És valóban, ezt az esküt régen azért rendelték el, hogy ne esküdjenek a bálványokra. Mert esküdni kell, mondja Ő, az igaz Istenre. Akkor ezek nem kis előnyök voltak a törvény által, hanem nagyon nagyok...
Akkor, mondhatni, az esküdözés nem a gonosztól való? De igen, valóban a gonoszé; vagyis most, az önmegtartóztatás oly magas szabálya után; de akkor nem úgy.
De vajon hogyan válhat ugyanabból a dologból egykor jó, máskor pedig nem? Nem, én az ellenkezőjét mondom: hogyan segíthetne jónak és nem jónak lenni, miközben minden dolog hangosan kiált, hogy így van: a művészetek, a föld gyümölcsei és minden más?
Nézzétek meg például, hogy játszódik le először a mi fajtánkban. Így a legkorábbi életkorban hordoztatni jó, de utána káros; életünk első jelenetében a szájban megpuhult ételt enni jó, de utána az már undorító; tejjel táplálkozni és a mellre tapadni, eleinte kifizetődő és egészséges, de később hajlamos a romlásra és ártalmasra. Látod, hogy ugyanazok a tettek az idők miatt jónak tűnnek, majd pedig nem? Igen, és gyermekköntöst viselni jó, amíg kisfiú vagy, de ellenkezőleg, amikor férfivá váltál, már gyalázatos. Megtudhatjátok az ellenkező esetet is, hogy a gyereknek, pedig nem illenek a férfi dolgai. Adj a fiúnak férfiruhát, és nagy lesz a nevetés; és nagyobb a veszély, hogy gyakran felzaklatja, amikor ilyen módon jár. Hadd intézze a közügyeket, kereskedjen, vessen, arasson, és ismét nagy lesz a nevetés.
És miért említem ezeket a dolgokat? Az ölés során, amelyről elismerten, hogy a gonosz találmánya, az ölés, azt mondom, miután megtalálta a megfelelő alkalmat, az elkövető Fineást a papság tiszteletében részesítette. (4Mózes 25:8) Mert az ölés annak műve, akit az imént említettem, halljátok, mit mond Krisztus; atyátok kívánságait akarjátok cselekedni. Ő gyilkos volt kezdet óta (János 8:44) De Fineás embergyilkos lett, és beszámították neki (így beszél), megigazultságul: és Ábrahám ismét győzött, ha nemcsak embergyilkos lett, hanem (ami sokkal rosszabb volt) gyermekének gyilkosa lett és még több helyeslést kapott. És Péter is kétszeres mészárlást végzett, de amit tett, az a Lélektől volt. (Csel 5.)
Akkor ne pusztán a cselekedeteket vizsgáljuk, hanem az időt is, az okokat, az elmét, a személyek különbözőségét, és bármi mást, ami kísérheti őket, ezeket keressük teljes pontossággal: mert egyébként nincs az Igazsághoz való megérkezés.
Aranyszájú Szent János - Homíliák Máté Evangéliumához
/
Krisztus a komolytalan eskük ellen van. A zsidók megszokták, hogy nagyon könnyelműen esküdjenek, és még egy rendszert is kidolgoztak annak meghatározására, hogy az eskü kötelező-e vagy sem, bizonyos formulák alapján, azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy félelem nélkül lehessen hamis esküt tenni törvénysértés miatt, mivel félreértelmezték azt. Krisztus Urunk nagyon konkrétan beszélt erről, máshol az Evangéliumban:
„Jaj nektek, képmutató írástudók és farizeusok, mert bejárjátok a tengert és a szárazföldet, hogy egyetlen pogányt zsidó hitre térítsetek, és ha ez megtörtént, a gyehenna fiává teszitek, kétszerte inkább magatoknál.” 16„Jaj nektek, vak vezetők, akik ezt mondjátok: ha valaki a templomra esküszik, az semmi, de ha valaki a templom aranyára esküszik, azt köti az eskü. 17Bolondok és vakok, mi a nagyobb: az arany vagy a templom, amely megszenteli az aranyat? 18Ezt is mondjátok: ha valaki az oltárra esküszik, az semmi, de ha valaki a rajta levő ajándékra esküszik, azt köti az eskü. 19Bolondok és vakok, mi a nagyobb: az ajándék vagy az oltár, amely megszenteli az ajándékot? 20Aki tehát az oltárra esküszik, az arra is esküszik, ami rajta van. 21Aki pedig a templomra esküszik, az arra is esküszik, aki benne lakik. 22Aki pedig az égre esküszik, az az Isten királyi székére esküszik, és arra is, aki azon ül.”
Krisztus Urunk gyakran használt túlzásokat, annak érdekében, hogy szemléltesse a dolgok komolyságát:
"Ha pedig a jobb szemed megbotránkoztat téged, vájd ki azt és dobd el magadtól; mert jobb neked, hogy elvesszen egy a testrészeid közül, mint hogy az egész testedet a gyehennára vessék. És ha a jobb kezed megbotránkoztat téged, vágd le azt és dobd el magadtól; mert jobb neked, hogy elvesszen egy a testrészeid közül, mint hogy az egész tested a gyehennára jusson." Máté 5:29-30
Ha azt, amit Krisztus itt mondott, szigorúan szó szerint értelmeznénk, akkor a templomok tele lennének megnyomorított és vak emberekkel. De az öncsokítást ugye az Egyház kifejezetten tiltja, (lásd a Szent Apostolok 22., 23. és 24. kánonját)
/
- Moszkvai Szent Filaret Metropolita hosszabb katekizmusából:
"A harmadik parancsolatról.
532. Mikor veszik hiába Isten nevét?
Hiába veszik vagy mondják ki, ha hiábavaló és haszontalan beszéd hangzik el, és még inkább, ha hazugsággal vagy tiszteletlenül mondják ki.
533. Milyen bűnöket tilt a harmadik parancsolat?
1. Káromlás, vagy merész szavak Isten ellen.
2. Zúgolódás vagy panaszkodás Isten gondviselése ellen.
3. Trágárság; amikor a szent dolgokat gúnyolják vagy gyalázzák.
4. Figyelmetlenség az imában.
5. Hamis tanúzás; amikor az emberek esküvel megerősítik azt, ami hamis.
6. Esküszegés; amikor a férfiak nem igazságos és törvényes esküt tesznek.
7. Istennek tett fogadalmak megszegése.
8. Társasági káromkodás, vagy meggondolatlan eskü a társasági beszédben.
534. Nem tiltják külön az ilyen esküt a Szentírás?
A Megváltó azt mondja: "Én viszont azt mondom nektek, hogy egyáltalán ne esküdjetek, Legyen a ti beszédetek: igen, igen, nem, nem; ami ezeknél több, a gonosztól van." (Mt 5:34., 37.)
535. Nem tilt ez meg minden esküt polgári ügyekben?
Pál apostol azt mondja: "Mert az emberek önmaguknál nagyobbra esküsznek, és minden viszálykodásuk vége a megerősítő eskü. Ezért Isten, hogy annál inkább megmutassa az ígéret örököseinek terve változatlanságát, esküvel kötelezte magát." (Zsid 6:17-18) Ebből arra a következtetésre kell jutnunk, hogy ha maga Isten megmásíthatatlanul esküt tett, akkor súlyos és szükséges alkalmakkor, ha törvényes felhatalmazás megköveteli, sokkal inkább esküdjünk vagy tegyünk fogadalmat vallásosan, azzal a határozott szándékkal, hogy nem törjük meg”