az Úrban, örvendjetek mindig az Úr kegyelmének, és örüljetek világosságának és szeretete ajándékának.


Újra hátrahagyunk egy évet romlandó életünkből;  az élet, amely számunkra oly fontosnak, oly komplikáltbak, oly nehéznek tűnik, és mégis!  Az eljövendő élethez, a jövő korához képest ez nem más, mint egy árnyék, és a legkisebb a  megpróbáltatások közül!


 „Ezer esztendő a te szemedben, Uram – mondja Dávid próféta –, olyanok, mint a tegnap, amely elmúlt, és mint az őrség az éjszakában.


És egy másutt is hasonlóképpen: "Az ember napjai olyanok, mint a fű; mint a mező virága, úgy elvirágzik. Olyan könnyen jönnek és tűnnek el életünk napjai.


 Az ember élete olyan, mint a mező virága, amely virágzik és elszárad, mielőtt még észrevennénk.


Emiatt írta Aranyszájú Szent János: „Egész életünk, mint egy pillanat a jövő korszakához képest, amely örökkévaló.”3


A mi örökkévaló Istenünk a létezés felé vezet, ami közelebb van Őhozzá és túl van az időn, azonban mi itt találjuk magunkat bezárva a jelenben ezáltal az élethosszig tartó eltakarás révén, és ez nem valamiféle játék.  Ebben az időben és testben tett cselekedeteink következményei örök visszhangot kapnak, amely örökké elkísér bennünket.  A szentek ezt nem tekintették félelemmel, mint nehézséget vagy csapdát, hanem lehetőségként, ahogy Sztudita Szt. Teodór írta:


 "Ahogy a folyó folyása, úgy folyik az életünk és közeledik a halálhoz. És áldott vagy, mert apró és átmeneti dolgokkal örökkévalót és mennyeiséget építesz."


Ily módon, szeretteim, mint bölcs és körültekintő hűséges keresztények, józanul kell élnünk, jámbor „kereskedelmet” építve: a jámbor élet értékét és tisztaságát a ránk váró örök jóra cserélve.


De miért?  Kérdezheti valaki.  Nem a mi örömünkre teremtette Isten a világ minden kényelmét?  Ilyen például a nap, a tenger, az ételek, és a különféle örömök és gyönyörök?  Milyen okból léteznek ezek, ha nem a saját élvezetünkre?


Természetesen, válaszolom, mindet a mi szolgálatunkra és gyönyörködtetésére hozták létre. Senki sem tiltotta meg a használatát, de megtiltották az azzal való visszaélést!


 Sebki sem tiltotta meg az evést, mert éhes vagy, de ha finomat étkezel, és dagad a gyomrod a túl sok ételtől, miközben figyelmen kívül hagyod azokat, akiknek még a napi betevőjük sincs meg, akkor valóban kifogásolható vagy. Senki sem tiltotta meg, hogy törvényes feleséged legyen Isten szerint, de ha átadod magad a testi gyönyöröknek, és mások feleségeire vágysz, akkor elítélendő vagy.  Ezért mondta az apostol:


 "Az pedig, aki részt vesz a versenyben, mindentől tartózkodik: ők azért, hogy hervatag koszorút nyerjenek, mi pedig, hogy hervadhatatlant. Futok tehát, és nem csak vaktában; mérem az ökölcsapásokat, s nem csak úgy, a levegőbe csapkodva; hanem sanyargatom a testemet és szolgaságba vetem, nehogy, míg másokat tanítok, magam elvetésre méltó legyek." 5


Emiatt a szentatyák engedelmeskedtek és törekedtek az erényekre, és ezen a módon, a lelkük javáért folytatott napi küzdelmük folytán, éberek és erősek lévén, képesek voltak felismerni a ravaszul kopogó új eretnekséget, ortodox templomunk ajtaján egy bárány, de valójában egy farkas megjelenését!


Mi fog megváltozni néhány nap megváltoztatásával?" Mondták nekik: "A csillagok folytatják útjukat, a világ ugyanúgy megy tovább, a tényleges dátumok mások! Értelmetlen konkrét dátumokhoz ragaszkodni. Ne legyetek napok és számok hódolói..." És előhozakodtak a többi ravasz, gyanús és félrevezető szavakkal, azzal a céllal, hogy gyengítsék szentatyáink jámbor feddhetetlenségét. De sikerült az atyákat félrevezetni, megijeszteni, féltek vagy visszavonultak talán?


 Semmi esetre sem, az örökké emlékezetesek!  Egyszerűségükben és mélységükben tudták, hogy ez nem a napok és a naptár egyszerű különbsége volt, hanem valami sokkal mélyebb.  Megértették, hogy az Egyház liturgikus életének változása valami lényegesebbet sért létében, valamit, aminek nem szabad megromlani.


Ők semmit sem tudtak az ökumenizmus vadságáról, az eretnekségek mindenek felett álló eretnekségéről, amelyet a naptár önkényével kezdtek el titokban és ravaszul terjeszteni az egész világon.


A szentatyák tudatosan és hajthatatlanul ellenálltak minden újításnak és modernizmusnak, amelyet maguk a hitehagyott püspökök minden lehetséges eszközzel, még erőszakkal és üldöztetéssel is rákényszerítettek a hívekre.


Ez távolinak és ködösnek tűnik számunkra, amikor ma naponta hallunk arról, hogy emberek beszélnek a jogokról, és mégis csak néhány évtized telt el.  Nagyapáink szenvedték el ezeket az üldöztetéseket, az ő szájukból hallottuk történelmük igazságát!


Szeretteim, idén 100 éves az ökumenizmus mindent felemésztő eretneksége, amely maró munkáját azzal kezdte meg, hogy az Atyáink hagyományából átvett egyházi naptárat felváltotta a pápista gergely naptárral.  Emlékezzünk nemcsak örökké emlékezetes ősapáinkra, akik ellenálltak ennek az istentelen vadállatnak, hanem arra is, hogy mi miért léptünk elő, és miért vagyunk ebben a szent küzdelemben. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni célunkról és értékünkről, elmerülve romlandó életünk napi küzdelmeiben, és különösen ebben a jelenben, amikor különféle csapások és nehézségek vesznek körül bennünket. Legyen azonban megújulásunk és gyógyulásunk mindennapos.


Minden kísértés ellen és az újévben legyen a mi útmutatónk a Mi Urunk Szent Keresztje, és halhatatlan szavai: "Aki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét, és kövessen engem."


Próbáljuk meg állhatatosan átvészelni az elkövetkező esztendőt a Kereszt erejével, Urunk, Jézus Krisztus kegyelméből és irgalmából, Akit megillet minden dicsőség, tisztelet és hódolat az Atyával és a Szentlélekkel együtt, most és mindenkor és mindörökkön-örökké. Ámin.


 + MAKÁRIOSZ, ATHÉN ÉS EGÉSZ GÖRÖGORSZÁG ÉRSEKE



1. Zsoltárok 89:4

2.  Zsolt 102:15 

3. PG 62, 196

4. 15. Sztudita Szt. Teodór Katekizmus-

5. 1Korinthus 9:25-27

6. Márk 8:34